Nejčastější chyby při sjednání povinného ručení, které ho prodraží
Uzavření povinného ručení je povinnost, kterou musí řešit každý motorista. Přesto se při sjednávání často opakují chyby, které mohou vést ke zbytečným výdajům. Stačí malá nepřesnost ve smlouvě nebo unáhlený výběr ceny a povinné ručení se proměn v pěkně drahý problém. Jaké jsou nejčastější chyby při sjednávání? Na co si dát pozor?
Výběr podle nejnižší ceny
Chcete za každou cenu ušetřit, a proto si rychle vybíráte to nejlevnější povinné ručení na trhu? Levnější varianta ale může mít nižší limity krytí či méně výhodných asistenčních služeb. V praxi to pak může vést k tomu, že při nehodě budete muset část škody doplácet z vlastní kapsy, nebo si sami hradit odtah a opravu vozu. Při výběru pojištění se proto vyplatí porovnat nejen cenu, ale také kvalitu služeb, rozsah krytí a dostupná připojištění, která vám v krizové situaci mohou ušetřit značné náklady i starosti.
Příliš nízké limity pojistného plnění
Jednou z nejčastějších chyb při sjednávání povinného ručení je volba příliš nízkého limitu pojistného plnění. Zákon o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla stanovuje minimální hranici na 50 milionů korun – a to jak pro škody na majetku, tak pro újmu na zdraví každého poškozeného. Tento limit však platí už od vstupu České republiky do Evropské unie a nijak nezohledňuje růst cenové hladiny či stoupající náklady na léčbu a odškodnění. Proto je vhodné zvolit vyšší krytí. „U osobních automobilů se doporučuje alespoň 70 milionů korun, zatímco u motocyklů a přívěsných vozíků bývá postačující základní limit 50 milionů,“ říká Andrea Brádlerová z online pojišťovací služby RIXO.cz. Rozdíl v ceně pojistky je přitom často zanedbatelný a pohybuje v řádu desetikorun či nižších stokorun ročně.
Opomenutí doplňkových připojištění
K povinnému ručení je možné přidat celou řadu užitečných připojištění, která se zaměřují na škody, jež se v praxi stávají velmi často. Typickým příkladem je pojištění čelního skla – jeho výměna u moderních automobilů může stát i několik desítek tisíc korun. Podobně časté jsou i nehody se zvěří, které každoročně způsobují tisíce řidičů, nebo škody po krupobití či jiných živelných událostech. Připojištění přitom představují jen malý roční příplatek, často v řádu stokorun, ale v krizové chvíli mohou ušetřit značné náklady.
Neaktualizovaná smlouva
Podmínky pojišťoven se neustále vyvíjejí – objevují se nové balíčky služeb, připojištění nebo výhodnější sazby pro určité skupiny řidičů. Zároveň se mění i hodnota vašeho vozidla a vaše osobní okolnosti, například počet let bez nehody či změna bydliště. Pokud smlouvu necháte beze změny několik let, riskujete, že budete zbytečně platit více, než byste museli, nebo že vaše krytí nebude odpovídat aktuálním potřebám. „Rozhodně se proto vyplatí minimálně jednou ročně porovnat aktuální nabídky na trhu a zjistit, zda by vám jiná pojišťovna neposkytla lepší podmínky za stejnou či dokonce nižší cenu,“ upozorňuje Andrea Brádlerová.
Nezaplacení povinného ručení
Od října roku 2024 musí být pojistné zaplaceno před začátkem platnosti smlouvy. Pokud platba nedorazí včas, pojistka se ani nespustí a vozidlo tak nemá krytí. To s sebou nese hned několik nepříjemností – Česká kancelář pojistitelů začne účtovat příspěvek do garančního fondu za každý den, kdy auto není pojištěné, policie může při kontrole uložit pokutu až 40 tisíc korun a v případě nehody jde veškerá škoda na majetku i zdraví plně za vámi. Stačí tedy krátká nepozornost a z drobné částky za pojistku se může stát závazek v řádu statisíců.