Podvody se stočenými kilometry u aut: levné vozy jsou v Česku nejvíce rizikové

Na podvodech s tachometrem tratí kupující každý rok miliony korun. Nic netušící řidiči, kteří koupí vozidlo se stočenými kilometry, nejen přeplácí při nákupu, ale navíc později zaplatí více v rámci servisu a dodatečných oprav. Tento problém je rozšířený nejen v České republice, ale i na řadě dalších evropských trhů, kde je pro zákazníky důležitá především cena vozu.

Studie provedená společností carVertical, která se zabývá daty o historii vozidel, odhalila, že podvody s tachometrem se týkají jak levných, tak drahých vozidel – rozsah podvodů se však liší.

Čím levnější auto, tím větší riziko

Obzvláště opatrní by měli být kupující, kteří hledají levná vozidla pod 125 000 Kč. Podle dat společnosti carVertical mělo v Česku 6,6 % vozidel v tomto cenovém segmentu upravený tachometr. U aut s cenou mezi 125 000 a 250 000 Kč bylo riziko rovněž výrazné – zhruba 4,5 % z nich mělo stočené kilometry. V segmentu od 250 000 do 375 000 Kč se manipulace s počtem najetých kilometrů objevily u 4 % vozidel.

Tento trend se netýká jen ČR – v levnějším segmentu obvykle dochází k více podvodům v mnoha zemích, kde výzkum probíhal.

Na základě dat společnosti carVertical došlo v roce 2024 u 4,9 % ojetých vozů v Evropě k manipulaci s počtem najetých kilometrů, přičemž obzvláště problematické byly zejména mezinárodní prodeje.

Podle odhadů společnosti carVertical z března 2025 stojí podvody s počtem najetých kilometrů evropské země ročně přibližně 5,3 miliardy eur, a to dokonce při velmi konzervativním scénáři. Skutečný dopad může být ještě vyšší, protože na mnoho případů se bohužel nepřijde. Podle tohoto výzkumu ztrácí ekonomika Česka kvůli podvodům s počtem najetých kilometrů ročně přibližně 1,74 miliardy Kč.

„Prokázat, že počet najetých kilometrů je u vozidla zfalšovaný, je extrémně těžké. Země ne vždy sdílejí data o vozidlech a řada záznamů o počtu najetých kilometrů nikdy neprojde digitalizací, což usnadňuje utajení této nepoctivé praxe. Jediným způsobem, jak odhalit manipulaci s najetými kilometry, je využít historické záznamy o počtu najetých kilometrů,“ vysvětluje Matas Buzelis, odborník na automobilový průmysl ve společnosti carVertical.

Nicméně při koupi levného auta se mnoho řidičů snaží ušetřit peníze a vyhnout se dodatečným nákladům. Proto často vynechávají koupi přehledu historie vozidla nebo návštěvu servisu za účelem kontroly. Nepoctiví prodejci to vědí a cílí na levnější auta, stáčejí najeté kilometry a prodávají je za přifouknutou cenu nic netušícím kupcům.

„Kupující vždy upřednostní vozidla, která mají méně najeto. Pokud si však neověří, zda je počet najetých kilometrů pravdivý, riskují, že se stanou obětí podvodu a významně si připlatí. Později se mohou objevit skryté závady, protože stav auta bude horší, než předpokládali,“ vysvětluje Matas Buzelis, odborník na automobilový průmysl ve společnosti carVertical.

Méně stočených kilometrů u dražších aut, větší riziko pro peněženku

Podvody s tachometrem se často týkají levnějších a starších aut, ale u drahých vozidel může zfalšovaný počet najetých kilometrů vést k větším finančním ztrátám pro kupující.

Podle statistik carVertical se stočené tachometry objevují i u dražších vozů, i když méně často než v případě levnějších kategorií. V cenovém rozmezí od 750 do 875 tisíc korun, se jednalo o 0,8 % aut. U vozů v ceně mezi 875 tisíci a jedním milionem už podíl stoupnul na 2,8 %, a 1,9 % aut mělo tachometr upravený i v kategorii kolem jednoho milionu korun. Nejvyšší riziko se pak ukázalo u vozů v hodnotě 1,125 až 1,25 milionu korun, kde se stočené kilometry objevily u téměř 3 % případů.

„Někteří podvodníci se zaměřují na dražší vozidla, protože z toho pak mají větší zisk. Čím je vozidlo cennější, tím větší profit mají z podvodu s najetými kilometry. V některých případech může kupující přeplácet desetitisíce korun,“ dodává Buzelis.

Jak se autům se zfalšovaným tachometrem vyhnout

Inzeráty jsou sice plné vozidel se zmanipulovaným počtem najetých kilometrů, ale existují způsoby, jak se jim vyhnout. Nejjednodušším způsobem je kontrola historie vozidla, kde si můžete zobrazit záznamy o počtu najetých kilometrů, které vám jasně ukážou, zda došlo k manipulaci s tachometrem, či nikoli.

Kupující by měli být zvlášť opatrní u vozidel s podezřele nízkou cenou, protože to může být známkou skrytých závad. Podvodníci se často snaží dotlačit případné kupující k rychlému rozhodnutí a tvrdí, že mají i jiné zájemce. Obchod uzavřený ve spěchu bez kontroly historie vozidla však může být pro kupujícího zklamáním.

„Skutečný stav najetých kilometrů může odhalit také stav interiéru vozidla. Ošoupaný volant, řadicí páka, pedály nebo čalounění můžou značit, že auto najelo mnohem víc, než říká inzerát. Pokud je počet najetých kilometrů nízký, ale interiér se jeví jako silně opotřebený, mělo by to být pro kupující varovným signálem,“ upozorňuje Buzelis.

Studie společnosti carVertical analyzovala přehledy historie vozidel, které si zákazníci společnosti zakoupili mezi 1. březnem 2024 a 1. březnem 2025. Vozidla se zmanipulovaným počtem najetých kilometrů byla seskupena podle cenové úrovně, jejich počet přepočtený na procenta a podle nich byly seřazeny výsledky.

Společnost carVertical působí ve 30 zemích a čerpá data z více než 900 globálních databází, jako jsou orgány činné v trestním řízení, národní/státní registry, finanční instituce a inzeráty. Vzhledem k tomu, že společnost každoročně zpracovává miliony přehledů o historii vozidel, může poskytovat trendy, komplexní prognózy a jedinečné poznatky o trhu s ojetými vozy.

You may also like...