Účet za útoky e-šmejdů v prvním čtvrtletí: Škody za víc než 364 milionů korun

Za první tři měsíce letošního roku došlo téměř k 23 tisícům útoků na klienty bank. Ve srovnání s loňskem jde o 11% nárůst. Společně s vyšším počtem útoků mírně vzrostla i celková škoda, která letos dosáhla 364,5 milionu korun. Díky efektivním nástrojům pro odhalování podvodů dál klesla průměrná škoda na jednoho podvedeného klienta, a to na 15 854 Kč. Jen v loňském roce banky klientům zachránily téměř 8 miliard korun.

V prvním čtvrtletí celková škoda dosáhla 364 571 929 Kč, to je částka jen mírně vyšší než v loňském roce. Bankám se daří lépe detekovat podezřelé transakce a klienty tak včas varují. Často se ale setkávají i s tím, že klient na rizikových transakcích i přes upozornění trvá.

Je velmi důležité vzdělávat veřejnost, protože v celém řetězci těchto útoků je bohužel nejslabším článkem. E-šmejdi toho využívají, a proto dramaticky přibývá podvodných telefonátů. Klient, ať už vědomě nebo nevědomě, pomůže e-šmejdům získat citlivé údaje. Přitom stačí zavěsit a ověřit si telefonát v bance. I přes stále rostoucí celkovou ztrátu se ale daří snižovat průměrnou škodu na klienta. Zároveň se bankám v loňském roce podařilo zachránit téměř 8 miliard korun svých klientů. Za tím stojí značné investice do vývoje pokročilých bezpečnostních technologií i osvětových kampaní,“ říká Tomáš Stegura, předseda Pracovní skupiny pro kyberbezpečnost ČBA a expert na kybernetickou bezpečnost ČSOB.

Útoky jsou zaměřené na klienty

Útoky jsou zaměřené výhradně na zařízení klientů, nikoli systémy bank. Ty zůstávají nadále mimořádně bezpečné. Zde je důležité také zmínit, že jde pouze o přiznané škody, tedy ty, které klienti řešili se svými bankami. Velmi pravděpodobně jde jen o část celkové škody, protože klienti nemuseli některé případy nahlásit nebo ještě o nich neví, tady se jedná zejména o investiční podvody, kdy se oběti ještě stále domnívají, že výhodně investovaly.

Průměrná škoda na klienta dál klesá

Přestože opět došlo k nárůstu útoků, tak průměrná škoda na klienta pokračovala v poklesu, a to na 15 854 korun. Loni v prvním čtvrtletí to bylo 17 236 Kč. V roce 2023 tato částka dosáhla 22 080 Kč.

E-šmejdi v prvních třech měsících napadli 22 995 klientů bank. Došlo tedy ke kompromitaci klienta a ze strany útočníků bylo provedeno alespoň úspěšné přihlášení do elektronického bankovnictví nebo zneužití platební karty. Jde o jakýkoliv způsob napadení – tedy i manipulace, kdy klient zadává nebo autorizuje platbu sám. 

Škody v prvním čtvrtletí

2025    364 571 929 Kč
2024    357 192 695 Kč
2023    375 495 122 Kč

Počet útoků (první čtvrtletí)

2025     22 995
2024     20 723
2023     17 006

Průměrná škoda na jednoho klienta (první čtvrtletí)

2025     15 854 Kč
2024     17 236 Kč
2023     22 080 Kč

Nejčastější způsoby útoků

E-šmejdi vymýšlejí stále nové triky a způsoby, jak se dostat k citlivým údajům svých obětí a následně k jejich penězům. V poslední době navíc stále častěji využívají umělou inteligenci. Přesto nejčastěji zkoušejí podvodné navolávání, kdy se vydávají například za bankéře nebo policisty a snaží se dostat k citlivým údajům. „Úspěšné“ bývají i různé nabídky výhodných investic a kryptopodvody. V kryptoměnách bohužel končí podstatná část ukradených peněz. 

Vyzkoušejte si Kybertest a nenechte se obrat o peníze

Jak vypadají útoky e-šmejdů, jakým způsobem se snaží dostat k citlivým údajům, a především jak se efektivně bránit. To je hlavní cíl kampaně #nePINdej!, jejíž součástí je vzdělávací test na webu Kybertest.cz, kde si všechny zmíněné věci můžete vyzkoušet.

You may also like...