Osmý světadíl: návrat muzikálu s největšími hity skupiny Elán na jeviště Divadla Kalich
Po 15 letech od příprav muzikálu Osmý světadíl se tento mimořádně úspěšný titul složený z hitů legendární skupiny Elán vrací na jeviště Divadla Kalich. „Jde o další z dárků pro naše diváky k 25 letům Divadla Kalich, protože právě diváci si o návrat Osmého světadílu celých těch šest let, co není na našem repertoáru, píšou. Vracíme ho v době, kdy mu dorostla nová divácká, ale i herecké generace,“ vysvětluje producent a majitel Divadla Kalich Michal Kocourek. Obnovená premiéra s novými i původními tvářemi v hereckém obsazení se uskuteční 11. září 2025.
Osmý světadíl se vrací na scénu v období, kdy si skupina Elán velkými halovými koncerty připomíná více než 55 let své existence a sedmdesátiny svého lídra Joža Ráže. Navíc letos je tomu 45 let, co kapela natáčela debutové album Ôsmy svetadiel, které dalo název i muzikálu. „A v neposlední řadě chápeme návrat Osmého světadílu jako vzpomínku a poctu našemu kamarádovi a spolupracovníkovi Vašo Patejdlovi,“ doplňuje Michal Kocourek. „Vašo je autorem nových aranží písní pro muzikál, často překvapivých úprav, a pro Osmý světadíl napsal dvě krásné nové písně, které si fanoušci Elánů hned oblíbili,“ vyjmenovává producent.
Z elánovského Osmého světadílu se stal fenomén, kolem něhož se utvořila velká fanouškovská základna v Čechách i na Slovensku. Divadlo Kalich ho mělo na repertoáru od roku 2011 a odehrálo bezmála 400 repríz, na Slovensku byl rovněž za nadšených ohlasů uveden vedle bratislavských divadel Nová scéna a Tower Stage i na turné po sportovních halách a stal se tam nejúspěšnějším muzikálem všech dob.
„V kontextu české i slovenské muzikálové scény je úspěch Osmého světadílu naprosto výjimečný. O tom mimo jiné svědčí také obrovský zájem o účast na letošních konkurzech na nové obsazení. Přihlásilo se bezmála pět set zájemců a opravdu nás překvapilo, jak kvalitní většina z nich byla. Muzikál Osmý světadíl znamenal přelom na české muzikálové scéně, protože jsme v něm vsadili na mladé neokoukané talenty, od nichž se diváci spolehlivě dočkali stoprocentních pěveckých, hereckých i tanečních výkonů. A publikum to ocenilo a začalo na ně chodit, i když je neznalo z televizních obrazovek. V Divadle Kalich v nárocích na naše muzikálové kolegy neděláme kompromisy a už dlouhá léta se nám to vyplácí,“ říká Michal Kocourek.






Producent vzpomíná na nejnáročnější krok, který ho v souvislosti s muzikálem Osmý světadíl před 15 lety čekal – nadchnout pro něj kapelu. „Nejdůležitější bylo přesvědčit Joža Ráže, Vaša Patejdla a Jána Baláže o tématu. Naštěstí jsme se všichni od začátku shodovali, že nepůjde o příběh o kapele, o její historii. Věděli jsme, že tato legendární skupina má na svém kontě kolem pěti stovek písní a drtivou většinu z nich prověřil čas, staly se z nich evergreeny. Čili nám bylo jasné, že do jednoho představení použijeme jen výseč jejich tvorby. Proto jsme v roce 2019 přišli s druhým elánovským projektem, muzikálem Voda (a krev) nad vodou, a určitě jsme hitovou zásobu kapely ani zdaleka nevyčerpali,“ myslí si majitel Divadla Kalich.
Děj muzikálu je volně inspirovaný románem francouzského dramatika Alexandra Dumase ml. Vznešenost odvrácené tváře osudu povyšuje příběh o dámě s kaméliemi na nadčasový příběh lásky. Pod libretem je podepsaný vyhledávaný slovenský dramatik a spisovatel Peter Pavlac společně s režisérem a choreografem muzikálu Jánem Ďurovčíkem a textařem, spisovatelem Borisem Filanem.
