Saudi Aramco a BYD podepsali spolupráci. Saúdské království o krok blíže k zelenější budoucnosti

Spolupráce saúdskoarabské společnosti Saudi Aramco a čínské BYD nám ilustruje strategické propojení gigantů z naprosto odlišných odvětví, jehož cílem je usnadnit přechod k udržitelnosti. Děje se tak v zemi, kde hlavní příjem pochází z ropného průmyslu a elektromobily jsou spíše vzácností. Tento trend se však pomalu začíná měnit a tato spolupráce by mohla Saúdské Arábii pomoci v jejím udržitelném programu.

O společnostech

Saudi Aramco je jednou z největších globálních energetických a chemických společností, se zaměřením především na ropu, a na trhu působí již více než 90 let. Se sídlem v Dhahránu v Saúdské Arábii je jejím primárním vlastníkem samotné království. Na burzu vstoupila společnost v roce 2019, kdy prodala 3 miliardy akcií, což představovalo více než 25 miliard USD. Na druhé straně stojí mladší čínská společnost BYD, která byla založena v roce 1994. Světu nabízí řešení pro automobilovou dopravu s nulovými emisemi, ale také poskytuje řešení pro železnice, obnovitelné zdroje energie a elektroniku. Podle Companiesmarketcap.com se Saudi Aramco[1] nachází v první desítce nejhodnotnějších veřejně obchodovaných společností s hodnotou přes 1,65 bilionu USD, přičemž v kategorii energetických firem je na prvním místě. BYD se v kategorii největších automobilek a výrobců elektrických vozidel nachází v první trojce s tržní valuací 146 miliard USD.[2]

Nová technologie energetických aut na obzoru

Obě společnosti se spojily, aby přinesly technologie zaměřené na efektivitu a environmentální účinnost, zejména v oblasti automobilového sektoru. V rámci snahy vytvořit a rozvíjet nové technologie energetických vozidel (NEV) přinese Aramco prostřednictvím své dceřiné společnosti Saudi Aramco Technologies Company odborné znalosti z oblasti energetických řešení, včetně nízkouhlíkových pohonných hmot, zatímco BYD bude spoléhat na své špičkové kapacity v oblasti elektrifikace. Giganti vyjádřili nadšení ze spolupráce, přičemž si uvědomují složitost přechodu na zelenou energii a v oficiální zprávě společnosti Saudi Aramco oba upozorňují na potřebu podobných partnerství.[3]

Smíšené výsledky na burze

Strategický krok obou společností může ovlivnit i výkonnost jejich akcií. Pomyslným vítězem z hlediska dosavadní výkonnosti je BYD, který se na burze v Šen-čenu pohyboval v zelených číslech jak z dlouhodobého, tak z krátkodobého hlediska. Jen od začátku roku si její akcie připsaly 37,5 % na 372,94 CNY (51 USD, k 23. dubnu 2025). Saudi Aramco vzrostlo na burze Tadawul za posledních pět let jen o něco více než 3 %, ale od začátku roku bylo ve ztrátě 8 %, přičemž ke stejnému datu měly jeho akcie hodnotu 25,60 SAR (6,82 USD).*

Vývoj cen akcií společnosti BYD za posledních 5 let. (Zdroj: Google Finance)*
Vývoj cen akcií společnosti Saudi Aramco za posledních 5 let. (Zdroj: Google Finance)*

Udržitelná Saúdská Arábie

K myšlence zelené budoucnosti a za účelem snížení závislosti na ropném průmyslu se přiklání i Saúdská Arábie. Její iniciativa Vision 2030 má za cíl do konce dekády zvýšit podíl elektrických vozidel na 30 %, přičemž podle agentury Reuters je aktuálně tato úroveň asi 1 %. Pro upevnění své pozice v sektoru EV se království zaměřuje na dodavatelský řetězec a miliardové investice do automobilek. Jde například o 3,4 miliardy USD do společnosti Lucid Motors, kde je většinovým vlastníkem Public Investment Fund – suverénní investiční fond Saúdské Arábie. Země také představila vlastní značku Ceer, která bude od příštího roku dodávat auta v rámci Perského zálivu. Saúdskoarabský trh přitom není neznámý ani pro BYD, který zde působí již od loňského roku. Kvůli nízké koncentraci elektrických aut na silnicích je v současnosti problémem i infrastruktura. V celé zemi se nachází něco málo přes 100 nabíjecích stanic, přičemž na nejdelším, 900 kilometrů dlouhém úseku mezi Mekkou a Rijádem není ani jedna, což by se díky iniciativě mělo rovněž změnit.[4] Kromě ekonomické diverzifikace má Vision 2030 za cíl posílit postavení žen a přinést sociální změnu.[5] [1]

