Prodeje ojetých dodávek a velkých vícemístných aut rostou

Za prvních sedm měsíců letošního roku se na českém trhu prodalo 491 181 ojetých automobilů, meziročně o jedno a půl procenta méně. Pokles se ale netýká dodávek a velkých vícemístných aut. V tomto segmentu se na sekundárním trhu prodalo od začátku roku již 41 236 aut, meziročně o 6,3 procenta více. Důvodem je vyšší zájmem podnikatelů a firem, kteří tím značně optimalizují své náklady, ale i zájem privátní klientely, která tyto vozy mnohdy předělává na praktické „obytňáky“. Vyplynulo to dat trhu, která zpracovali analytici skupiny AURES Holdings, provozovatele mezinárodní sítě autocenter AAA AUTO a Mototechna.

„Zatímco český sekundární trh v globálu meziročně o jeden a půl procenta poklesl, prodeje vícemístných aut, dodávek a pick-upů naopak vzrostly o 6,3 procenta. Důvodem je především změna přístupu podnikatelských subjektů a firem. Ještě před pár lety bylo pro mnohé z nich nemyslitelné řešit mobilitu na sekundárním trhu. Zdražování a výkyvy v poptávce způsobené nejprve pandemií a následně například válkou na Ukrajině vedla ale k větší snaze optimalizovat náklady. Nové vozy zdražují daleko vyšším tempem než ojeté nebo zánovní, které jsou stále ještě k dispozici za dostupné ceny,“ vysvětluje Petr Vaněček, generální ředitel skupiny AURES Holdings, provozovatele mezinárodní sítě autocenter AAA AUTO a Mototechna.

Cena hraje při nákupu automobilu zásadní roli. Ideální alternativou k novým jsou pak zánovní nebo běžné ojeté vozy. Velké dodávky a vícemístné vozy se na sekundárním trhu prodávají v průměru za 273 771 korun, dvanáct let staré a na tachometru mývají průměrně přes dvě stě tisíc kilometrů. „Takovéto velké vozy bývají logicky daleko více ojeté než běžná auta, která mají v průměru na tachometru o čtyřicet až čtyřicet pět tisíc kilometrů méně. Musíme si ale uvědomit, že výrobci je vyrábějí s tím, že se s nimi daleko více najezdí. Proto vydrží v provozu daleko déle a dají se pořídit za výrazně nižší ceny,“ vysvětluje Petr Vaněček.

Nejprodávanějším automobilem v tomto segmentu je Volkswagen Transporter, o který je zájem jak v podobě dodávky, tak ve vícemístném provedení. Ojetý se v průměru prodává čtrnáct let starý, s téměř 250 tisíci kilometry na tachometru a cenou 238 306 korun. Cena nového přitom začíná na téměř 850 tisících v případě krátké dodávky a na více než milionu v případě vícemístné verze. V nejluxusnější výbavě se ale jeho cena může vyšplhat i přes dva miliony. „Nejen pro podnikatele tak jde o velkou úsporu, pokud místo nového vozu zvolí ojetý. Nové vozy ztrácejí nejvíce hodnoty v prvních letech provozu, a to až čtyřicet pět procent jen za první rok. U zánovního a ještě více u ojetého vozu je tato ztráta již z velké části absorbována, takže jeho hodnota se již tak rychle nemění. Výhodou sekundárního trhu je také okamžitá dostupnost a větší výběr, což umožňuje najít vozidlo přesně podle vašich potřeb a požadavků. Jen u nás v Áčkách aktuálně nabízíme na 160 velkých vícemístných aut, 280 dodávek a na 290 pick-upů. Navíc může zákazník získat za nižší cenu lepší výbavu a ušetří i na pojištění,“ upozorňuje Petr Vaněček. Na zvyšující se poptávku AAA AUTO reagovalo začátkem roku otevřením prvního centra užitkových vozů v Klíčanech u Prahy. Letos AURES Holdings prodal jen v Česku 2 700 těchto aut, meziročně o 17,4 procenta více.

Nejprodávanější velké vícemístné vozy, dodávky a pick-upy na českém trhu v letošním roce:

PořadíDodávkyVícemístné vozyPick-upy
1.VW TransporterVolkswagen MultivanVW Caddy
2.Ford TransitFord Tourneo CustomCitroen Berlingo
3.Peugeot BoxerVolkswagen CaravelleSkoda Felicia
4.Fiat DucatoFord Transit CustomFord Ranger
5.Renault MasterMercedes VianoFiat Doblo
6.Ford TransitPeugeot TravellerPeugeot Partner
7.Mercedes SprinterCitroen SpaceTourerToyota Hilux
8.Iveco DailyHyundai H-1 TourNissan Navara
9.Citroen JumperToyota ProAce VersoVW Amarok
10.Renault TraficRenault TraficOpel Combo

Oblíbeným trendem v posledních letech je úprava dodávky na obytný vůz. Pokud se pro tuto změnu rozhodnete, měli byste si to opravdu pečlivě naplánovat a dát si pozor i na dodržení legislativních požadavků. Je důležité si předem promyslet uspořádání interiéru, izolaci, elektroinstalaci, rozvody vody a plynu (pokud budou potřeba), a také způsob větrání a vytápění. „Po dokončení přestavby je nutné nechat dodávku zapsat jako obytné vozidlo u příslušného úřadu a zajistit si také potřebné revize elektroinstalace a rozvodů plynu a vody,“ dodává Petr Vaněček.

Společnost AURES Holdings dlouhodobě monitoruje situaci na sekundárním inzertním trhu a neustále se snaží zdokonalovat interní metodiku vypočtu, která se zaměřuje primárně na ojeté vozy. Tuto oblast má v rámci skupiny na starosti samostatná divize Resulmatic. Za pomoci AI analýz dokáže rozpoznat, které auto bylo skutečně prodáno a už se neobjevuje v inzerci, i to, které se tam opakovaně vrací. Je to nejpřesnější popis reálného stavu tuzemského sekundárního trhu, který v současnosti máme k dispozici.

You may also like...