„Naší snahou bylo, aby se divák v první půlce představení bavil, smál a v té druhé emocionálně fandil našim hrdinům a šel s příběhem až do konce. Chtěli jsme na jeviště přivést velké téma, ale ne v historickém provedení. Co podle mého názoru chybí současným muzikálům, jsou tak silné motivy jako žít pro lásku, zemřít pro ni. Lidé si možná myslí, že do dnešního povrchního světa už nic takového ani nepatří, ovšem i v současnosti – když se sejde shoda lidských náhod – můžou někteří pro lásku klidně i zemřít,“ vysvětluje mezinárodně uznávaný divadelník Ján Ďurovčík.
„Já muzikály Osmý světadíl i Voda (a krev) nad vodou beru jako určité ocenění naší padesátileté historie a důkaz toho, že se nám podařilo za ty roky napsat desítky, ne-li stovky písniček, které samy o sobě nesou svůj vlastní příběh,“ vyznal se kdysi muzikant Vašo Patejdl.
Režisér a choreograf Ján Ďurovčík uvádí k návratu muzikálu Osmý světadíl:
Jaký to pro vás byl pocit obsazovat po 15 letech znovu Osmý světadíl? Dají se obsazování tenkrát a teď vůbec srovnat?
Byl to pro nás zvláštní pocit po patnácti letech znovu na konkurzech vybírat obsazení Osmého světadílu, protože z tohoto muzikálu se stal kult a fenomén. A to zejména kvůli jednomu našemu rozhodnutí, které, jak si vzpomínám, často oceňovala i média, totiž že jsme poprvé v českém muzikálu přišli ne s hvězdami, ale s absolutně neznámými lidmi, kteří dokázali rovnocenně tancovat, zpívat i hrát. Podle mě jsme tu tím nastartovali novou éru muzikálového herectví. Dnes už je to vesměs standard, což je skvělé.
Co pro vás osobně vlastně muzikál Osmý světadíl všechno znamená?
Osmý světadíl pro mě znamená opravdu mnoho, a to i z osobních důvodů, ale v první řadě tento muzikál odstartoval něco neskutečného. Měl velký úspěch v Čechách, na Slovensku se stal nejúspěšnějším muzikálem všech dob. Pro mě znamená asi nejvíc ze všech muzikálů, co jsem dělal, také díky diváckým reakcím, které na něj chodily a vlastně pořád chodí.
Přemýšlel jste o tom, čemu muzikál Osmý světadíl vděčí za tak mimořádné divácké přijetí v Čechách i na Slovensku?
Odpověď na otázku, proč se právě Osmý světadíl setkal s tak neskutečnými ohlasy, nám dali sami diváci a potažmo i kritika. Základ je v tom, že jsme připravili muzikál, který neparazitoval na hitech a jménu Elánu, a že se nám povedl muzikál tak, jak má muzikál vypadat. Písničky jsme pro inscenaci upravovali, předělávali, z některých jsme dělali duety, z některých terčety a diváci vycítili, že za tím je poctivá práce. Nespokojili jsme se s tím, že si před ně stoupneme a zazpíváme jim známé písničky. Diváci, myslím, ocenili, že jsme dělali vše pro to, aby výsledek působil tak, jako by hudba byla napsaná pro naše představení, ne že vznikla mnohem dříve, což je pro každého tvůrce hit muzikálu to největší ocenění. Dobrý hit muzikál má dělat dojem, že písničky byly složené pro jeho příběh, ne opačně. A to se nám snad v Osmém světadílu podařilo.
Hudba: Elán
Libreto: Boris Filan, Ján Ďurovčík, Peter Pavlac
Choreografie a režie: Ján Ďurovčík
Producent, majitel Divadla Kalich: Michal Kocourek
Texty písní: Boris Filan, Pavol Jursa, Lubomír Zeman
Scéna: Martin Černý
Kostýmy: Zuzana Straková
Obsazení rolí muzikálu Osmý světadíl 2025
Jana – Michaela Tomešová / Natálie Říhová
Tomáš – Roman Tomeš / Tomáš Löbl / Petr Kolman
Erik – Tomáš Löbl / Fric Zbyněk
Matka – Marie Křížová / Elis Ochmanová
Otec – Michal Pleskot / Jan Tenkrát
Kubíček – Kristián Tomeš / Jonáš Tomeš
Vícerole – Juraj Bernáth / Jakub Rajnoch