Volkswagen Caddy PanAmericana: Automobil, které vás zaujme
Úlohu drsně se tvářícího modelu zastávala v případě předešlé generace Volkswagenu Caddy verze Alltrack. Její výroba však skončila a novou generaci kompaktní osobní dodávky s robustnějším vzezřením nyní Volkswagen označuje jako Caddy PanAmericana.
Označení PanAmericana odkazuje na slavnou cestu Amerikou od severu na jih, od Aljašky až po Ohňovou zemi v Argentine. I když je toto označení více spojené se značkou Porsche, má tradici i u Volkswagenu, kdy bylo použito již v případě modelu Multivan.
Stejně jako jeho předchůdce si ale i PanAmericana trochu hraje na něco, čím není. Nelakované nárazníky, černé plastové lemy blatníků i ochranné lišty na dveřích či pod převisy vpředu i vzadu se snaží naznačit, že máte před sebou neohrožený stroj se zálibou jezdit mimo asfalt. Skutečnost je však poněkud jiná. PanAmericana je totiž spíše auto s designovým balíčkem vytvářejícím auru exkluzivnějšího modelu s rozšířenými schopnostmi než skutečné vozidlo do terénu. Je však sympatické, že zákazník má možnost vylepšit techniku pohonu a tím i funkčnost podvozku, když si objedná za příplatek pohon obou náprav 4Motion dostupný výlučně v kombinaci se šestistupňovou manuální převodovkou.
Neotřelý design
PanAmericana působí nejen moderními nápadnými předními partiemi s voštinovou strukturou, ale i mnohými inovativními funkcemi, jaké jsou například obsaženy v bezplatném základním balíčku We Connect5, jenž je ideální pro každého, kdo chce vyzkoušet mobilní online služby. Jízda je díky němu komfortnější, s vícero digitálními funkcemi a lepší konektivitou. Aplikace Volkswagen We Connect vám poskytne užitečné nástroje a umožní prostřednictví smartphonu ovládat mnohé funkce, například dveře a světla, anebo pomocí notebooku zkontrolovat stav vozidla.
Současné Caddy stojí na moderní platformě MQB, jejíž systém je navržen tak, aby umožňoval konstrukci a následně výrobu automobilů s různým rozvorem i rozchodem. Tato moderní platforma, poprvé použitá u modelu A3 a poté Golfu sedmé generace, posunula Caddy směrem ke klasickému osobnímu automobilu.
Zásluhou panoramatického střešního okna, jež je součástí volitelné výbavy, máte možnost pustit do vnitřního prostoru více denního světla. Další zajímavé prvky představují volitelné LED přední světlomety a zadní světla, stejně jako interiérové LED osvětlení. Tento model Caddy disponuje poprvé bezklíčovým přístupem a startovacím systémem Keyless Advanced1, stejně jako elektricky nastavitelnými, vyhřívanými vnějšími zpětnými zrcátky s automatickým sklápěním. Součástí jsou rovněž nápisy s názvem PanAmericana na zadních posuvných dveřích a na pátých dveřích. Drobný nápis je i pod plastovou lištou mezi čelními světlomety.





Interiér
Díky rozměrnému přednímu oknu je z Caddy výborný výhled do všech stran. PanAmericana se v interiéru liší především barevným čalouněním sedaček korespondujícím s barvou karoserie. Zadní lavice je dělena v poměru 60:40 a dle potřeby můžete nejen sklápět její opěradla, ale také sedadla předklopit a zvětšit tak objem zavazadlového prostoru.
