NADĚJE ČESKÉ GASTROSCÉNY: Makro a Lukáš Hejlík představují tipy na skvělé podniky
Projekt NADĚJE ČESKÉ GASTROSCÉNY, dlouhodobá a úspěšná iniciativa společnosti makro ČR, dnes vstupuje do další fáze. Ve spolupráci s ambasadorem projektu Lukášem Hejlíkem, hercem a gastro influencerem, přináší makro ČR výběr patnácti nadějných gastronomických osobností z různých koutů republiky, které spojuje talent, autenticita a láska k poctivým surovinám. Série jejich medailonků, rozhovorů a tipů na nejlepší lokální podniky právě startuje na instagramu @lukashejlik. Formou navazuje na úspěšnou anketu 90 vteřin.
„Jde o to, aby mladí lidé v gastru, ať jsou to kuchaři, kuchařky, cukráři, baristi nebo majitelé zajímavých konceptů věděli, že na to nejsou sami. Že se o ně někdo zajímá, že mají podporu a že to, co dělají, má smysl nejen pro jejich region, ale i pro českou gastronomii jako celek,“ uzavírá Lukáš Hejlík.
15 statečných. V čem jsou letošní NADĚJE výjimečné a inspirativní?
Silné osobní příběhy. Mnozí z nich nejsou z „gastropraxe“ – mají za sebou jiné obory (žurnalistiku, biochémii, design, sport) nebo pocházejí z venkova, kde o gastronomii dřív nikdo neuvažoval. Jejich cesta byla osobní, často postavená na intuici, odvaze a dřině. Vznik jejich podniků není kalkul, aleautentické rozhodnutí založené na vášni.
Komunitní přesah. Nejde jen o podnikání, vytvářejí místa, která spojují. Kavárny jako komunitní centra, bistra jako kulturní scény, podniky, kde se sdílí recepty, prostor i život. Zapojují rodinu, přátele, zákazníky, lokální dodavatele – a tím přirozeně posilují život v regionech.
Udržitelnost a lokálnost bez marketingového balastu. Využívají sezónní, lokální pečlivě vybrané suroviny. Ne jako slogan, ale jako normální součást práce. Objevují „ztracené“ recepty, tradiční techniky (fermentace, pečení, konzervace) a produkty Českého pole do moderní gastronomie.
Zaměření na vzdělávání a osvětu. Mnozí z nich nejen vaří nebo pečou, ale předávají zkušenosti dál. Školí baristy, učí děti, vydávají knihy, pořádají kurzy. Tvoří prostředí, kde znalost není konkurenční výhoda, ale sdílená hodnota.



Projekt NADĚJE ČESKÉ GASTROSCÉNY je součástí širší strategie makro GEN – platformy, která propojuje gastronomické vzdělávání, podporu škol, talent management a spolupráci s předními kuchaři a ambasadory. Jejím cílem je nejen talenty objevovat, ale také je rozvíjet, udržet a propojovat s komunitou.
„Makro dnes reprezentuje značku, která má reálný vliv na celý gastronomický ekosystém. Od vzdělávání přes podporu podnikání až po budování gastro kultury, která je kvalitní, udržitelná, efektivní, zdravá a dobrá. Prostě taková, která má budoucnost,“ říká Jiří Nehasil, generální ředitel makro ČR.
Kdo jsou letošní NADĚJE?
Od baristických šampionů až po moderní streetfood – letošní výběr ukazuje, že česká gastronomie je rozmanitá a sebevědomá:
- The Roses (Brno) – bratři Růžičkovi, špičky české kávové scény
- Bratrs (Brno) – koncept „slow food fast food“
- Sugar Life (Brno) – makronkový král Vlad Ryasnyy
- Pedro’s Streetfood (Mikulov) – samouk, který miluje fúze
- Pikola (Šumperk, Olomouc) – síť kaváren a vlastní pražírna
- Bejkn bistro (Čáslav) – burgery, které mění tvář města
- Kafe nebo Drink? (Jičín) – kavárna, bar, pražírna i podcast
- Restaurace Na Gruntu (Lipná u Aše) – návrat k venkovské tradici
- Michael’s bistro (Teplice) – street food s duší
- Slaďme se (České Budějovice) – moderní cukrárna
- Divoký Bistro & Nadivoko (Šumava) – francouzská inspirace v přírodě
- Teplá kačka (Praha 7) – autentická asijská kuchyně
- Panelka (Luleč) – sezónní bistro s kulturním přesahem
- Bistro Rezavá (Litoměřice) – každý týden jiný street food
- Terasa U Zlaté studně (Praha 1) – fine dining s českou duší
Společné hodnoty všech 15 NADĚJÍ:
- Poctivost a řemeslnost
- Srdce i hlava v každém kroku
- Invence, která není jen trendem, ale osobním otiskem
- Odvaha zůstat v regionech – nebo se do nich vrátit
- Radost z vaření i podnikání – a touha ji sdílet
- Důraz na kvalitu a chuť a odmítání chemických polotovarů
Kompletní profily a mapu podniků najdete na: www.makro.cz/nadeje