Podzimní sezona v Národní galerii: Aleš Veselý a současné umění ve Veletržním paláci

Národní galerie Praha otevřela první retrospektivu Aleše Veselého, jednoho z nejvýznamnějších českých poválečných sochařů. Výstava s podtitulem Alešville ukáže zásadní momenty jeho tvorby, od raných prací z 50. let až po monumentální plastiky a vizionářské projekty určené do krajiny a pouští. Veřejnosti se také představí díla letošních tří oceněných laureátů a hostky Ceny Jindřicha Chalupeckého. A v novém stálém prostoru NGP: Nová média bude k vidění videoinstalace Jiřího Příhody.

Veselý vynikl v dějinách českého poválečného umění zejména jako významný představitel strukturální abstrakce, později pak svými monumentálními sochami ve veřejném prostoru jak v Čechách, tak i v zahraničí. V roce 1970 získal prostor bývalého mlýna ve Středoklukách u Prahy, kde vybudoval jedinečný sochařský ateliér v podobě komplexního landartového díla. Navzdory represím tehdejšího komunistického režimu zde vytvořil místo svobody a rozvíjel své nadčasové představy o mnohatunových plastikách. Mezi jeho stěžejní díla patří ikonická plastika Kaddish (1967–1968), která je během výstavy umístěna před hlavním vstupem do Veletržního paláce. Sedmimetrový objekt vznikl jako osobní memento smrti Veselého otce a řadí se k vrcholům českého sochařství druhé poloviny 20. století.

„Tato výstava není pouhou retrospektivou. Je i vyjádřením zájmu o opomíjené příběhy dějin umění, a také připomínkou naší odpovědnosti doplňovat jejich prázdná místa a vzdávat hold tvůrcům, kteří tvořili navzdory omezením své doby,” uvádí k výstavě generální ředitelka Národní galerie Praha Alicja Knast.

Navzdory mezinárodnímu renomé a přínosu pro české sochařství nebyl Aleš Veselý doposud představen formou ucelené retrospektivy. Veselý, mezi léty 1990–2005 profesor Akademie výtvarných umění v Praze, se však stal inspirativní osobností pro několik generací českých umělců. Výstava, včetně doprovodného katalogu, který výstavu doprovází, tak nabízí vůbec první ucelený pohled na jeho dílo.

„Název výstavy „Alešville“ vychází ze stejnojmenné starší kresby Veselého a propojuje jeho jméno s francouzským výrazem pro město. Demonstruje jeho potřebu budovat si vlastní vnitřní svět nadměrných dimenzí.“ vysvětluje kurátorka výstavy Monika Čejková. Tuto potřebu reflektuje také monumentální pojetí výstavy inspirované prostředím Středokluk a způsobem, jakým Veselý svá díla v areálu rozmisťoval.


Restaurování a digitalizace jedinečného archivu

Výstava je koncipována chronologicky s tematickými průhledy, sleduje vývoj Veselého tvorby již od 50. let – poprvé budou prezentována i díla, která dosud nebyla vystavena: kresby a malby z vesnice Sihelné ve slovenských Beskydech a expresivní dřevořezy, jimiž diplomoval na AVU v Praze. Dále mapuje tvorbu od informelních obrazů a svařovaných objektů z 50. a 60. let (např. Židle Usurpátor), přes monumentální instalace vznikající v areálu starého mlýna ve Středoklukách během normalizace, až po utopické návrhy z posledních dvou dekád života. Prostor získají také méně známé obrazy, kresby a grafiky.

Retrospektiva je doprovázena bohatým archivním materiálem a vznikla na základě rozsáhlého výzkumu kurátorky. Díky úzké spolupráci s autorovou dcerou Janou Veselou získala Národní galerie Praha výjimečný přístup do jeho ateliéru a mohla pro účely výstavy restaurovat desítky plastik a kreseb. Tým NGP digitalizoval část dosud nezpracovaného archivu obsahující téměř 10 000 položek, od historických fotografií a filmů až po skici, kresby a grafiky.

U příležitosti retrospektivy vychází katalog, jehož křest proběhne v sobotu 27. září 2025 ve Veletržním paláci jako součást programu Prague Art Week (více informací je na webu NGP). Publikace je první monografií Veselého a spolu s výstavou vyrovnává dlouhodobý dluh vůči umělci, jehož dílo dosud neprošlo přiměřenou uměleckohistorickou reflexí. Katalog je souhrnným zpracováním Veselého života a tvorby, ale i důležitým příspěvkem k dějinám českého poválečného umění. Přináší nový pohled na klíčovou postavu české avantgardy a dokumentuje její mezinárodní kontext. Součástí katalogu jsou dosud nepublikované Veselého prozaické a básnické texty, které odhalují další rozměr jeho osobnosti a pomáhají pochopit utopický charakter jeho sochařských projektů a význam ambiciózních idejí.

Pohled na Veselého výtvarné myšlení zprostředkuje edukativní publikace z ediční řady Obrazy do kapsy. Součástí výstavy je interaktivní studio, v němž mohou návštěvníci zkoušet prostorovou tvorbu a osahat si typické materiály Veselého soch. Vzdělávací a veřejný program poskytne různorodé náhledy do umělcovy tvorby tak, aby byla srozumitelná publiku každého věku.

