Český železniční průmysl realizuje v Polsku zakázky za miliardy, pomohl i veletrh TRAKO

O zakázkách v řádu miliard korun jednaly jednotlivé firmy českého železničního průmyslu na veletrhu kolejové techniky TAKO 2025, který proběhl v polském Gdaňsku od 23. do 26. září 2026. Výsledkem jsou konkrétní obchodní projekty na dodávky komponentů, technologií či systémů pro zabezpečení a řízení drážní dopravy.

„Letošní účast na veletrhu TRAKO byla mimořádně významná a mimořádně úspěšná. Český železniční průmysl se na letošním TRAKO zařadil k největším vystavovatelům a představil zde výrobky, které patřily k tomu nejzajímavějšímu, co letošní TRAKO nabídlo. Ať už to jsou bateriové vlaky BEMU RegioPanter, nová tramvaj ForCity Plus 52T od Škoda Group, sedačky od BORCADu, které využívají de facto všichni významní výrobci vozidel, vlastní technologie ETCS či inovace v podobě samořiditelných vlaků a další. Účastí na veletrhu se podařilo podpořit zakázky pro český průmysl v objemu miliard Kč,“ říká Marie Vopálenská, generální ředitelka ACRI – Asociace podniků českého železničního průmyslu, která účast na veletrhu TRAKO zastřešovala.

Pro český železniční průmysl je export klíčový. Tvoří 50 % objemu výroby (ročně přibližně 66 miliard Kč) a Polsko patří pro české výrobce mezi 5 největších odbytišť. V Polsku jsou také výrazně aktivní čeští železniční dopravci, kteří rovněž úspěšně oslovují tamní zákazníky.

Expozici českých firem na veletrhu TRAKO v Gdaňsku navštívil také Břetislav Dančák, velvyslanec České republiky v Polsku, který při té příležitosti uvedl: „Veletrh Trako považuji za jedinečnou příležitost pro prezentaci českých firem nejen v rámci Polska, ale také celé Evropy. České firmy jsou schopny přinášet unikátní řešení a inovativní produkty, které mají na polském trhu dobrý zvuk a já osobně se setkávám s celou řadou  pozitivních reakcí polských partnerů  na spolupráci s českými firmami. Je přirozeným zájmem a posláním velvyslanectví České republiky v Polsku podporovat aktivity českého průmyslu na polském trhu. Za pozornost navíc stojí nejen dodávky výrobků a technologií z produkce českých firem, ale v poslední řadě také rostoucí aktivity českých dopravců. To vše přispívá k budování dobrého jména České republiky v Polsku.“


Jeden z největších světových výrobců sedaček do vlaků, společnost BORCAD,
je na veletrhu TRAKO tradičním vystavovatelem. Letos však vůbec poprvé ve spolupráci s partnery – výrobci železničních vozidel – obsadila svými výrobky hned čtyři výstavní koleje. Díky tomu mohla představit prakticky celé své produktové portfolio. Od řešení pro dálkovou dopravu až po regionální jednotky.

Sedačky BORCAD byly k vidění v soupravách rychlovlaků ComfortJet konsorcia Siemens-Škoda, v nové bateriové jednotce  RegioPanter BEMU od Škody, ve vozidlech PESA určených pro dopravce ŁKA (Łódzka Kolej Aglomeracyjna) a také v jednotce Stadler FLIRT pro Koleje Mazowieckie. Polsko se na zakázkách společnosti podílí přibližně deseti procenty. Letošní obchodní objem na tomto trhu firma odhaduje na rekordních 100 milionů korun. Cílem do blízké budoucnosti je tento objem zakázek na polském trhu udržet a dosáhnout stabilní úrovně kolem 100 milionů korun ročně.

Během veletrhu BORCAD absolvoval řadu klíčových jednání a potvrdil i dále rozvinul spolupráci s významnými regionálními dopravci v Mazovském a Lodžském vojvodství – společnostmi Koleje Mazowieckie a ŁKA, které patří k nejvýznamnějším hráčům na polském trhu regionální železniční dopravy

Polský trh patří mezi pět nejdůležitějších odbytišť Škoda Group. Na veletrhu TRAKO potvrdila Škoda Group své postavení předního evropského výrobce vozidel pro městskou a železniční bezemisní mobilitu. Exponáty Škoda Group patřily k tomu nejzajímavějšímu, co letošní ročník TRAKO návštěvníkům nabídl. Škoda představila mimo jiné nejnovější tramvaj ForCity Plus 52T, a navázala tak na účast v probíhajícím tendru na 150 tramvají pro Varšavu, v němž má výrobce ambici uspět.

Mezi hlavní přednosti tramvají nové generace, které vzbuzují značný zájem dopravců, patří nejen vyšší komfort cestování v městské hromadné dopravě, ale také například delší servisní cykly, jež přinášejí výrazně nižší provozní a údržbové náklady. Škoda Group zároveň představila novou generaci bateriových elektrických jednotek RegioPanter BEMU – první čtyři vlaky již v Česku najely více než půl milionu kilometrů. Tato technologie představuje řešení pro bezemisní a efektivní regionální dopravu na tratích, které dosud nebyly elektrifikovány. Cestujícím přináší rychlejší spojení bez přesedání a objednatelům díky vyššímu zájmu o pohodlnější cestování na železnici úspory veřejných financí.

