Cestujte vlakem pohodlně a bez starostí nejen na prázdniny

Vlakem cestuje stále více lidí. Železnice nabízí pohodlné cestování. Ve vlaku lze odpočívat, pracovat, věnovat se rodině nebo přátelům a podnikat řadu dalších činností. Na mnoha trasách představují vlaky rychlý způsob dopravy a díky široké nabídce slev lze při cestování výrazně ušetřit. Pravidelní cestující dobře znají řadu užitečných vychytávek, které jim zpříjemňují a usnadňují cestování vlakem. Přinášíme několik praktických tipů i pro ty, kteří se na železniční cestu teprve chystají.

Plánování cesty

Cestu nejsnáze naplánujete prostřednictvím některého z online vyhledávačů, ideálně přímo na webu www.cd.cz nebo v aplikaci Můj vlak přímo v mobilním telefonu. Ověřte si, zda jste zadali správné požadavky na cestu, např. datum cesty. Některé spoje nejezdí denně, ale pouze ve vybraných dnech. Věnujte pozornost také případným poznámkám pod jízdním řádem, které mohou upozornit na výluku nebo jinou plánovanou či neplánovanou mimořádnost. Podle charakteru cesty lze zadat také požadavek na vyhledání spojení vlaky, které přepravují jízdní kola nebo umožňují cestování osobám na vozíku. Při vyhledávání lze nastavit i řadu dalších individuálních požadavků, např. dobu nutnou na přestup, využití 1. třídy atp. Vaší cestu mohou ovlivnit i různé vnější faktory, které byste měli zvažovat, např. v přepravní špičce budou spoje plnější (např. na začátku prázdnin), nebo výstrahy na nepříznivé počasí, které mohou mít dopad na plynulost provozu. 

Nákup jízdenek a rezervací

Čím dříve koupíte, tím levněji cestujete. České dráhy nabízejí množství slev pro různé cílové skupiny cestujících, např. pro rodiny, skupiny, jednotlivce, juniory, pro prázdninové cesty atp. Včasné jízdenky jsou cenově nejvýhodnější při nákupu s dostatečným předstihem nebo při volbě spojů mimo přepravní špičku. U cest na větší vzdálenosti doporučujeme včasné zajištění rezervací. Při nákupu jízdních dokladů v e-shopu anebo v aplikaci Můj vlak jsou rezervace standardně zdarma. Při elektronickém odbavení v e-shopu nebo v aplikaci Můj vlak se navíc vyhnete čekání na odbavení u pokladny.

Kam pro radu?

Podrobné informace o spojích, o slevách, o všech službách ve vlacích a na stanicích, o přepravních podmínkách, podmínkách reklamací, plánovaných výlukách i mimořádnostech najdete na webu www.cd.cz. Využít lze také aplikaci Můj vlak, zákaznickou linku tel.: 221 111 122 nebo lze svůj dotaz zaslat na e-mailovou adresu info@cd.cz. V aplikaci Můj vlak máte neustále po ruce také množství důležitých informací o své cestě, např. o řazení vlaku, službách ve vlaku, aktuálním jízdním řádu atp. 

Nedobíhejte vlak, počkejte si na něj 

Je to typické především pro největší českou stanici Praha hlavní nádraží, kde mají nástupiště délku až 400 metrů. Dobíhání ze střední části nástupiště za vlakem, který dojede až za jeho polovinu. Na odjezdových tabulích v Praze hl.n. věnujte pozornost celé informaci o nástupišti a pokud je číslo doplněno písmeny S jako Sever nebo J jako Jih, nečekejte na vlak ve střední části nástupiště. Jděte dál přímo do jeho příslušně označené poloviny. Pro snazší orientaci jsou v takovém případě rozsvícené údaje o vlaku jen v té polovině nástupiště, kde vlak zastaví. Čekáním v příslušné části nástupiště se vyhnete zbytečnému dobíhání za přijíždějícím vlakem. Na celé délce nástupiště stojí jen skutečně dlouhé soupravy některých dálkových vlaků, např. spoje operované jednotkami ComfortJet. Naopak Pendolina, Railjety, InterJety a většina dalších dálkových vlaků, stejně jako vlaky regionální, využívají obvykle pouze polovinu nástupiště. V nejnověji modernizovaných stanicích se můžete setkat na nástupištích a v informačních systémech s vyznačenými zónami, ve kterých příslušný vlak zastaví.

Kde si sednu?

