Black Friday neznamená jen dobrý nákup, ale i žně pro internetové podvodníky

Dny připadající každoročně na slevové kampaně Black Friday jsou nejčastějším obdobím, kdy lidé naletí podvodníkům. Podle výzkumu společnosti Gen zažilo tuto nemilou zkušenost při nákupu právě okolo Black Friday asi 43 % respondentů, kteří připustili, že už někdy internetovým šmejdům naletěli. Letos „slavíme“ Black Friday 29. listopadu.

On-line je stále král

Česká e-commerce dosáhla v loňském roce celkových obratů 185 miliard korun za prodané zboží. To znamenalo meziroční pokles o 6 %, nicméně už 4. čtvrtletí ukázalo slibný růst. „Stále vysoká inflace znamenala jak nižší ochotu spotřebitelů utrácet, tak i zvýšené náklady obchodníků na provoz. České e-shopy se ale s náročným obdobím dokázaly vyrovnat a do roku 2024 zamířily s mírným optimismem,“ hodnotil výkon českého on-line obchodu ředitel Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška. Podle Heureka Group skutečně český internetový obchod dokázal plusovou dynamiku udržet i v 1. pololetí 2024. Z toho je patrné, že nákupy na internetu jsou dnes zcela běžnou součástí života, a to i díky s nimi spojenou komfortní a rychlou logistikou. 

Jenomže tento komfort, rychlost a jednoduchost jsou současně základem pro rejdy skrytých šmejdů číhajících na naši nepozornost a touhu pořídit věci výhodně.

Podvodníci to zkouší různými cestami: přes sociální média, reklamy, SMS zprávy nebo hromadné e-mailové kampaně. Vábí nejen na vysoké slevy, akční limitované nabídky nebo soutěže o překvapivě hodnotné ceny. Ohniskem podvodů jsou i on-line tržiště a bazary, kde lze pořídit dárky z druhé ruky. Podvody nabírají na intenzitě a díky zapojení umělé inteligence (AI) jsou čím dál sofistikovanější a dokonalejší. Také cílové skupiny podvodníků se mění. Nejvíce se mluví o seniorech, ale nachytat se může kdokoli, stačí trochu nepozornosti. Úroveň podvodů vyžaduje stále větší úsilí, aby je lidé odhalili a včas zachránili své peníze.

Aktuální podvodné bazarové nabídky 

Obezřetnosti je zapotřebí ještě větší na bazarových webech. I tam jsou známy typické postupy usilující o zbohatnutí. Podvodník zveřejní na internetovém bazaru inzerát o prodeji zboží a čeká, až se mu někdo ozve. Podvodník pak zašle SMS zprávu nebo e-mail s odkazem na falešnou webovou stránku, kde má oběť provést platbu za zboží. Po vyplnění údajů útočníci okradou oběť o částku za zboží. Případně se šmejdi pokusí zjistit údaj o zůstatku na jejím bankovním účtu a následně se snaží obohatit o ještě vyšší částku z konta.

Při jiném scénáři útočníci na bazarech svoje oběti sami aktivně vyhledávají a předstírají zájem o nabízené zboží. Při domluvě o koupi zboží ale požadují zaplacení kauce pro případ, že by mu prodávající nic neodeslal nebo balíček přišel poškozený. Falešnou platební bránu potom vydávají za úschovnu peněz, kterou má ve správě daný on-line bazar.

Policie upozorňuje na podceňování rizika, kdy pachatelé paradoxně neokrádají kupujícího, ale prodávajícího. „Je potřeba se zamyslet nad celou situací a nenechat se zatlačit do vyzrazení citlivých údajů či potvrzení nesmyslných transakcí. Musíme si uvědomit, že v tomto prostředí může mít i menší chyba značné následky. Kupující k zaslání transakce nikdy nepotřebuje informace z vaší platební karty. Vždy by mu mělo stačit číslo vašeho účtu,“ varoval Ondřej Kapr, rada odboru hospodářské kriminality Policejního prezidia ČR. 

Jak na internetu nakupovat bezpečně?

Při nákupech ve virtuálním prostředí zvažte, zda uváděná cena není přehnaně nízká. A peníze neposílejte předem, nejedná-li se o etablovaný a vám známý e-shop. Vyplatí se sledovat recenze (například na Zboží.cz), ale plně se na ně spoléhat nemůžete, zvláště jsou-li staršího data.

Pokud jste si vyhlédli zboží v dosud nevyzkoušeném e-shopu, pečlivě před objednáním ověřte věrohodnost prodejce. Je-li to možné, nakupujte u prodejců provozovaných na území EU. Zaměřte se na podobu webových stránek, jejich jazykovou úroveň, ale také na obchodní podmínky a kontaktní údaje. Název domény můžete ověřit také v seznamu rizikových e-shopů, který na svých webových stránkách zveřejňuje Česká obchodní inspekce.

