Cenová válka čínských automobilek v čele s BYD ohrožuje celý trh
Čínský lídr na trhu s elektromobily BYD poskytl výrazné slevy na více než 20 modelů, přičemž zákazníci mohou využít do konce června slevy v rozmezí od 10 % do 30 %. Jedná se o extrémně agresivní cenovou strategii, která reaguje na nahromaděné zásoby u prodejců. Zpomalující se maloobchodní tržby zaostávají za ambiciózními výrobními cíli společnosti BYD, a proto společnost tlačí na rychlé vyprodání skladů. Takto agresivní cenová politika však může způsobit problémy celému sektoru.
BYD, jako hlavní konkurent Tesly
Společnost BYD se stala největším globálním konkurentem Tesly v segmentu elektromobilů a v dubnu 2025 poprvé předstihla Teslu v prodejích bateriových vozů v Evropě (7 231 vs. 7 165 kusů). Tento zlom nastal díky prudkému nárůstu prodejů BYD (+169 % meziročně), zatímco registrace Tesly klesly o 49 %.[1][2] BYD také dohání Teslu v celosvětových prodejích. V prvním čtvrtletí roku 2025 dokonce prodala více bateriových aut než Tesla (416 tisíc vs. 336 tisíc). Díky agresivním cenám, technologickým inovacím a vládní podpoře se BYD rychle stává lídrem v boji o trůn na trhu s elektromobily.[3]
Cenová válka na obzoru
Často však slyšíme o čínských gigantech v oblasti elektromobilů, jako je BYD, ale jen málo lidí si uvědomuje, že většina značek v tomto odvětví sotva přežívá. Více než polovina z téměř 170 čínských výrobců automobilů má podíl na trhu nižší než 0,1 %. Trh je přeplněný, cenová válka trvá už tři roky a slabší hráči si s ní prostě nevědí rady. BYD přitom právě znovu roztočil spirálu. Cena nejlevnějšího modelu Seagull klesla pod 56 000 CNY (cca 7 765 USD), což je prudký pokles oproti cenovce téměř 10 000 USD před několika týdny.[4] Slevy v tomto rozmezí mají potenciál vážně poškodit celý trh, stejně jako samotnou společnost BYD. První reakce konkurence již dorazily. Výrobci automobilů podkopávají svou vlastní ziskovost nízkými cenami. Výsledkem by mohl být tlak na marže, které jsou v tomto sektoru již nyní nízké. Elektromobily jsou stále oblíbenější, ale rostou i náklady – zejména v souvislosti s bateriemi a narušením dodavatelských řetězců.[5]
Stát jako podpora a riziko
Kromě radikálních slev nepomáhají ani rozsáhlé pobídky čínské vlády, která zavedla nové šrotovné, a to až do výše 15 000 CNY (2 080 USD) u elektromobilů a až 13 000 CNY (1 800 USD) u benzinových modelů. Země chce logicky urychlit přechod k čistším autům, ale zároveň to znamená další zdroj konkurenčního tlaku. Firmy bojují nejen mezi sebou, ale také o přízeň zákazníků, kteří jsou slevou motivováni.[6] Je třeba připomenout, že v minulosti BYD i další značky utrpěly, když došlo ke snížení státních dotací na elektromobily. Proto se BYD v posledních letech snažilo diverzifikovat a expandovat do zahraničí, ale domácí trh je stále klíčový.[7][8]
Cena akcií BYD má dlouhodobou podporu v robustních ekonomických výsledcích
Navzdory potenciálním škodám, které může cenová válka způsobit, společnost BYD stále vykazuje silný růst. Za první čtvrtletí roku 2025 se její tržby meziročně zvýšily o 36,35 % a zisk po zdanění až o 100,38 %, a to především díky rekordním prodejům vozidel a globální expanzi. Konsensuální očekávání trhu pro druhé čtvrtletí roku 2025 počítají se ziskem na akcii (EPS) ve výši 0,48 USD, zatímco odhady pro celý rok jsou na úrovni 2,33 USD.
Akcie BYD na hongkongské burze cenných papírů (HKG) zažívají volatilitu kvůli výše zmíněným agresivním diskontům, ale základy společnosti jsou solidní. Jejich cena letos vzrostla již o více než 60 %. V úterý 27. května uzavřely na téměř 420 HKD (53,62 USD), což odráží důvěru investorů navzdory nedávné volatilitě způsobené výše uvedenými slevami.* Díky pokračující dynamice prodeje, zlepšujícím se maržím a solidním finančním základům má společnost BYD dobrou pozici pro udržitelný růst ve střednědobém a dlouhodobém horizontu. [1][9][10]
Vývoj ceny akcií BYD za posledních 5 let. Zdroj: tradingeconomics.com*
Závěr
BYD může být v tuto chvíli schopen oživit prodeje, ale činí tak na úkor stability trhu. Příliš mnoho zásob, slabší růst a kombinace vládních a korporátních pobídek vytvářejí kombinaci faktorů, které mohou dále prohloubit cenovou válku. Některé firmy si to sice mohou dovolit, ale mnoho menších se dostává do existenčních problémů. Čínská snaha o vedoucí postavení v oblasti elektromobility se tak ocitá v paradoxní situaci – objem sice roste, ale zisky a stabilita klesají. Výprodej může dnes přinést řešení. Zítra ale může vytvořit větší problém. [2]
Adam Austera, analytik Ozios
* Minulá výkonnost není zárukou budoucích výsledků.
[1,2] Výhledová prohlášení jsou založena na předpokladech a současných očekáváních, která mohou být nepřesná, nebo na současném ekonomickém prostředí, které se může změnit. Taková prohlášení nejsou zárukou budoucí výkonnosti. Zahrnují rizika a další nejistoty, které je obtížné předvídat. Výsledky se mohou podstatně lišit od výsledků vyjádřených nebo naznačených v jakýchkoli výhledových prohlášeních.
[1] https://cnevpost.com/2025/05/22/byd-surpasses-tesla-bev-europe/
[2] https://www.nytimes.com/2025/05/22/business/china-byd-tesla-sales-ev-europe.html
[3] https://techresearchonline.com/blog/tesla-vs-byd-the-global-ev-race/
[4] https://www.investing.com/news/stock-market-news/analysischina-auto-market-price-war-stokes-fears-of-industry-shakeout-4066080
[5] https://cnevpost.com/2025/05/26/byd-shares-fall-after-price-discounts/
[6] https://www.autocango.com/news-detail/china-2025-auto-trade-in-subsidies?page=news
[7] https://electrek.co/2017/05/08/byd-electric-vehicle-sales-drop-china/
[8] https://jp.reuters.com/article/us-byd-results/chinas-byd-warns-profit-to-plunge-on-electric-car-subsidy-cuts-shares-tumble-idUSKBN1H31PP/
[9] https://capital.com/en-eu/analysis/byd-stock-forecast-what-is-next-for-the-chinese-ev-maker
[10] https://www.investing.com/news/analyst-ratings/ubs-lifts-byd-stock-price-target-to-hk540-on-sales-outlook-93CH-4062910