Nová příručka od Recyklohraní pomáhá školám snižovat uhlíkovou stopu

Vzdělávací program Recyklohraní představuje novou informační příručku Školy pro klima: Snižujeme uhlíkovou stopu, která ukazuje cestu k udržitelnějšímu fungování škol. Publikace cílí nejen na pedagogy a žáky, ale také na zřizovatele škol, kteří hrají klíčovou roli při rozhodování o investicích a provozních opatřeních. Příručka je na webu Recyklohraní ke stažení zdarma a bude představena v rámci cyklu regionálních setkání se zástupci měst a obcí.

Proč je uhlíková stopa škol problém?

„Školy jsou náročné na spotřebu – ať už jde o vytápění, spotřebu elektřiny a vody, provoz školní jídelny či tvorbu odpadů. S tím je spojená velká uhlíková stopa škol. Pokud ji dokážeme snížit, prospějeme tím nejen životnímu prostředí, ale snížíme provozní finanční náklady a zároveň vytvoříme zdravé prostředí pro děti i dospělé, kteří ve školách tráví desítky hodin týdně,“ říká autorka příručky Jana Čechová.

Školy a jejich zřizovatelé tak v příručce najdou konkrétní návody, které fungují v praxi – od energetických auditů po tipy, jak získat finance na úsporná opatření. Součástí publikace jsou také výukové lekce, pracovní listy a aktivity pro starší žáky základních a studenty středních škol. Ty jim pomáhají porozumět souvislostem klimatické změny a zároveň se stát aktivními tvůrci pozitivních změn ve svém okolí.

Co příručka doporučuje

  • Technická opatření – zateplení budov, výměna oken, instalace fotovoltaiky nebo zelených střech. Tyto kroky nejen snižují spotřebu energií, ale také zlepšují vnitřní klima učeben.
  • Provozní úspory – omezení plýtvání potravinami ve školních jídelnách, preference lokálních dodavatelů, úsporné osvětlení a spotřebiče nebo chytré hospodaření s vodou. To jsou jednoduché kroky, které zvládne každá škola.
  • Zapojení žáků – výsadba zeleně v okolí školy, třídění odpadu, školní projekty zaměřené na udržitelnost. Prostřednictvím vzdělávání a motivace lze podpořit odpovědné chování současných žáků a studentů, potažmo budoucích dospělých.

Celkem 21 praktických aktivit do výuky

Pro žáky a studenty je ve výukové části materiálu připraveno 21 praktických aktivit, díky nimž se třeba dozví, jak funguje skleníkový efekt, kolik peněz lze ušetřit opravou kapajícího kohoutku nebo jaké přínosy má zelená střecha na budovách. K většině aktivit jsou k dispozici také pracovní listy. Vše lze na webu Recyklohraní stáhnout i samostatně.

Nejen teorie, ale především praxe

Základní škola J. V. Sládka ve Zbirohu

Že je snižování uhlíkové stopy ve školách možné, potvrzují příklady některých škol zapojených do Recyklohraní. V Základní škole Třebotov například instalovali na střechu solární panely, zvolili bílou fasádu proti přehřívání a na okna dali venkovní žaluzie. Tyto úpravy vyžadují větší investice, ale škole se postupně vrátí v úsporách. Realizují však i aktivity s nižšími náklady – žáci se například podílejí na výsadbě školního lesíku a na projektech ke snížení spotřeby papíru.

Také 10. Základní škola Plzeň prošla už v roce 2009 rekonstrukcí s prvky adaptačních opatření na klimatickou krizi. Škola díky tomu snížila spotřebu tepelné energie o 45 % ročně, což znamená úsporu cca 100 tun CO₂ za rok.

Materiál vznikl v rámci projektu EKOABECEDA pro klima aneb Se změnou začínáme v místě, kde žijeme, učíme se nebo pracujeme (více zde). Rekapitulaci projektu, který je financován Evropskou unií z prostředků Národního plánu obnovy, přináší přehledný e-book představující inspiraci participativních aktivit pro školy v České republice.

You may also like...