Dopravní předpisy mohou být velmi bizarní: Povinně bez pásů a žádný pes na střeše auta

Když pojedete v Estonsku po zamrzlém jezeře, nesmí to být za tmy, nesmíte předjíždět a zákon navíc zakazuje mít zapnuté bezpečnostní pásy – kdyby se auto probořilo do vody. Pejskaři, zpozorněte – na Aljašce nesmíte svého mazlíčka uvázat na střechu auta. Na Kypru budete potřebovat více zastávek, protože je zakázáno za volantem nejen jíst, ale také pít. A dejte si pozor taky na správné ustrojení. Například v Kalifornii se nesmí řídit v županu (a také z auta střílet na zvířata – tedy kromě velryb), v Thajsku a Černé hoře nemůže být řidič bez trička a v Německu můžete být klidně nazí, ale vždy obutí.

Než vyjedete, musíte v Dánsku pokaždé zkontrolovat, zdali není pod autem dítě. Ve Švýcarsku zapomeňte na mytí auta před vlastním domem v neděli – sousedy by to rušilo. A když v Japonsku postříkáte chodce vodou z kaluže, následuje tučná pokuta. Chystáte se autem do Španělska a nosíte brýle? Pak musíte mít v autě také jedny náhradní. A ve Francii platí zákaz používání sluchátek při jízdě – dokonce i na kole.

Jakkoli nám mohou tato pravidla připadat bizarní, je nezbytné je respektovat. Navíc se vždy vyplatí zjistit si předem také další specifika provozu na silnicích v zemích, kam se autem chystáme na dovolenou nebo třeba jen na výlet. Velmi rozdílná je například i legislativa upravující používání palubních kamer.

Česku je používání autokamer zcela legální a jejich záznam může sloužit jako důkazní materiál při nehodě nebo například pro pojišťovnu. Na základě legislativy o ochraně osobních údajů je ale při zveřejnění záznamu (typicky na internetu) nutné rozmazat obličeje cizích osob a registrační značky vozů. Kamera také nesmí překážet řidičovi ve výhledu z auta. Prakticky stejná pravidla platí také v Polsku, na Slovensku, v Chorvatsku, ve Slovinsku nebo v Itálii.

„V České republice je používání autokamer v souladu se zákony, pokud řidiči dodržují určité zásady – nezakrývají výhled z vozu a nezveřejňují záznamy bez anonymizace. V době, kdy počet aut na českých silnicích neustále roste, bychom měli o pořízení autokamery opravdu uvažovat. Palubní kamera může být rozhodující při dokazování neviny – ať už u Policie ČR, nebo při jednání s pojišťovnou,“ říká Allard Rustenhoven, ředitel komunikace pro Evropu společnosti Nextbase.

Úplně jiná je ale situace v sousedním Rakousku. Autokamery zde sice nejsou zakázané, ale jejich používání je kvůli ochraně osobních údajů velmi přísně regulováno:

  • Je zakázáno nepřetržité nahrávání, protože dlouhodobé sledování veřejného prostoru je považováno za porušení zákona o ochraně soukromí.
  • Záznamy lze využívat pouze pro osobní účely. Lze tedy zaznamenávat například okolní krajinu, ale nesmí jít o systematické sledování nebo sběr důkazů.
  • Zveřejnění záznamu bez souhlasu všech zúčastněných osob je nelegální – bez ohledu na to, zdali jsou rozmazány obličeje a registrační značky.
  • Policie může záznam přijmout jako důkaz pouze při splnění přísných kritérií – například když je na záznamu jen krátký úsek před nehodou a lze prokázat, že byl spuštěn automaticky například čidlem nárazu.

Za porušení pravidel používání palubních kamer v Rakousku může policie udělit pokutu až 10 tisíc eur. Proto je při jízdě do této sousední země asi nejlepší kameru zcela odstranit nebo z ní alespoň vyjmout paměťovou kartu. Například autokamera Nextbase Piqo má magnetický držák, takže ji lze v případě potřeby snadno sejmout a po přejetí hranic zase vrátit zpět na místo.

Německu jsou palubní kamery povolené, jen nesmí pořizovat nepřetržitý záznam. Pro kamery Nextbase je záznam ve smyčce a automatické odstraňování starších záznamů standardem, takže je jejich používání na Německých silnicích zcela legální.

Ve Švýcarsku je pořizování záznamu autokamerou legální jen v případě nehody. V Belgii lze záznamy používat jako důkazní materiál, ale jejich zveřejnění je nelegální. V Maďarsku jsou povoleny jen záznamy v nízkém rozlišení, uchovávat se mohou nejvýše 5 dní a nesmí být zveřejněny. Ve Španělsku je používání autokamer legální, ale případné zveřejnění záznamu je velmi přísně regulováno. V Řecku mohou palubní kamery sloužit jen pro osobní účely – zveřejnění záznamu nebo jeho předání pojišťovně je nelegální. A například ve Francii vyžaduje zveřejnění záznamu souhlas všech zúčastněných osob.

Nepřísnější regulaci palubních kamer má Portugalsko – autokamery jsou zde zcela zakázané a nesmí se ani převážet v autě. Šalamounsky vyřešili regulaci palubních kamer v Lucembursku – je sice legální je vlastnit, ale nesmí se používat.

Legislativa se obecně zabývá jen hlavním účelem palubních kamer, tedy pořizováním záznamu během jízdy. Moderní autokamery mají také celou řadu dalších funkcí. Například kamery Nextbase IQ a Piqo ohlídají i zaparkovaný vůz v případě, že do něj někdo nabourá nebo je auto odtahováno. A při autonehodě mohou tyto kamery přivolat pomoc s uvedením přesného místa havárie.

You may also like...