Alibaba: Vývoj e-commerce k lídrovi v cloudu a umělé inteligenci
Po zveřejnění výsledků Alibaby za první fiskální čtvrtletí dostali investoři poměrně smíšený signál. Na jedné straně se společnosti díky kapitálovým investicím a prodeji podílu v turecké e-commerce platformě Trendyol podařilo meziročně zvýšit čistý zisk o 78 %, avšak celkové tržby nedosáhly analytiky očekávaného růstu. Cena akcií na tuto kombinaci zareagovala pozitivně – růstem o 19 %.*
Situace na burze
Poslední roky byly pro Alibabu z hlediska vývoje ceny akcií relativně náročné. Od absolutního vrcholu, dosaženého v roce 2020, došlo ke korekci o více než 80 %. Následně, mezi lety 2023 až 2024 nastala fáze stabilizace, kdy se volatilita výrazně snížila, přičemž letošní vývoj zatím naznačuje obnovení býčího trendu. Alibaba si totiž za rok 2025 zatím připsala téměř 60% růst, podpořený několika fundamentálními parametry. S odstupem času je tedy možné říci, že korekce opět zvýhodnila akcie k nákupu.*
Výkonnost ceny akcií společnosti Alibaba za posledních pět let. * (zdroj: Tradingeconomics.com)
Cloud a AI jako nový motor růstu
Největším tahounem se stala cloudová divize. Tržby z cloudu vzrostly na 33,4 miliardy CNY, což představuje meziroční nárůst o 26 % a také mezičtvrtletní nárůst o 18 %. Eddie Wu, generální ředitel společnosti Alibaba, zdůraznil, že klíčovou roli opět sehrála umělá inteligence. Vedení společnosti uvedlo, že poptávka po AI řešeních Alibaby roste již osmý kvartál v řadě, a to trojciferným tempem. Další pozitivní novinkou je také snaha společnosti o vývoj vlastního AI čipu, což by jí mohlo potenciálně zlepšit pozici vůči globální konkurenci.
E-commerce pod tlakem investic
Tradiční jádro byznysu Alibaby, e-commerce, přineslo firmě za poslední kvartál tržby v objemu 19,6 miliardy CNY, tedy o 10 % více než před rokem. Přesto upravený zisk v tomto segmentu meziročně klesl o 21 %. Důvodem poklesu jsou investice do tzv. instant commerce. Konkurenční společnost Taobao již navíc nabízí doručení do jedné hodiny, přičemž predikce Alibaby v rámci hrubé hodnoty zboží v tomto segmentu v průběhu tří let sahají až do výše 1 bilionu CNY.
Růst zahraničního byznysu
Pozitivním faktorem pro investory je také mezinárodní byznys. AliExpress vykázal meziroční růst tržeb o 19 % a navíc snížení ztrát. To naznačuje, že Alibaba dokáže expandovat i mimo čínský trh, což je v souvislosti s geografickou diverzifikací velmi podstatné.
Závěr
Alibaba se po posledním kvartálu nachází v zajímavém bodě. Zatímco tradiční e-commerce segmenty jsou pod tlakem investic a konkurence, cloud a AI se stávají hlavními motory růstu. Pro investory to v konečném důsledku znamená, že příběh Alibaby se mění. Už to není výhradně jen o online nakupování, ale stále více o nejmodernějších technologiích, které mají potenciál firmě generovat stabilní příjmy, což by se následně mohlo odrazit i na samotné ceně akcií, která je aktuálně oproti absolutnímu maximu ve výrazné slevě.
Anna Šuhajdová, předsedkyně představenstva Capital Markets
* Údaje týkající se minulosti nejsou garancí budoucích výnosů.
Upozornění! Tento marketingový materiál není a nesmí být chápán jako investiční poradenství. Údaje týkající se minulosti nejsou garancí budoucích výnosů. Investování v cizí měně může ovlivnit výnosy v důsledku výkyvů. Všechny obchody s cennými papíry mohou vést jak k ziskům, tak i ke ztrátám. Výhledová prohlášení představují předpoklady a aktuální očekávání, která nemusí být přesná, nebo vycházejí z aktuálního ekonomického prostředí, které se může změnit. Tato prohlášení nezaručují budoucí výkonnost. Společnost CAPITAL MARKETS, o.c.p., a.s. je subjektem regulovaným Národní bankou Slovenska.
Zdroje:
https://www.cnbc.com/2025/08/29/alibaba-baba-june-quarter-2025-earnings-report.html
https://www.cnbc.com/2025/09/01/alibaba-shares-hong-kong-today.html
https://www.cnbc.com/2025/03/27/alibaba-launches-open-source-ai-model-for-cost-effective-ai-agents.html
https://data.alibabagroup.com/ecms-files/1508664153/2e81fe19-305b-4d8a-9237-9176da895e11/June%20Quarter%202025%20Results.pdf