Pokud si nejste zcela jisti důvěryhodností obchodníka, nakupujte jen s platbou při převzetí. Při on-line úhradách si všímejte, zda přenos dat probíhá na zabezpečených protokolech (https, tls/ssl). Vždy ověřte, zda vás webové stránky navádějí na bezpečnou platební bránu a zda je pro platbu využíváno aktivní zabezpečení 3D Secure. Neukládejte data o Vaší kartě „pro pohodlný příští nákup“.

Doporučujeme zajímat se o to, zda sleva není podmíněna například množstvím odebraných výrobků, členstvím ve věrnostním programu a podobně. Nikdy neklikejte na přílohy v podezřelých e-mailech. Nikdy neposílejte své platební údaje, a to ani tehdy, když Vám někdo zavolá. Nesdělujte bankovní autorizační SMS kódy či jiným způsobem cizí osobě neautorizujte platbu. Kontrolujte e-mailové adresy, odkud Vám zpráva přišla: zpravidla se ukáže, že nejde o oficiální kontakt odesílající instituce. Napovědět může někdy i nedokonalá čeština, i když v tomto směru jsou podvodníci stále pečlivější. Kontrolujte správnost webových adres – u podvodných stránek je zpravidla jiná koncovka nebo chybně vyvedený název instituce či obchodníka. 

Jak se ochránit? Pomůže pojištění 

Pokud zjistíte, že škoda už nastala, ať v souvislosti s nákupem nebo nerozvážnou komunikací nebo rovnou transakcemi s podvodníkem, může vám pomoci připojištění tzv. kybernetické asistence, které sjednává UNIQA k pojištění nemovitosti nebo domácnosti.

Tato asistence pomáhá řešit problémové situace všech osob ve společné domácnosti, zejména:

  • nedodání zaplaceného zboží z e-shopu
  • dodání jiného zboží nebo poškozeného/zničeného zboží z e-shopu
  • zneužití platební karty nebo platebních údajů
  • zneužití identity a osobních údajů na internetu
  • podvodné e-maily
  • vylákání finančních prostředků
  • další formy kybernetické kriminality

Asistence je dostupná telefonicky. Pomoc spočívá v ochraně a prosazování oprávněných právních zájmů pojištěného vzniklých v souvislosti s výše uvedenými problémy a v hledání vhodného řešení. „Pokud se potvrdí, že ze strany klienta nedošlo k pochybení a opravdu došlo ke zneužití údajů přes podvodný e-shop nebo škodlivý email, nebo pokud si koupíte něco přes internet a e-shop mezitím zanikne, přičemž Vám zboží nebylo doručeno, pojišťovna uhradí poškozenému náklady na právní zastupování a do limitu plnění i vzniklou škodu,“ vysvětluje Zdeněk Hruška, manažer oddělení pojištění majetku a odpovědnosti UNIQA.

U potíží s e-shopy navíc asistence řeší nejen obchody se sídlem v ČR, ale rovněž v EU. „Pojistné plnění se týká i zahraničních e-shopů, pokud bylo zboží zasláno z evropského území členského státu EU, Švýcarska a Norska,“ dodává Hruška.

Marketplace versus e-shop 

Na české e-commerce scéně přibývá on-line tržišť pod názvem marketplace, kde nákup ve většině případů probíhá mezi zákazníkem a partnerem e-shopu. E-shop je zde pouze prostředníkem. Předností platforem marketplace je velký výběr zboží a také nízké ceny. Nejčastěji je provozovatelem on-line tržiště jedna firma, ale zboží dodávají jednotliví prodejci, kteří tam působí. Ti zároveň vystavují faktury a zákazníci s nimi také řeší reklamace. A to může být komplikace. V jiných případech vše řeší přímo provozovatelé.

Pokud někdo provozuje internetové stránky v českém jazyce, popřípadě s českou doménou, neznamená to automaticky, že se jedná o český e-shop, respektive o českého provozovatele on-line tržiště. Může se jednat o zahraniční subjekt zaměřující se na české spotřebitele. Neexistuje výslovná povinnost prodávajících provozovat zákaznickou podporu přímo v České republice, popřípadě s česky hovořícími operátory apod.

Pomoci může chargeback 

Pokud jste platili za nedodané nebo silně poškozené zboží na e-shopu kartou, máte šanci získat peníze zpět za pomoci tzv. chargebacku. Tato cesta je možná v případě, kdy klasická reklamace podaná přímo u obchodníka selže, anebo není z rozumných důvodů možná. Chargeback musí být uplatněn co nejdříve u banky, která vydala platební kartu a kde transakce proběhla. Banka bude požadovat doklad o koupi, případně dosavadní neúspěšnou komunikaci s prodejcem. Reklamaci banka umí vyřídit v řádu dnů. Peníze se vrátí zpět na účet. Tímto způsobem lze reklamovat i duplicitně nebo chybně zaúčtované transakce.

You may also like...