Ostrý zrak za volantem je, téma, které se týká každého řidiče
Znáte ten moment, kdy přimhouříte oči a snažíte se přečíst značku na obzoru? A co noční jízda, kdy vás oslní protijedoucí auto a vy máte pár vteřin úplně černo před očima? Řízení bez dobrého zraku je jako jízda s rozbitým světlometem, může fungovat, ale ne dlouho a rozhodně ne bezpečně.
„Vizuální pozornost je naprosto klíčová pro bezpečný pohyb v provozu. Při vzniku těžkých dopravních nehod jde doslova o vteřiny, ve kterých se rozhoduje o přežití nejzranitelnějších účastníků provozu, jako jsou chodci nebo cyklisté. Studie ukazují, že i mírná zraková vada (snížená ostrost, kontrast nebo zorné pole) dramaticky prodlužuje reakční dobu a snižuje schopnost včas odhalit nebezpečí”, říká Veronika Vošická Buráňová, koordinátor dopravní prevence Kraj Vysočina.
Až třetina řidičů má zrakovou vadu, o které vůbec neví. A ta může být ve chvíli krizového manévru fatální. Kampaň „Slepí vrazi“ v roce 2018 zkoumala přes 4 200 řidičů v Česku a zjistila, že 71 % potřebuje korekci zraku, přestože 53 % si myslelo, že vidí dobře. Každý dvanáctý řidič podle této studie vůbec neměl usednout za volant. Řidič s vadou −0,75 dioptrie vidí chodce až o polovinu později, což je srovnatelné s nebezpečím opilé jízdy.
Nejde o dioptrie, jde o to, co přehlédneme
Většina lidí si spojí problémy se zrakem za volantem s krátkozrakostí nebo špatným viděním na dálku. A je pravda, že když nevidíte ostře značky, semafory nebo pohyb před autem, není to dobrý začátek.
“Periferní vidění, které vám umožní vnímat dění mimo hlavní osu pohledu, je pro bezpečnou jízdu stejně důležité jako přehledný zrak dopředu. Bez něj nemusíte zaznamenat dítě vbíhající na silnici, cyklistu v mrtvém úhlu nebo auto, které vás míjí v těsné blízkosti,” konstatuje Kristýna Štěbetáková, optometristka společnosti Alensa, prodejce dioptrických i slunečních brýlí a kontaktních čoček.
Pak tu máme noční jízdy. Mnoho lidí si stěžuje, že za tmy vidí hůř a často je to pravda. Světla protijedoucích aut, zhoršené kontrasty, pomalejší adaptace očí. To vše zvyšuje riziko. A pokud už nosíte brýle nebo čočky, je možné, že vaše stávající korekce není pro noční řízení ideální.
Jak často na kontrolu? Možná častěji, než si myslíte
Zrak se mění s věkem, stresem, i náročností každodenního režimu. Pokud jste dospělí a nemáte žádné zjevné potíže, měli byste si nechat zrak přeměřit alespoň jednou za dva roky. Po čtyřicítce už je to ideálně každý rok. A pokud nosíte brýle nebo kontaktní čočky, je kontrola jednou ročně naprostý základ. “Pouze 52 % řidičů si nechává zrak změřit alespoň jednou za dva roky, zatímco 14 % nikdy – a ~20 % řidičů nenosí brýle, přestože by je při jízdě potřebovali”, dodává Vošická Buráňová.
To, že vám zatím nikdo nediagnostikoval vadu, neznamená, že vidíte ideálně. Unavené oči, mžourání při práci, časté slzení nebo bolesti hlavy mohou být nenápadné signály, že něco není v pořádku. A pozor! I malá nepřesnost v dioptriích může mít za volantem velký dopad. V reálném provozu nejde jen o to „vidět“, ale také rychle zareagovat. Sekundy rozhodují. A pokud vás oči zradí, může být pozdě.