Hlavní devizou je pak prostornost, kdy zejména nad hlavou je místa dostatek. Volkswagen myslel na praktičnost s množstvím úložného prostoru. Odkládacích přihrádek je opravdu hodně, včetně objemné stropní poličky. Cestující na zadních sedadlech mají navíc k dispozici vyklápěcí stolky na zadní části předních sedaček. Nepraktické jsou ale zadní neotevíratelná okna, za příplatek 5.083 Kč se dají pořídit alespoň vyklápěcí okna. Hodnotným dojmem nepůsobí ani použité tvrdé plasty, snaha šetřit je bohužel dost znát. Klasická tlačítka na přístrojové desce jsou sloučena do dotykové obrazovky infotainmentu, která se ale moc nepovedla. Dotyková plocha nahradila i ovládání světel vlevo vedle volantu a zahrnuje též tlačítka pro ofuk a vyhřívání skel.
Motorizace
Pokud se jedná o motory, PanAmericana je dostupná buď s benzínovým čtyřválcem 1.5 TSI a výkonem 114 koní anebo dieslovým motorem 2.0 TDI naladěným na 102, respektive 122 koní. Bude-li vám stačit předokolka, tak ta se dodává i se sedmistupňovým dvojspojkovým automatem DSG.
Dojmy z jízdy
Testoval jsem PanAmericanu s dieslovým motorem o výkonu 122 koní v pětimístném provedení. Je možné ji mít i sedmimístnou, za ní se připlácí 22.743 Kč. Cena Caddy PanAmericana začíná na 819.017 Kč, testovaný model se všemi doplňky za příplatek pak vycházel na 1 062 924 Kč.
Co se týká jízdních vlastností, jízda byla příjemná, i když Caddy nedosahuje plavnosti francouzských automobilů Citroën Berlingo, Peugeot Partner či Renault Kangoo, jež kategorii osobních užitkových automobilů dovedly k dokonalosti i popularitě. Poskytuje však solidní komfort, dobré je odpružení podvozku a pohodlné jsou sedačky, které by ale mohly mít vyšší boční vedení. Výborná je i velikost zavazadlového prostoru, kdy za zadními sedadly je 760 litrů po spodní hranu oken, respektive 1.213 litrů až po strop. Se sklopenými zadními sedadly pak máte k dispozici 2.556 litrů do výše stropu.
Vyšší stavba karoserie je sice při ostřejším průjezdu zatáček znát, ale vzhledem k přesnému řízení jsem vše zvládal bez problému. Velmi praktické je otevírání dveří posuvem vzad, což velmi usnadňuje nastupování tam, kde je málo místa na boku. Naproti tomu jsem nebyl spokojený s nezvykle dlouhými pátými dveřmi zavazadlového prostoru, kdy je zapotřebí si za sebou nechat hodně místa, což může činit problémy při parkování ve městě.
Naftovému čtyřválci se 122 koňmi jsem neměl co vytknout, zátah příjemně gradoval k vyšším otáčkám a poskytoval autu dostatečné zrychlení. Jen manuální řazení mi připadalo poněkud tužší a asi bych přivítal možnost vybrat si místo něj automat. To bych ale musel oželet pohon všech kol, který ale využije jen ten, kdo se s autem dostane často do terénu, třeba při jízdě na chatu ve složitém, rozbahněném nebo zasněženém terénu. Ani jedno jsem však neměl možnost vyzkoušet, v období, kdy jsem auto testoval bylo sucho a tak cesty, po nichž jsem jezdil, bych bez problému projel i s předokolkou. Normovanou spotřebu 5,4 litru na 100 kilometrů podle měření WLTP a kombinovaný cyklus se mi nepodařilo dosáhnout, moje spotřeba se ale nepohybovala výrazně víc, jen něco lehce přes šest litrů, což považuji za velmi dobrý výsledek.
Závěr:
Verze PanAmericana není sice ničím převratným, ale ve verzi 4×4, s nejsilnější naftou, přijatelnou spotřebou, originálním vzhledem a zvýhodněnou výbavou zaujme zejména ty zákazníky, kteří plánují občas opustit zpevněný povrch, stejně jako ty, kteří svému autu chtějí dopřát lifestylovější vzhled.
Text a foto: Bohumil Brejžek