Autonomie vozidel v praxi: Waymo v čele robotaxi, Apple s vývojem končí

Autonomní mobilita je maraton, který se – jak se ukazuje – pro některé technologické hráče mění v nedosažitelnou praxi. Zatímco Waymo od Googlu dnes působí jako lídr „robotaxi“, jezdí bez řidičů ve více amerických městech a postupně své působení rozšiřuje i mimo USA, Apple svůj boj v oblasti autonomních vozidel zřejmě definitivně vzdal.

Waymo dnes působí v amerických městech jako San Francisco, Los Angeles a včetně Austinu v Texasu, kde jeho auta jezdí bez řidičů. Od roku 2026 plánuje spustit další provoz i v hlavním městě Washingtonu. Kromě toho na jaře tohoto roku spustil zkušební jízdy i mimo americký kontinent – konkrétně v Tokiu, kde však vozidla stále jezdí s řidiči. Velkým pozitivem je nepochybně fakt, že firma zveřejňuje bezpečnostní metriky a podle dat k červnu 2025 hlásí desítky mil bez bezpečnostního řidiče v USA a výrazně nižší míru vážných nehod ve srovnání s lidmi. Incidenty, které se však občas objeví, jsou o to víc na očích. V důsledku toho přetrvává politický i regulatorní tlak a společnost musí své podnikání průběžně před veřejností „obhajovat“.

Na druhou stranu technologický gigant Apple svůj boj na poli autonomních vozidel definitivně vzdal. Společnost už před časem oznámila, že odkládá představení projektu Titan na rok 2026. Nešlo přitom o první odklad tohoto projektu, kterému se Apple věnoval už od roku 2014. Následně přišly zprávy Bloombergu o tom, že společnost projekt definitivně zastavuje a chce se soustředit na přesun svých kapacit do AI. Nejde však o překvapivou zprávu. Podle dostupných informací byl projekt Apple Car od začátku sužován nejasným vedením a interními konflikty a postupně ztrácel směr. Vypadá to, že ambiciózní cíl vytvořit rovnou plně autonomní vozidlo bez volantu a pedálů a přeskočit základní kroky vyšel firmu na 10 miliard USD – bez konečného výsledku.

O něco opatrnější strategii zvolil Zoox od Amazonu, který si razí cestu ve světě robotaxi ve stylu – méně měst, ale vyšší kontrola nad celým systémem. V září 2025 spustil bezplatné jízdy pro veřejnost v Las Vegas Strip, zatímco čeká na povolení státu vybírat „jízdné“. Důležité je však poznamenat, že na rozdíl od plánů Applu jde o úplně první vozidlo bez manuálních prvků, ale oproti konkurenci se designově velmi liší a připomíná mini autobus na kolech.

Zapomenout nesmíme ani na Teslu, která si razí vlastní cestu ve světě autonomních vozidel. V srpnu 2024 však spustila první robotaxi s lidským bezpečnostním řidičem za volantem, což je v rozporu s původní plně autonomní vizí. V červnu 2025 se firmě podařilo dosáhnout historického technologického milníku, když se poprvé doručilo zákazníkovi zcela autonomní vozidlo, Model Y – bez potřeby řidiče i bez zásahu dálkového operátora.

V podstatě můžeme zhodnotit, že trh se rozdělil na dva směry. Waymo a Zoox tlačí „plně autonomní“ taxislužbu v jasně ohraničených oblastech a s důrazem na bezpečnostní statistiky a postupnou expanzi. Tesla se snaží k autonomii dorůst přes spotřebitelská auta a softwarové aktualizace. Trh se zároveň postupně čistí a ukazují se silní hráči, což můžeme vidět i na příkladu Applu.

Diana Fatiková, analytička Investago

You may also like...