Na veletrhu společnost rovněž prezentovala vlastní antikolizní systém, pro jehož dodávky do místních tramvají uzavřela Škoda Group smlouvu s partnerem ve Wrocławi.

Účast společnosti AŽD na veletrhu TRAKO v Gdaňsku dále posílila její postavení na polském trhu. Podařilo se potvrdit partnerství s předními stavebními a infrastrukturními firmami, které dnes vnímají AŽD jako plnohodnotného dodavatele zabezpečovací techniky a spolehlivého partnera pro velké zakázky. Společnost se v současnosti podílí zejména na dodávkách elektronických stavědel a prvků přímo viditelných v železniční infrastruktuře, například návěstidel či přestavníků, kterých již v Polsku instalovala více než tisíc kusů a v nejbližší době dodá další stovky. Do budoucna se otevírají příležitosti také v technologických tendrech, zejména v oblasti systémů ETCS úrovně 1 a 2.

AŽD již dokončila nebo má rozpracované zakázky na modernizaci klíčových úseků polské železniční infrastruktury, například na tratích Štětín – Poznaň, Kartuzy – Gdaňsk Osowa – Somonino, Bydgoszcz Fordon, Sochaczew, Terespol, Oleśnica – Kępno, Będzin – Katowice Szopienice a Kuźnia Raciborska.

TRAKO je pro BONATRANS (evropský lídr v produkci dvojkolí pro drážní vozidla se sídlem v Bohumíně) v letošním roce nejvýznamnější zahraniční prezentací, kterou využívá pro posílení vztahů se zákazníky ze všech segmentů železniční dopravy. „Do Polska dlouhodobě dodáváme dvojkolí pro nová vozidla i kola a nápravy pro jejich údržbu, prakticky na všechny typy – metro, tramvaje, elektrické jednotky, lokomotivy i nákladní vozy. Za posledních deset let v hodnotě 4 mld. Kč. Vzhledem k expanzi veletrhu v posledních letech jsme absolvovali také desítky jednání s partnery z ostatních zemí Evropy a jiných kontinentů včetně Turecka, Maroka, Brazílie či Argentiny,“ říká Marcel Ujfaluši manažer marketingu a obchodního rozvoje společnosti BONATRANS.

DAKO-CZ (přední výrobce pneumatických, elektromechanických a hydraulických brzdových systémů pro kolejová vozidla s 209letou tradicí) využilo veletrh TRAKO k posílení své pozice na perspektivním polském trhu. Mezi konkrétní výsledky spolupráce s partnery v Polsku patří bezesporu nově podepsaný kontrakt na dodávky pro 30 osobních vozů Deutsche Bahn, které budou vyráběny ve společnosti Stadler v Polsku. Hodnota této zakázky dosahuje zhruba jednoho milionu eur. Jde o první sérii s potenciálem následných opcí a o novou platformu ve spolupráci se Stadlerem. Deutsche Bahn je významným provozovatelem, se kterým má DAKO-CZ vytvořené servisní středisko. Firma zároveň představila spolupráci se Škoda Group – na venkovní kolejové ploše byla prezentována tramvaj nové generace ForCity Plus 52T vybavená elektromechanickými brzdovými jednotkami a kolejnicovými brzdami DAKO. Celkově hodnotí DAKO-CZ obchodní potenciál veletrhu velmi pozitivně.

Pro společnost Retex (výrobce technických textilií, které dodává pro průmysl, stavebnictví a dopravu) je na TRAKO hlavním cílem posílit kontakty s předními evropskými výrobci sedaček a interiérového vybavení drážních vozidel. Dalším cílem bylo navázat spolupráci v oblasti izolačních materiálů s výrobci vlaků – společnostmi Newag, PESA či Alstom. Tyto cíle se podařilo úspěšně naplnit. Navíc se pro Retex otevřely nové příležitosti v dalším segmentu – v tzv. stínicí technice (např. rolety či zástěny), kde jsou kladeny požadavky na inovativní textilní materiály splňující nejpřísnější bezpečnostní kritéria HL3.

„TRAKO hodnotíme jako veletrh s výrazně rostoucím významem, který odráží dynamiku polské ekonomiky a posiluje postavení Polska jako důležitého hráče v železničním průmyslu. Potenciální objem zakázek, které se na veletrhu podařilo otevřít, může mít pro Retex hodnotu řádu až nižších desítek milionů korun,“ uvedl Ján Krivda, ředitel strategie a člen představenstva společnosti Retex.

Český železniční průmysl se účastnil ve významném zastoupení – představilo se zde více než čtyři desítky firem jak v rámci oficiální expozice pod hlavičkou ACRI a Ministerstva průmyslu a obchodu, tak prostřednictvím samostatných výstavních expozic.

You may also like...