V Gdaňsku byl zahájen veletrh kolejové techniky TRAKO 2025 s výraznou účastí českých firem

Na výstavišti AMBEREXPO v polském Gdaňsku dnes začal 16. ročník jednoho z nejvýznamnějších evropských veletrhů kolejové techniky – TRAKO 2025. Letošní ročník by měl být rekordní. Do Polska přijelo více než 600 vystavovatelů z 30 zemí. Český železniční průmysl se účastní ve významném zastoupení – představí se zde více než čtyři desítky firem. Český železniční průmysl zde prezentuje své aktivity jak v rámci oficiální expozice pod hlavičkou ACRI a Ministerstva průmyslu a obchodu, tak prostřednictvím samostatných výstavních expozic.

První den proběhlo oficiální otevření české expozice na veletrhu Trako 2025. Při té příležitosti zaznělo následující: 

Lenka Koucká z Ministerstva průmyslu a obchodu jménem MPO České republiky oficiálně zahájila českou účast na 16. ročníku veletrhu TRAKO 2025 a popřála vystavovatelům hodně úspěchů a nových obchodních příležitostí.

Marie Vopálenská, generální ředitelka ACRI – Asociace podniků českého železničního průmyslu: Vyzdvihla, že český železniční průmysl je klíčové odvětví ekonomiky, které prokázalo růst a stabilitu i v náročných časech. „Symbolem úspěšnosti českého železničního průmyslu a jeho růstu, jsou inovace. Ty přispívají nejen k rozvoji moderní mobility, ale k celkovému zlepšování prostředí, ve kterém žijeme. Inovace jsou také jedním z hlavních důvodů, proč český železniční průmysl dokáže uspět i na těch nejnáročnějších trzích.“

Jindřich Kušnír, ředitel Odboru drážní dopravy Ministerstva dopravy: Od minulého ročníku TRAKO udělala česká železnice další obrovský posun právě z hlediska inovací a má spoustu novinek, které může Česká republika ukázat. Mezi ně patří například úspěšné spuštění výhradního provozu systému zabezpečení ETCS, nasazení bateriových vlaků BEMU do pravidelného provozu, ale i řada dalších nových vozidel a technologií, do nichž dopravci a další subjekty na české železnici investují.“ V souvislosti s místem konání veletrhu vyzdvihl také nové přímé spojení Baltic Express, které od loňského prosince funguje mezi ČR a právě Gdaňskem, a které řada návštěvníků veletrhu využila.

Michal Krapinec, generální ředitel a předseda představenstva Českých drah: „České dráhy jsou i nadále připraveny investovat významné prostředky do dalšího rozvoje vozidel a nových technologií a oceňuji, že právě ta nejlepší řešení jsme schopni nalézt na domácí půdě u českého železničního průmyslu. Díky nim se nám daří zlepšovat služby de facto každý den.“

Tomáš Tóth, generální ředitel a předseda představenstva ČD Cargo: „Česká republika a česká doprava potřebuje chytrá technologická interoperabilní řešení a důkazem toho, že je české firmy dokáží nabídnout, je i silná přítomnost českých firem na veletrhu TRAKO v Gdaňsku. Inovace a technologie českých firem dopravcům pomáhají být o krok napřed a uspět ve stále silnější konkurenci.“

Jakub Bazgier, Správa železnic, ředitel organizační jednotky zodpovědné za vysokorychlostní tratě: Vyzdvihl význam inovací a schopnost českého železničního průmyslu na ně reagovat a díky tomu uspět na náročných trzích, ale také při budování vysokorychlostních tratí. „Již nyní je zřejmé, že se řada podniků českého železničního průmyslu právě díky schopnosti nabídnout nejvyspělejší technologie bude na budování vysokorychlostních tratí v ČR podílet.“

Jiří Kolář, ředitel Drážního úřadu také vyzval české výrobce k dalším inovacím a chytrým řešením, která budou posouvat železnici kupředu. Zmínil další zvyšování rychlostí, kdy česká železnice již aktuálně dosahuje 200 km/hod., a zmínil i autonomně řízené vlaky, které rovněž vstoupily na jaře letošního roku na české železnici do pravidelného provozu. Drážní úřad inovace podporuje a je připraven poskytnout maximální součinnost při jejich uvádění do praxe.

Luboš Laštůvka, vedoucí obchodního oddělení velvyslanectví ČR, uzavřel oficiální otevření české expozice na veletrhu TRAKO 2025 a zmínil důležitost podpory českým firmám při jejich aktivitách v zahraničí.


Český průmysl představuje na TRAKO horké novinky a nejvýznamnější inovace

Na kolejišti výstaviště se mimo jiné představují následující vozidla. Všechna představují významné novinky celoevropského významu v oblasti železniční a městské bezemisní mobility.