Pokud máte rezervaci, můžete vyhledat pozici svého vozu (zda je např. na začátku nebo na konci vlaku) v aplikaci Můj vlak nebo na informačních stojanech ve stanici. Přímo ve vlaku jsou rezervovaná místa označena. Na lístečku nebo displeji ke každému místu je uveden traťový úsek, kde bude místo obsazeno. Místa označená jako „expresní rezervace“ lze rezervovat i během jízdy vlaku, proto na nich chybí vyznačený úsek tratě, kdy bude místo obsazeno. Pokud nemáte rezervaci, můžete si sednout na volných místech nebo na rezervovaných místech v úseku, ve kterém není rezervované (Např. u vlaku z Prahy do Brna je místo rezervované z Chocně, v úseku Praha – Choceň ho můžete použít bez rezervace.). Pokud nemáte rezervaci a místa v daném voze jsou obsazena, zkuste další vozy. Velice často se stává, že je silně obsazena střední část vlaku, ale vozy např. na začátku nebo na konci vlaku nabízí množství volných míst k sezení. Posilové vozy pro cestující bez rezervací jsou také obvykle zařazeny na začátku nebo na konci vlaku. Vyplatí se tedy projít soupravou, vyhnete se stání v přeplněném voze, když jinde ve vlaku jsou ještě volná místa k sezení.                        

Kam se zavazadlem?

Zavazadla je možné umístit na police nad místy k sezení nebo pod sedačku. V některých typech vozů je vhodné místo na zavazadla také mezi sedačkami, v prostoru mezi zádovými opěrkami. U moderních vozů jsou na různých místech, obvykle na koncích a ve středu vozu, další police, které umožňují uložit velká a těžká  spoluzavazadla. Pro přepravu kočárků, invalidních vozíků a jízdních kol jsou označené prostory. Cestující prosíme, aby tato místa nechávala volná pro přepravu těchto spoluzavazadel. Bohužel se velmi často stává, že prostor pro přepravu kočárků, vozíků a kol je obsazen lidmi, které nic z uvedeného nepřepravují, a to i v případech, že ve vlaku je ještě řada volných běžných míst. Apelujeme proto na ohleduplnost cestujících, aby vyhrazená místa nechávali přístupná cestujícím, která je potřebují.

Co se sebou na cestu?

Na cestu si nezapomeňte příslušné cestovní doklady, nejen jízdenky a rezervace, ale také např. průkazy na slevu nebo osobní doklady při cestě do zahraničí. Nezapomeňte ani na doklady pro děti od 10 let, které musí prokázat nárok na zvláštní zlevněné jízdné průkazem s fotografií a datem narození (vydávají např. dopravci). Pokud využíváte elektronické doklady, ověřte si, že máte jejich nosič dostatečně nabitý. I když je většina vlaků vybavena možností dobíjet mobilní telefony, tablety a laptopy, počítejte i s takovou možností, že zařízení nebude možné dobít. Doporučujeme, a to především pokud budete cestovat ve dnech s některou z výstrah na nebezpečné povětrnostní vlivy (např. bouřky, vysoké teploty, silný vítr atp.), vzít si sebou na cestu také dostatek vody, případně další občerstvení, a nezbytné léky.

Co dělat, když se na cestě objeví nečekaná situace?

Cestování vlakem je pohodlné a bezproblémové, přesto se může výjimečně stát, že dojde k nepředvídané situaci například ke zpoždění vlaku, ztrátě přípoje, zapomenutému zavazadlu nebo jinému snížení komfortu. V takovém případě se prosím bez odkladu obraťte na zaměstnance Českých drah, ve vlaku na vlakvedoucí a průvodčí, ve stanicích na pokladní a informátory. Ti mohou případné komplikace řešit hned na místě a zajistit např. náhradní spojení, poskytnout příslušné odškodnění nebo zahájit pátrání po zapomenutých věcech. Ve stanicích a zastávkách bez personálu se prosím bez odkladu obracejte na zákaznickou linku Českých drah na čísle 221 111 122. Při řešení problému mějte prosím vždy na paměti, že naši zaměstnanci jsou vázáni zákony a příslušnými předpisy, které musí dodržet. Také řešení některých problémů, např. technické závady ve vlaku, vyžadují odborný zásah, který je možné provést pouze v depu. I v těchto případech ale uděláme maximum pro to, abychom vám pomohli co nejrychleji a nejlépe.

You may also like...