Na trhu je už i Tesla

Adam Austera

Potenciál Saúdské Arábie se rozhodl využít také americký výrobce Tesla, který má v zemi od 10. dubna 2025 své první showroomy. Výrobce očekává, že se mu podaří zopakovat úspěch ze sousedních Spojených arabských emirátů. Podle průzkumu společnosti PwC zhruba 40 % saúdských spotřebitelů uvažuje, že by si v následujících třech letech koupili elektromobil, což by mohlo být dobrým znamením pro Teslu. K tomu se přidávají i relativně pozitivní prognózy S&P Global Mobility, které očekává v prvních dvou letech prodeje na úrovni 10 až 15 tisíc vozidel. Tesla se však, podobně jako ve zbytku světa, musí vypořádat s tvrdou konkurencí, jako například se zmíněným BYD.[6] [2]

Propad prodejů

Zahájení v království přichází v době, kdy se automobilce globálně příliš nedaří a její prodeje klesly nejvíce za celé její fungování. V prvním čtvrtletí 2025 prodala 336 681 vozidel, což byl meziroční propad o 13 %. Může za to kromě levných konkurenčních modelů i globální vnímání generálního ředitele Elona Muska, který svým kontroverzním vystupováním nedělá značce úplně dobré jméno. Pokud se podíváme například na Evropu, tak podle údajů Evropské asociace výrobců automobilů navzdory celkovému růstu prodejů na kontinentu se zájem o Teslu propadl o 49 %.[7] [8] Tesla kvůli problémům trpí také na burze NASDAQ, kde od začátku tohoto roku ztratila více než 40 %. K témuž datu se pohybovaly její akcie na úrovni 237,97 USD, ale za posledních pět let vzrostly o trojciferné číslo.*

Vývoj cen akcií společnosti Tesla za posledních 5 let. (Zdroj: Google Finance)*

Závěr

Spolupráce poukazuje na vývoj řešení, která zmenšují propast mezi tradičními energetickými společnostmi a těmi „zelenými“. Spolu s širším úsilím Saúdské Arábie ukazuje na strategickou změnu v zemi, která doposud těžila především z černého zlata. Pro investory to může představovat zajímavou příležitost na rozvíjejícím se trhu, zejména vezmeme-li v úvahu nižší ceny akcií některých společností. [3]

Adam Austera, hlavní analytik Ozios

* Minulá výkonnost není zárukou budoucích výsledků.

[1, 2, 3] Výhledová prohlášení vycházejí z předpokladů a aktuálních očekávání, která mohou být nepřesná, nebo z aktuálního ekonomického prostředí, které se může změnit. Takováto prohlášení nejsou zárukou budoucí výkonnosti. Zahrnují rizika a další nejistoty, které je obtížné předvídat. Výsledky se mohou podstatně lišit od výsledků vyjádřených nebo implikovaných v jakýchkoliv výhledových prohlášeních.

[1] https://companiesmarketcap.com/energy/largest-companies-by-market-cap/
[2] https://companiesmarketcap.com/byd/marketcap/
[3] https://www.aramco.com/en/news-media/news/2025/aramco-and-byd-collaborate-on-new-energy-vehicle-technologies
[4] https://www.investing.com/news/stock-market-news/cybertrucks-in-the-desert-tesla-launches-in-saudi-arabia-3980292
[5] https://www.arabnews.com/uzol/2593730/podnikanie-ekonomika
[6] https://www.cnbc.com/2025/04/10/tesla-launches-sales-in-saudi-arabia-amid-chinese-competition.html
[7] https://edition.cnn.com/2025/04/02/business/tesla-sales/index.html
[8] https://apnews.com/article/tesla-sales-recall-trump-byd-b6f5da15be491d16e3020598e3ddf861

You may also like...