Nová generace bateriových vlaků BEMU RegioPanter od Škoda Group pro České dráhy a Moravskoslezský kraj, které kombinují elektrický a bateriový pohon umožňují bezemisní řešení mobility i na neelektrizovaných tratích. Při jízdě se průběžně dobíjejí z trolejového vedení a v úsecích bez elektrické trakce využívají energii z baterií s dojezdem až 80 kilometrů. Maximální rychlost souprav činí 160 km/h při jízdě pod trolejí a 120 km/h v čistě bateriovém režimu. Díky rekuperaci energie při brzdění se baterie dobíjejí i mimo elektrifikované úseky. Jedná se o rychlé a efektivní řešení pro zavedení rychlejšího, pohodlnějšího a bezemisního spojení na tratích, které zatím čekají na elektrizaci.

Tramvaj ForCity Plus 52T – nejnovější tramvaj z produkce Škoda Group. Tento model vyrobený pro hlavní město Prahu je ukázkou nové generace vozidel MHD navržených pro potřeby evropských metropolí 21. století. 100% nízkopodlažní – uzpůsobená tak, aby zvládala jízdu v nejnáročnějších podmínkách MHD evropských metropolí – od historických center s ostrými oblouky a úzkými ulicemi až po tratě se strmými stoupáními.

ComfortJet pro České dráhy – polská premiéra soupravy rychlovlaku pro rychlost až 230 km/hod z produkce konsorcia Siemens a Škoda Group – včetně interiéru vybaveného sedačkami Comfort (1. třída) a Flexio (2. třída) z produkce společnosti BORCAD, předního evropského výrobce sedaček pro železnici se sídlem ve Fryčovicích.

Kromě vozidel vystavují firmy českého železničního průmyslu další inovativní výrobky a technologie

AMiT (expozice A28)

Ukazuje nejnovější informační systémy pro cestující složené z TFT a LED displejů, audiosystémů a kamer. Inovací je tzv. „splitové HMI“ – řešení palubního displeje (Human Machine Interface), u něhož je výpočetní jednotka oddělena od zobrazovacího panelu. To umožňuje moderní a prostorově úsporný design kabiny. AMiT dále představuje Wi-Fi routery s podporou 5G a Wi-Fi 6, modulární řídicí systém ADiS4 a nové produkty firem Bustec a Top Power.

AŽD (expozice A29)

Ukazuje komplexní řešení zabezpečení a řízení železnice – od konvenčních systémů až po ETCS L1 a L2. Mezi exponáty jsou jednotka LEA-2 (určená k řízení a ovládání přepínatelných eurobalíz používaných v evropském zabezpečovacím systému), čelisťový závěr VZ200, systém dálkového ovládání LCS, nadstavba GTN s funkcí automatického stavění cest a nové návěstidlo pro polského správce infrastruktury PKP PLK. Součástí prezentace jsou i diagnostické systémy a výsledky testování samořiditelného – autonomního vlaku na vlastní zkušební trati Kopidlno–Dolní Bousov.

BONATRANS (expozice A46)

Na stánku společnosti Bonatrans, evropského lídra v produkci dvojkolí pro drážní vozidla, je vystaveno nejnovější napěťově optimalizované kolo BONA830EM, zkonstruované pro moderní nákladní vozy s nápravovým zatížením 25 tun a náročné provozní podmínky. Hmotnostně optimalizovaný monoblok o průměru 920 mm nabízí prodloužení životnosti až o 30 %, díky vylepšené jakosti oceli BONASTAR®ER7 a snížené drážce sjetí o 10 mm. Životnosti pomáhá také nátěrový systém BONACOAT®C3, spolehlivá ochrana před korozí. Tato konstrukce kola navíc již zohledňuje zkušenost provozování kol bržděných kompozitními špalíky, a je tedy vhodná pro většinu evropské flotily vagonů. Výrobky pro osobní přepravu jsou zastoupeny gumou odpruženým kolem GHH®V60 s hliníkovým kotoučem, které našlo uplatněné v projektu HFX na vysokopodlažních tramvajích pro Duisburgu a Düsseldorf.

BORCAD (společná expozice ACRI, B07)

BORCAD, přední evropský výrobce sedadel pro vlaky, vystavuje na veletrhu TRAKO sedadla VISIO a FLEXIO. Sedadlo VISIO je v barvách největšího polského operátora regionálních vlaků – Kolejí Mazowieckich, kterému BORCAD dodal nebo dodá sedadla pro až 130 jednotek Stadler Flirt. Pro stejného dopravce jsou určeny i jednotky PESA, opět se sedadly BORCAD VISIO. Na výstavních kolejích je tento typ sedadla v jednotce BEMU RegioPanter od výrobce Škoda Group pro Moravskoslezský kraj v ČR.

