Průzkum ukazuje, že téměř třetina řidičů nevědomě zvyšuje opotřebení motoru svého auta

Krátké jízdy po městě a v jeho okolí se staly nezbytnou součástí každodenního života. Cesty do práce, školy, na nákup nebo na trénink dětí – všechno musíme zvládnout v tempu dnešní doby. Auto se proto často využívá i na trasy kratší než 10 kilometrů. Tato běžná potřeba, která však může spalovacím motorům škodit, je realitou pro 28 % českých řidičů. Zmírnit její dopady je přitom snadné – stačí tankovat aditivovaná paliva s čisticími účinky, například paliva Shell V-Power.

Při krátkých jízdách se motor nestihne pořádně zahřát, spalování je neefektivní a dochází k tvorbě a hromadění karbonových usazenin. Ty negativně ovlivňují výkon motoru, zvyšují jeho spotřebu a
v dlouhodobém horizontu zkracují jeho životnost. Tento proces je často neviditelný, ale o to zákeřnější – problémy se projeví až s odstupem času, kdy už může být zanesení motoru rozsáhlé. 

Mnozí motoristé o rizicích nevědí

Podle aktuálního průzkumu společnosti Shell* jezdí až 28 procent českých řidičů nejčastěji právě na krátké vzdálenosti do 10 kilometrů. A pokud do statistiky započítáme i trasy do 30 kilometrů, jde až o 73 % dotázaných. Není překvapivé, že krátké jízdy se více týkají řidičů ve městech. Nejčastěji jde o cestu na nákupy (72 %), na volnočasové aktivity (63 %) a do práce (48 %).

Čtvrtina řidičů si však nemyslí, že by krátké jízdy mohly mít negativní vliv na technický stav jejich auta. Rozdíly ve vnímání rizik jsou také patrné mezi muži a ženami. Průzkum ukázal, že muži častěji považují za hlavní důsledek krátkých jízd karbonové usazeniny (31 % mužů vs 12 % žen), zatímco ženy se více obávají zvýšené spotřeby paliva (31 % žen vs 25 % mužů). Tento rozdíl se ještě více projevuje s věkem – starší řidiči častěji uvedli jako ukazatel dopadu krátkých jízd právě vyšší spotřebu (ve věku 60-69 let je to 37 %, zatímco u mladších řidičů do 30 let jen 15 %). Ve skutečnosti se jedná o propojené jevy: tvorba usazenin způsobuje nedokonalejší spalování, což vede i k rostoucí spotřebě.

Řešením je správné palivo

„Usazeniny se tvoří zejména při neefektivním, respektive nedokonalém spalování, tedy například právě při krátkých jízdách. Kvalitní palivo s čisticími aditivy, jakým je Shell V-Power, pomáhá nejen odstraňovat stávající usazeniny, ale také zabraňovat jejich dalšímu vzniku,“ říká Markéta Jakoubková, expertka na kvalitu paliv společnosti Shell Czech Republic a.s.

Prémiová paliva Shell V-Power obsahují pokročilá aditiva, která 100% čistí klíčové části motoru, například vstřikovače a ventily, od karbonových usazenin**. Jejich dlouhodobé používání přispívá k nižší spotřebě paliva a lepšímu výkonu vozidla. Shell vyvíjí svá paliva více než století a poslední generace Shell V-Power je výsledkem více než pěti let výzkumu a tisíců testovacích hodin v reálném provozu. V rámci testování se sleduje nejen výkonnost a účinnost čisticích technologií, ale také jejich vliv na snížení emisí a ochranu jednotlivých komponentů motoru.

Podle průzkumu řidiči uvádějí jako nejčastější způsoby ochrany motoru plynulou jízdu (54 %), zařazení delších tras (50 %) a pravidelnou výměnu filtrů (47 %). Prémiová paliva s aditivy však zmínila pouze třetina respondentů (34 %), přestože právě ta mohou být účinným nástrojem proti karbonovým usazeninám. Tato čísla naznačují, že řada motoristů si stále neuvědomuje přínos kvalitního paliva pro dlouhodobou kondici motoru.

Negativní důsledky krátkých jízd lze zmírnit

Na krátké jízdy se dnes již nemusíme dívat jako na nutné zlo – s rozumným přístupem lze jejich negativní dopady zmírnit. Zkuste například naplánovat trasy tak, aby se více zastávek spojilo do jedné delší cesty. Důležité je vyhnout se zbytečnému zahřívání motoru na volnoběh, jezdit plynule a pravidelně dopřát autu delší jízdu mimo město. Mnohá doporučení jsou jednoduchá, ale jejich dodržování má významný efekt. Nejlepší prevencí je pak spojení správných jízdních návyků s kvalitním aditivovaným palivem s čisticími účinky. I běžné městské auto tak může zůstat v dobré kondici.

Negativní dopady krátkých jízd na stav vozidla podle Ing. Vojtěcha Klíra, Ph.D. z ČVUT v Praze, Fakulty strojní:

  1. Karbonové úsady škodí motoru: Nespálené zbytky paliva vytváří úsady, které mohou následně snižovat výkon motoru, vést k nestandardním režimům spalování a v krajním případě pak k mechanickému poškození motoru.
  2. Neodpařené palivo ředí motorový olej: Doprava paliva do válce spalovacího motoru je pro jeho činnost klíčová. Pokud je palivo nesprávně distribuováno, typickým příkladem je vznik kapek, může dojít k efektu tzv. ředění motorového oleje. Za těchto podmínek následně ztrácí olej své mazací schopnosti.
  3. Častější výměna oleje: Krátkými jízdami může být motorový olej navíc kontaminován nejenom neodpařeným palivem ale i vodním kondenzátem, což způsobuje jeho rychlejší stárnutí a nutnost častější výměny. Lze nalézt informaci, že k zahřátí motoru na optimální provozní teplotu dochází přibližně po 12 minutách jízdy. Technicky lépe řečeno tedy pokud se teplota motorového oleje dostane nad teplotu rosného bodu (cca 60 °C).
  4. Vyšší emise a znečištění: Studený motor má vyšší spotřebu a produkuje více emisí, což znečišťuje životní prostředí a zanáší výfukový systém.
  5. Zvýšené opotřebení pohyblivých částí: Studený motorový olej je hustší a při krátkých jízdách nevytváří ochranný film, což zvyšuje tření pístů a ložisek a zkracuje životnost motoru.

Zanášení a poškození filtrů: Filtr pevných částic (DPF) u vznětových motorů vyžaduje regeneraci v kratších intervalech – rychleji se zanáší. Nízké provozní teploty mohou snižovat účinnost a životnost katalyzátorů u zážehových motorů.

Průzkum pro společnost Shell realizovala průzkumná agentura Median na reprezentativním vzorku řidičů v ČR ve věku 18–79 let v období od 22. 4. do 29. 4. 2025. Velikost vzorku byla 1021 řidičů.
**Více informací o nich naleznete na www.shell.cz

You may also like...