MDŽ za volantem: Mladé a starší řidičky mají v oblibě hatchbacky, maminky a zralé ženy chtějí SUV

Zítřejší Mezinárodní den již tradičně připomíná doby, kdy ženy měly omezená práva a nesměly ani volit. To už je naštěstí za námi a ženy jsou nejen svobodné, ale i velmi zdatné řidičky. Jaké vozy si vybírají? Společnost AURES Holdings, provozovatel sítě autocenter AAA AUTO, poskytnul data o preferencí svých zákaznic. Za poslední roky se preference značně proměnily, a to třeba ve výběru typu karoserie. Ještě před pěti lety si větší vozy, nejčastěji kombi, pořizovaly často jen z nutnosti maminky. Dnešní ženy ale větší vozy baví a pořizují si je daleko častěji. Přestože hatchbacky patří u žen stále mezi nejběžnější typ vozu, například u žen ve středním věku je již předhonila SUV. Nejčastěji prodávanými vozy napříč generacemi jsou stále Škodovky s modely Octavia a Fabia.

 „Mezi dámami jsou u nás v AAA AUTO nejpočetnější skupinou ženy ve věku 37 až 50 let, které tvoří třicet sedm procent všech zákaznic. Jde většinou o pracující mámy, které z téměř sedmdesáti procent volí prostornější vozy. Hatchbacky ale kupují stále nejčastěji, a to z 31,2 procent. Nicméně obliba SUV u nich rapidně roste a už si tento typ vozu kupuje 28,7 procent těchto dam,“ vysvětluje Karolína Topolová, generální ředitelka a předsedkyně skupiny AURES Holdings, provozovatele největší středoevropské sítě autocenter AAA AUTO. Druhou nejpočetnější skupinou zákaznic v AAA AUTO jsou pak zralé pracující ženy ve věku od 51 do 65 let (26,3 %), které jednoznačně preferují městské crossovery, neboli SUV (34 %). Hatchbacky mají až na druhé pozici s 33,6 % podílem.

Nejmladší ženy ve věku do 25 let tvoří nejmenší část zákaznic (10,9 %) v AAA AUTO, ale rozhodně ne nevýznamnou. „Nelze říct, že by mladé ženy méně řídily, spíš si jen méně pořizují samy auto a častěji si ho pak půjčují od rodičů nebo partnerů. Pokud už si vůz kupují samy na sebe, tak z 49,7 procent volí hatchbacky a z 29,3 procent kombíky. SUV u nich tvoří jen 10,3 procenta,“ doplňuje Karolína Topolová.

I přes rozdílné potřeby v různém věku ženy patří u nich mezi nejlépe prodávané vozy Škodovky. Modely Octavia a Fabia jsou na prvních příčkách napříč generacemi, jen se mění jejich pořadí. „Zajímavý vývoj můžeme pozorovat v oblibě typu převodovky. Automatickou převodovku vždy volily nejčastěji ženy ve věku od 26 do 36 let. Před pěti lety u nich podíl dosahoval sotva osmnácti procent, nyní to je již třicet jedna procentních bodů. Už i nejmladší řidičky volí automat z dvaceti tří procent a v jejich případě se poptávka za pět let více než zdvojnásobila. Nejčastějšími uživatelkami manuálu stále věrné ty nejstarší dámy, které automat volí stále sotva ve dvaceti procentech,“ upozorňuje Karolína Topolová.  

Nejprodávanější modely aut v AAA AUTO u českých žen dle věku:

Pořadí

18-25 let

26-36 let

37-50 let

51-65 let

nad 65 let

1.

Škoda Octavia

Škoda Octavia

Škoda Octavia

Škoda Fabia

Škoda Fabia

2.

Škoda Fabia

Škoda Fabia

Škoda Fabia

Škoda Octavia

Škoda Octavia

3.

VW Golf

Hyundai i30

Hyundai i30

Škoda Karoq

Hyundai i20

4.

Škoda Rapid

VW Golf

Škoda Superb

Hyundai Tucson

Hyundai ix20

5.

Hyundai i30

VW Passat

VW Golf

Škoda Superb

Toyota Yaris

6.

Škoda Superb

Škoda Superb

VW Passat

Peugeot 2008

Dacia Sandero

7.

VW Passat

Škoda Rapid

Hyundai Tucson

Hyundai ix20

Citroen C3

8.

VW Polo

Kia Ceed

Kia Sportage

Hyundai i30

Hyundai i30

9.

Ford Focus

Škoda Scala

Kia Ceed

Kia Sportage

Škoda Citigo

10.

Škoda Scala

Hyundai Tucson

Škoda Kodiaq

Toyota Yaris

Hyundai i10

Pokud jde o preference paliv, tak asi nikoho nepřekvapí, že si ženy vybírají většinou benzínové vozy – jejich podíl s rostoucím věkem postupně stoupá. Nicméně i ženy začínají přicházet na chuť alternativním pohonům. Největší oblibě se těší hybridy, které si pořizuje více než 4 % zákaznic nad 50 let. Naopak elektromobily tvoří nejvyšší podíl u žen ve středním věku (1 %).

Titulní foto: Depositphotos.com

You may also like...