CZ LOKO, a.s. (expozice A15)

Privátní český výrobce kolejových vozidel, který se specializuje na vývoj, výrobu a komplexní servis v segmentu univerzálních, duálních a posunovacích vozidel. Produkty CZ LOKO jsou navrženy s důrazem na spolehlivost, efektivitu a bezpečnost.

Na veletrhu TRAKO 2025 v Gdaňsku vystavuje s cílem posílit své postavení v Polsku, které je pro ně jedním ze zajímavých exportních cílů. Zástupci firmy se chtějí osobně setkat s potenciálními zákazníky, partnery a odborníky z oboru, aby jim představili svá technologická řešení a prodiskutovali možnosti budoucí spolupráce.

Na veletrhu představuje své klíčové lokomotivy, které demonstrují špičku v oboru. Mezi nimi nechybí EffiShunter 300, spolehlivá a výkonná posunovací lokomotiva ideální pro efektivní práci na nádražích a vlečkách. Dále se jedná o EffiShunter 1000, univerzální lokomotivu, která se osvědčila jak při posunu, tak i v lehké traťové službě. A  představí i inovativní DualShunter 2000, hybridní lokomotivu kombinující dieselový a elektrický pohon, která nabízí maximální flexibilitu a ekologický provoz.

DAKO-CZ (expozice C02)

Na letošním ročníku veletrhu TRAKO představuje společnost DAKO-CZ novinky a inovace v oblasti komplexního vybavení podvozků osobních železničních vozů. V poslední době realizovala řadu významných projektů, mezi které patří dodávky brzdových systémů a komponentů pro osobní vozy španělské společnosti TALGO, německého Siemensu či Českých drah. Ukázkou spolupráce je potom prezentace nové tramvaje Škoda For City Plus 52T pro Prahu, výrobce Škoda Transportation, která je osazena elektromechanickými brzdovými jednotkami a kolejnicovými brzdami DAKO.

MSV Elektronika (expozice A31)

MSV Elektronika představuje novou generaci LED svítidel BKS25 a řídicí systémy, navazující na dlouhodobý program firmy zaměřený na moderní osvětlovací řešení v kolejových vozidlech.

OLTIS Group (expozice A34)

Skupina OLTIS Group, přední evropský dodavatel softwarových řešení pro dopravu a logistiku, nabídne nejen polským partnerům dlouholeté zkušenosti s digitální integrací informačních systémů vlastního vývoje i třetích stran. Řešení pokrývají všechny klíčové segmenty – železniční nákladní i osobní dopravu, intermodální přepravu a přímé napojení na evropské manažery železniční infrastruktury prostřednictvím standardizovaných rozhraní TAF/TAP TSI.

Pars Komponenty (expozice E85)

Představuje dveřní a okenní systémy pro mezinárodní zákazníky: dvoukřídlé předsuvné dveře s výsuvnou rampou pro modernizovanou tramvaj M31 provozovanou v Göteborgu nebo dveře do kabiny strojvedoucího pro švédský vlak Civity Nordic dopravce Krösatågen.

Novinkou jsou pevná okna s propustností signálu GSM 5G pro vlak Dart+ provozovaný Irish Rail, která umožňují kvalitní připojení k internetu. Pars Komponenty také vystavuje okno pro vlak Push-pull (Škoda 13Ev pro České dráhy) a okno pro polského výrobce Newag (projekt Impuls3, Koleje Śląskie).

Passengera (společná expozice ACRI, B07)

Passengera na veletrhu TRAKO představuje novou generaci multifunkčních zařízení Passengera G8 s kontejnerizační platformou pro edge computing, kterou již využívá i dopravce PKP Intercity. Vedle standardních produktů nabídne ukázky softwarových řešení pro prémiovou konektivitu a infotainment portály. Novinkou je také představení hardwarově nezávislé platformy pro informační systémy pro cestující (Passenger Information Systems – PIS).

ReDat Recording (společná expozice ACRI, B07)

Představuje systémy pro záznam a analýzu hlasu, textu a obrazu využitelné například při šetření mimořádných událostí. Umožňují synchronizaci záznamů a multikanálové přehrávání z více zdrojů, a to i s mapovým zobrazením.

Retex (společná expozice ACRI, B07)

Vystavuje certifikované izolační materiály z recyklátů s vysokými užitnými vlastnostmi a protipožárními vrstvami pro železniční sedadla. Produkty firmy spojují udržitelnost s plnou certifikací pro použití v kolejových vozidlech.