Laureátstvo Ceny Jindřicha Chalupeckého a Kinke Kooi

Další výstavou, která se 25. září 2025 ve Veletržním paláci otevírá, je přehlídka letošní Ceny Jindřicha Chalupeckého: laureátek Barbory Lungové, Karolíny Rossí a laureáta Dominika Adamce. Oceněné vybrala mezinárodní porota už v závěru loňského roku a všechna nyní vystavená díla vznikala speciálně pro tuto výstavu. Barbora Lungová představuje ve Veletržním paláci multimediální instalaci sestávající ze zahradní chatky, jejíž vnitřek je obložen částmi starého nábytku. Uvnitř tak vzniklo intimní zázemí pro autorčina díla: novou sérii fotografií, poetické audio a sérii akvarelů. Instalace Dominika Adamce na sebe bere podobu „banketu“, pohrávajícího si s často absurdní symbolikou, zvyky a fakty spojenými s jídlem. Jde o sérii dvaceti nových keramických soch na podstavcích na způsob různě vysokých stolů, mezi nimiž se volně pohybují diváci. Karolína Rossí uvádí na výstavě v NGP novou sérii obrazů v site-specific prostorové instalaci, která vytváří meditativní prostředí. Autorka se ve své tvorbě dlouhodobě snaží zachytit energie, které nás obklopují. Pohybuje se na pomezí spirituality, feminismu a ekologie a zkoumá vztah mezi zvukem, barvou a emocemi. Více o letošním laureátstvu CJCH najdete zde.

„Letošní výstava představuje tři esteticky i symbolicky silné projekty, které se svým výrazem i měřítkem nenechávají pohltit monumentalitou Veletržního paláce, ale tvoří velkorysé a svébytné světy vybízející publikum k zastavení. Spolu s tvorbou zahraniční hostky představuje aktuální ročník výraznou výtvarnou polohu současného umění a věřím, že obě výstavy jsou pro širokou veřejnost atraktivní a podnětné,“ říká nová ředitelka Společnosti Jindřicha Chalupeckého a kurátorka výstavy Tereza Jindrová.

Součástí výstavy Ceny Jindřicha Chalupeckého 2025 je také přehlídka zahraniční hostky, nizozemské umělkyně Kinke Kooi nazvaná Naslouchající tělo (Listening body). Na této její první samostatné výstavě v tuzemsku je k vidění výběr kreseb, průřez její uměleckou tvorbou od 90. let až po současnost. Hlavním prvkem architektonické instalace, která vznikla ve spolupráci s Jakubem Červenkou ze studia Objektor, je měkkost a poddajnost textilu. Ten do vzdušného a monumentálního prostoru Veletržního paláce přináší zútulňující a intimní prvky.

NGP: Nová média, Jiří Příhoda a další

Se zahájením letošní podzimní sezony Národní galerie Praha také představí nový výstavní prostor nazvaný NGP: Nová média přístupný z Malé dvorany Veletržního paláce. V něm se vždy dvakrát do roka představí jedno dílo ze sbírky nových médií. Program uvede videoinstalace Jiřího Příhody Velká 30. léta (1994), která je raným dílem Jiřího Příhody z doby jeho studií na Akademii výtvarných umění, kdy studoval právě v ateliéru monumentálního sochařství Aleše Veselého. Dílo je součástí sbírky Magnus Art, kterou Národní galerie Praha získala v minulém roce darem od J&T Banky. Darovaná sbírka zahrnuje soubor děl 28 laureátů Ceny Jindřicha Chalupeckého.

U příležitosti výstavy aktuálního ročníku CJCH Národní galerie Praha kromě díla Jiřího Příhody (laureáta ceny za rok 1997) ze sbírky Magnus Art vystaví také díla Petra Nikla, Davida Černého a Barbory Klímové. Návštěvníci je najdou ve stálé sbírkové expozici 1939–2021: Konec černobílé doby ve druhém patře Veletržního paláce. V této expozici se budou díla ze sbírky Magnus Art pravidelně obměňovat.

NGP otevírá také dva nové grafické kabinety, menší výstavy, které jsou součástí stálých sbírkových expozic. Ve 2. patře Veletržního paláce bude k vidění Pod horizontem – Zbyšek Sion a informelní abstrakce, přibližující rané kresby autora doprovázené díly dalších výtvarníků z okruhu pražských Konfrontací, neveřejných výstav pořádaných v uměleckých ateliérech, které se v roce 1960 staly iniciační pro český informel. Vedle nefigurativních kreseb Zbyška Siona jsou představeny strukturální grafiky Aleše Veselého a Vladimíra Boudníka a díla Jana Koblasy, které ztělesňují tíživou dobovou situaci, jíž mladá generace umělců čelila a nepoddala se.

A ve Schwarzenberském paláci pak bude k vidění grafický kabinet Karikatura. Od Leonarda po Gillraye. Vystaveny budou nejpoutavější karikatury uchovávané ve Sbírce grafiky a kresby NGP. Návštěvníci Národní galerie se budou moci potěšit díly Václava Hollara, Jamese Gillraye, Williama Hogartha, Marie Boissier, ale i dalších umělců. Vystaveny budou také anonymní práce, které poutavostí a originalitou nezaostávají za díly slavných mistrů.

Foto: David Stecker

You may also like...