Letecké Muzeum Točná nově chrání střecha osazená solárními panely
Fotovoltaické elektrárny nacházejí čím dál větší uplatnění také na střechách specifických objektů, kde je kladen důraz na zachování původního vzhledu i funkčnosti. Příkladem je Letecké Muzeum Točná u Prahy, které je proslulé zejména Baťovou legendární Electrou, se kterou zlínský podnikatel v roce 1937 uskutečnil svou slavnou cestu kolem světa. Hangár ze dřeva, ve kterém jsou uchovávána historická letadla, osadila česká společnost Greenbuddies odlehčenými solárními panely o výkonu 182 kilowatt-peaků (kWp), které nenarušují statiku střechy a zachovávají autentický vzhled budovy.
V Leteckém Muzeu Točná je shromážděna jedinečná sbírka historických letadel v letuschopném stavu. Její součástí je také slavné dvanáctimístné letadlo Lockheed Electra, které dříve patřilo známému podnikateli Janu Antonínovi Baťovi. Hangár, který v Točné chrání zaparkovanou Electru, se rozhodl jeho majitel modernizovat a instalovat na něm speciální fotovoltaické panely. Projekt dosahuje částky bezmála 6 milionů korun.
„Na střechu hangáru v Točné jsme zvolili solární panely, které jsou až o polovinu lehčí a o 70 % tenčí v porovnání se standardními skleněnými panely. Jejich volba je tedy ideální zejména pro využití u starších budov nebo památkově chráněných objektů, kde je klíčové minimalizovat zásahy do původního charakteru střechy a zároveň eliminovat riziko jejího poškození. Zvolené moduly jsou při pohledu na budovu téměř neviditelné a zachovávají tak její autentický vzhled,“ uvádí Aleš Spáčil, spolumajitel Greenbuddies.
Instalovaná fotovoltaika na Leteckém Muzeu Točná se postará o výrobu elektřiny pro provoz muzea a současně přispěje ke snížení ročních emisí CO₂ téměř o 78 tisíc kilogramů. „Věříme, že cesta k energetické soběstačnosti je správným směrem nejen pro nás, ale i pro celé odvětví, v němž působíme. Letectví je historicky spojeno s vysokou uhlíkovou stopou, a o to důležitější je hledat způsoby, jak tento negativní dopad zmírnit,“ říká Nikola Lukačovič z Leteckého Muzea Točná.



Solární elektrárna šitá na míru pro kvalitu i bezpečnost
Muzejní hangár v Točné je tvořen ocelovou konstrukcí s dřevěným opláštěním fasády, proto bylo od počátku projektu nezbytné věnovat pozornost přísným požárním předpisům. „S ohledem na bezpečnost celého projektu jsme museli pečlivě navrhnout umístění veškerých elektrických prvků. Rozvaděče a střídače jsme situovali na zem v blízkosti fasády a mezi technologické komponenty a dřevěné části konstrukce jsme instalovali speciální nehořlavé podložky,“ dodává Aleš Spáčil.
Greenbuddies zajišťují pro Letecké Muzeum Točná komplexní projekt na klíč – od přípravy projektové dokumentace a zpracování dotační žádosti, přes dodání potřebných komponent a realizaci, až po uvedení fotovoltaické elektrárny do provozu, které je plánováno do konce roku 2025. Fotovoltaika po zprovoznění vyrobí 165 MWh elektrické energie ročně. Ta bude využívána primárně pro provoz muzea a energetické přebytky budou dodávány do distribuční sítě.
Solární energie spojuje Točnou s Vatikánem i Eiffelovkou
Solární energii dnes zcela běžně využívají i památkově chráněné a architektonicky cenné budovy. Příkladem z českého prostředí je Nová scéna Národního divadla, která se nachází přímo v centru Pražské památkové rezervace a byla citlivě osazena solárními panely tak, aby nenarušily její vzhled. Obnovitelné zdroje energie se u pamětihodností prosazují i v zahraničí. Ve Vatikánu bylo už za papeže Benedikta XVI. na střechu hlavního audienčního sálu nainstalováno 2 400 solárních panelů. Jeho nástupce, papež František, následně vyjádřil přání, aby celý Vatikán pokrýval svou spotřebu elektřiny výhradně ze solární energie. Nenápadně integrované solární systémy se objevují i na dalších ikonických místech. Například v archeologickém areálu Pompejí, kde jsou panely maskovány jako terakotové dlaždice, nebo na proslulé Eiffelově věži v Paříži.