Výstava Cena Jindřicha Chalupeckého 2025 představuje díla mladých nadějných umělců

Nejnovější díla oceněných letošní Cenou Jindřicha Chalupeckého jsou zdarma k vidění od 26. září 2025 do 11. ledna 2026 ve Veletržním paláci Národní galerie Praha. Laureát Dominik Adamec a laureátky Barbora Lungová a Karolína Rossí prezentují různorodé projekty. Návštěvníci zhlédnou slavnostní banket keramických děl, který reflektuje vztah k jídlu, odpočinou si v chatce u Duhové zahrady a meditovat mohou v site-specific instalaci vybízející k sebereflexi. Zahraniční hostkou 36. ročníku je nizozemská umělkyně Kinke Kooi, která se v Česku poprvé představuje samostatnou výstavou. Slavnostní zahájení výstav Cena Jindřicha Chalupeckého 2025 a Kinke Kooi: Naslouchající tělo proběhlo 25. září a to spolu s vernisáží obsáhlé retrospektivní výstavy Aleše Veselého, kterou uvádí Národní galerie Praha. 

„Letošní výstava Ceny představuje tři esteticky i symbolicky silné projekty, které se svým výrazem i měřítkem nenechávají pohltit monumentalitou Veletržního paláce, ale tvoří velkorysé a svébytné světy vybízející publikum k zastavení. Spolu s tvorbou zahraniční hostky představuje aktuální ročník  výraznou výtvarnou polohu současného umění a věřím, že obě výstavy jsou pro širokou veřejnost atraktivní a podnětné,“ uvádí ředitelka Společnosti Jindřicha Chalupeckého a kurátorka výstavy Tereza Jindrová.


Dominik Adamec
svou sérií keramických soch tematizuje vztah člověka k jídlu a jeho kulturním, náboženským i konzumním významům. Instalace kombinuje prvky sakrálního i všedního stolování a staví do kontrastu tradiční symboly s produkty globální masové výroby. Návštěvníci se mohou procházet mezi různě vysokými stoly s latexovými ubrusy, které připomínají kůži. Adamcovy typické hybridní keramické objekty zahrnují například lidské torzo plné „éček“, rostlinný hotdog nebo sušenky Prince stylizované jako žetony z rulety.


Multimediální instalaci ve formě zahradní chaty vytvořila Barbora Lungová jako osobní výpověď o queer coming outu. V intimním prostoru představuje aktuální sérii fotografií z dlouhodobého projektu Duhová zahrada, která se nachází v Kameníkách u Kyjova. Doplňují ji zvuky cvrčků, čtené básně a autorská kniha mísící příběh zahrady s LGBTQAI+ historií. Chata je tak ucelenou zprávou o hledání queer identity a je propojena s tématy ekologie a vnímání krajiny.


Meditativní modrý prostor s díly Karolíny Rossí vytváří prostředí pro soustředěné rozjímání. Tato site-specific instalace kombinuje malby a trojrozměrné dřevěné objekty plnící roli pomyslných strážců. Abstraktní náměty obrazů vychází z dlouhodobé autorčiny snahy o zachycení neviditelných frekvencí a energií, které nás obklopují a společnou rezonancí vytváří harmonii vesmíru. V díle propojuje prvky spirituality, ekologie a mystického učení Súfí.

Vystavená díla vznikala od února do července speciálně pro tuto příležitost a každé z nich představuje esenci tvorby i vnitřního světa jednotlivých oceněných. Etablující se tvůrce a tvůrkyně společně vnášejí do výstavy osobitou výpověď o současném světě. Tematizují intimní prožitky i globální otázky a dotýkají se rovněž roviny duchovního hledání. Jejich tvorba je formálně osobitá, působivá a originální, zároveň však pevně ukotvená v realitě. Vychází z promyšlené reflexe světa a citlivě pojmenovává jeho paradoxy, nerovnosti i projevy násilí.

„Národní galerii Praha velmi záleží na prezentaci nejaktuálnějšího umění, a to ve spolupráci s aktéry, kteří v tom hrají zásadní roli, jako je právě Společnost Jindřicha Chalupeckého. Naší vzájemné spolupráce si moc vážím. Letos navíc propojujeme minulost se současností, protože od loňského roku máme v našem fondu díla 28 laureátů Ceny Jindřicha Chalupeckého od počátku 90. let až do roku 2018, která jsme získali darem od J&T Banky a budeme postupně vystavovat. A zároveň nyní uvádíme ve Veletržním paláci přehlídku tří oceněných letošního ročníku. Jsem ráda, že NGP je pro současné umění ta správná adresa,“ říká Alicja Knast, generální ředitelka Národní galerie Praha.

Nizozemská umělkyně Kinke Kooi poprvé v samostatné retrospektivní výstavě

Již podruhé cenu získali tři ocenění, jejichž výběr mezinárodní porota od roku 2024 neomezuje dřívějším věkovým limitem pětatřiceti let. Na zrušení věkového limitu reaguje také výběr zahraniční hostky, čtyřiašedesátileté nizozemské malířky Kinke Kooi. Její umělecká cesta trvá již desítky let, významné mezinárodní uznání však zaznamenává až v posledních letech. Díla ve výstavě Naslouchající tělo se v tuzemsku představují vůbec poprvé, a to jako výběr prací napříč čtyřmi desetiletími autorčiny tvorby. V pátek 26. září odpoledne proběhne s Kinke Kooi a kurátorkami Barborou Ciprovou a Veronikou Čechovou komentovaná prohlídka instalace a diskuze nad hlavními náměty její tvorby.


„Poprvé uvádíme v roli zahraniční hostky výstavy Ceny Jindřicha Chalupeckého umělkyni, jejíž tvorba se počítá na dekády soustředěné a uvědomělé práce. Kresby Kinke Kooi jsou vizuálně opulentní a je snadné i krásné se v nich ztratit. Doufáme, že publiku naší výstavy se to podaří a společně s touto fascinující autorkou se v záhybech výstavní architektury i samotných obrazů ponoří do úvah nejen nad spletitostí mezilidských vztahů, ale i důležitostí péče jeden o druhého,”
, říká  o výstavě kurátorka Veronika Čechová.

Cena Jindřicha Chalupeckého, nesoucí jméno předního českého teoretika a kritika výtvarného umění a literatury, esejisty a filozofa, byla založena v roce 1990 z iniciativy Václava Havla, Jiřího Koláře a Theodora Pištěka. Je určena etablujícím se umělkyním a umělcům žijícím nebo působícím na území České republiky.

Foto: Jan Kolský pro Společnost Jindřicha Chalupeckého

You may also like...