SKD Trade (společná expozice ACRI, B07)

Více než 25 let vyvíjí, vyrábí a modernizuje náhradní díly pro tramvaje a dieselové lokomotivy. Je autorizovaným výrobcem originálních dílů pro vozidla ČKD a spolupracuje s AŽD na projektech vybavení železničních vozidel mobilní částí ETCS.

Škoda Group (expozice A43, TB04, TZ30 a TZ42)

Jak již bylo uvedeno výše, na venkovním kolejišti je k vidění nová generace bateriových jednotek (BEMU RegioPanter) pro České dráhy a Moravskoslezský kraj, které kombinují elektrický a bateriový pohon umožňují bezemisní řešení mobility i na neelektrizovaných tratích. Představuje se také tramvaj nové generace pro Prahu (Škoda ForCity Plus 52T), expozice zaměřená na vývoj digitálních technologií včetně nového projektu antikolizního systému pro Polsko a rovněž novinky v oblasti vlastního zabezpečovacího systému ETCS. Současně Škoda Group představuje moderní interiérový lůžkový modul pro dvoupodlažní noční vlaky, které budou ve Finsku jezdit z Helsinek až na sever do Rovaniemi. Na výstavních kolejích je rovněž k vidění jednotka rychlovlaku ComfortJet Českých drah, na jejíž výrobě se Škoda Group podílí v konsorciu se společností Siemens.

T-CZ (společná expozice ACRI, B07)

Společnost T-CZ se na veletrhu TRAKO 2025 představuje s inovativními řešeními zaměřenými na bezpečnost, autonomii a moderní komunikaci na železnici. Klíčovou součástí expozice je pokročilá analýza videosignálu pro zvýšení bezpečnosti a podporu autonomního provozu, prediktivní diagnostika jako moderní nástroj pro efektivní údržbu a servis a nová vozidlová radiostanice VS87 integrovaná do 19″ racku.

VÚKV (společná expozice ACRI, B07)

VÚKV a.s., česká společnost specializovaná na výzkum, vývoj a zkušebnictví kolejových vozidel, představuje na veletrhu TRAKO své služby v oblasti konstrukce, výpočtové podpory a akreditovaného zkušebnictví. Nabízí komplexní řešení od projektování a testování podvozků, vozidel a jejich částí až po konzultace s výrobci, dopravci a správci infrastruktury. Firma je akreditována k provádění typových zkoušek kolejových vozidel a kontejnerů podle TSI, EN a UIC a je dlouhodobým držitelem prestižního certifikátu Top Rating 1 od Dun & Bradstreet, potvrzujícího její stabilitu a důvěryhodnost.

Výzkumný a zkušební ústav Plzeň (VZÚ Plzeň) (společná expozice ACRI, B07)

Prezentuje své činnosti akreditované zkušebny pro typové zkoušky kolejových vozidel a komponent dle TSI, EN a UIC. Zvláštní důraz klade na výzkum pevnosti a vibrační odolnosti a na inovativní povrchové úpravy s využitím technologií žárových nástřiků a cold spray.

Wikov Group (expozice E39)

Vystavuje dvě převodovky – GGT440/481 pro polskou elektrickou lokomotivu Griffin a převodovku AWDC6XXH pro nízkopodlažní tramvaje. Firma představí také svou širokou nabídku servisních aktivit, kterou posílila investicí do moderního vybavení ve svém závodě v německém Mosbachu. Wikov má v Polsku dlouholeté reference, například ve městech Gdańsk, Poznań, Wrocław či Warszawa.

ZKL Bearings CZ (expozice E53)

Na mezinárodním veletrhu TRAKO v Gdaňsku představuje společnost ZKL, přední evropský výrobce ložisek, svou kompletní řadu řešení pro železniční aplikace. Nabídka zahrnuje nápravová válečková ložiska typu WJ/WJP pro nákladní vozy, železniční válečkové a kuželíkové jednotky, dvouřadá soudečková ložiska pro nápravy lokomotiv a ložiska pro trakční motory.

Na veletrhu TRAKO se český železniční průmysl prezentuje jako centrum inovací evropské železnice a silný partner předních výrobců i dopravců. Produkty českých společností nacházejí uplatnění od kompletních vozidel přes komponenty a digitální technologie až po výzkumná řešení. Díky inovativnosti a vysoké kvalitě se český železniční průmysl prosazuje na nejnáročnějších trzích, přičemž Polsko patří k jeho klíčovým exportním trhům.

Český železniční průmysl se podílí přibližně 2 % na HDP České republiky a jeho celkové tržby dosáhly v roce 2024 částky 133 miliard Kč. Podíl exportních aktivit činí 50 %.

You may also like...