Den dětí dnes oslaví více než milion ratolestí, utrácí se hlavně za zmrzliny, čokovajíčka a výlety
V Česku žije zhruba 1,7 milionu dětí, tedy konkrétněji osob mladších patnácti let. Dnešní Den dětí je hlavně jejich svátkem. Nezřídka rodiče ovšem obdarovávají pozorností také své ratolesti, kterým již patnáct bylo, ba jsou dokonce dospělé. Den dětí je tak vítanou příležitostí pro obchodníky, jak navýšit své tržby. Mnozí jej proto také marketingově využívají.
Například obchodní řetězce připravují akční nabídky výhodných cen zmrzlin, dětského šampaňského, čokolád, ale i hraček.
Přibližně 26 procent rodičů dnes svým dětem dopřeje společný výlet do zoo, přírody či akvaparku, vyplývá z průzkumu řetězce Billa. Dále, devatenáct procent věnuje dětem sladkost, čtrnáct procent pak hračku či jiný hmotný dárek typu elektroniky. Zhruba desetina rodičů volí návštěvu cukrárny či restaurace a necelá tři procenta pak jako dárek oblečení či domácí oslavu.
Ze sladkostí vítězí zmrzlina a čokoládové vajíčko s hračkou či překvapením, které dohromady tvoří přes dvě třetiny sladkostí věnovaných ke Dni dětí.
Přibližně čtvrtina rodin s dětmi si dnešní den nijak nepřipomíná. I to ale znamená, že den dětí oslaví více než milion z nich.
Dohromady, při započtení různých speciálních akcí u příležitosti Dne dětí pořádaných, tak česká ekonomika díky svátku dětí získá zhruba 650 milionů korun navíc. To z dnešního dne činí význačnější obchodní příležitost, než jakou je například nedávný Den matek.
Samozřejmě, Den dětí nemůže v tržbách, které obchodníkům a prodejcům generuje navíc, konkurovat Vánocům, Velikonocům, ani Silvestru. Řada domácností také s hodnotnějším darem své ratolesti počká na narozeniny, zatímco dárek ke Dni dětí je často spíše symbolický.
Lukáš Kovanda, Ph.D.
Hlavní ekonom, Trinity Bank