Prodeje nových i ojetých plug-in hybridů rychle rostou
Plug-in hybridy, tedy auta se zkratkou PHEV, která můžete nabíjet ze zásuvky nebo z rychlonabíječky, ale zároveň mají pod kapotou spalovací motor, zažívají velkou renesanci. Ještě loni se zdálo, že automobilky na nabíjecí hybridy zanevřou kvůli vysokým výrobním nákladům a technické složitosti a budou se věnovat čistě elektromobilům – jenže jejich prodeje nejsou hlavně v Evropě tak skvělé, jak se čekalo. Prodeje plug-inů proto rychle rostou, byť jejich celkový podíl na trhu je stále nízký.
„Na primárním trhu se za prvních sedm měsíců prodalo 5 920 plug-in hybridů, což představuje podíl na celkových registracích nových vozů 4,1 procenta. Ještě loni byl tento podíl 2,6 procenta, konkrétně 3 498 prodaných aut, meziroční nárůst tedy představuje téměř 70 procent,“ říká Petr Vaněček, generální ředitel společnosti AURES Holdings, která provozuje největší tuzemskou síť prodejen použitých vozů AAA AUTO a Mototechna.
Na sekundárním trhu se zatím zásuvkových hybridů objevuje řádově méně. „Přece jen jsou to zatím většinou modely z posledních let s vyšší pořizovací cenou, lidé si je proto nechávají déle, aby se jim investice vrátila v nižších provozních nákladech. V datech za celý sekundární trh nelze zásuvkové hybridy identifikovat, prodejci na hlavních agregátorech inzerce ve valné většině nerozlišují typ hybridního pohonu. U nás v síti AAA AUTO však tyto vozy pečlivě sledujeme, a tak víme, že letos už jsme prodali 314 plug-in hybridů, což je více než za celý loňský rok. Další růst bude ještě rychlejší, protože sekundární trh kopíruje ten primární se zpožděním, vlna plug-inů se na něj dostane v řádu dvou tří let,“ říká Petr Vaněček.
Podle něj jsou hybridy do zásuvky výbornou variantou i pro lidi, kteří elektrickým autům stále úplně nevěří. Nabízejí totiž to nejlepší z obou světů, jsou to vlastně dvě auta v jednom – elektromobil a klasický vůz se spalovacím motorem. „Pluginy,“ jak se jim lidově říká, zvládnou kratší či delší dojezd čistě na elektřinu (dříve kolem 40 km, dnes typicky 85 až 120 km), a když energie v baterii dojde, pokračují dál za pomoci spalovacího motoru. Elektrická výpomoc se ovšem stále zapojuje do práce v případech, kdy je to potřeba, tedy při rozjezdech či výrazné akceleraci; naopak při brzdění se do poměrně velké baterie (dnes až 20-25 kWh) intenzivně ukládá elektrická energie.
Nejrozšířenějšími plug-in hybridy na českém trhu jsou podle statistik registrací Škoda Kodiaq, jichž se za prvních sedm měsíců prodalo 637 kusů, na druhém místě je Superb se 523 kusy. Na třetím místě je Hyundai Tucson (483), na čtvrtém Volvo XC90 (398), pátá je Toyota RAV4 (326). Všechny tyto modely jsou benzinové hybridy, naftových je mnohem méně, vyrábí je především značka Mercedes, vede model GLC s 98 ks (GLE 48 ks, třída E 42 ks).
„Na sekundárním trhu patří mezi nejžádanější a nejprodávanější PHEV modely Škoda Superb, Mercedes-Benz třídy E, Hyundai Tucson, BMW X5, Mitsubishi Outlander, BMW řady 5, Kia Niro, Mercedes-Benz GLE a Volkswagen Passat. Ten patří spolu s Renaultem Captur mezi nejdostupnější modely v nabídce,“ vypočítává Vaněček. Podle něj je zajímavé, že z trhu postupně mizí Mitsubishi Outlander, který dříve býval mezi nejprodávanější trojicí.
„Nepodařilo se nám zjistit, jaký je přesný důvod, jestli jsou tyto vozy ve velkém exportovány mimo EU, nebo zda jsou vyřazovány z provozu kvůli nevyhovujícímu stavu trakční baterie. Ta je u PHEV důležitým a drahým komponentem, s nímž právě outlander míval problémy,“ vysvětluje Vaněček a přidává zásadní informaci. „U nás v AAA AUTO u každého plug-inu – stejně jako u elektromobilů – měříme stav zdraví baterie pomocí profesionální diagnostiky od rakouské společnosti Aviloo, aby si naši zákazníci mohli být kvalitou kupovaných aut jistí. Certifikát stavu baterie je ke stažení přímo v inzerátu,“ dodává Petr Vaněček s tím, že u každého nabíjecího hybridu najdou zájemci na stránkách „Áček“ všechny nezbytné informace. „Zákazníci se předem dozví, jestli má auto záruku na baterii – bývají až osmileté, jak velkou baterií vůz disponuje, kolik kilometrů v elektrickém režimu ujede, jakým nabíjecím konektorem je vybaven, a také nabíjecí parametry, zejména doby nabíjení při různých režimech domácího i veřejného nabíjení. To vše může výrazně pomoci při výběru ideálního vozu,“ uzavírá Petr Vaněček.