Již 10.3. vystoupí hvězdná houslistka Leila Josefowicz se SOČRem v Rudolfinu
Umělecké charisma, dechberoucí techniku i emocionálně nabitý výkon slibuje setkání s houslistkou obdivovanou po celém světě, Leilou Josefowicz. Na prémiovém večeru 10. 3. uvede Koncert Albana Berga s podtitulem „Památce anděla.“ Dále zahraje orchestr pod taktovkou Alexandra Liebreicha skladby Viktora Ullmanna a Johannesa Brahmse. Přímý přenos z úterního večera vysílá ČRo Vltava.
Leila Josefowicz byla před časem oslavována jako zázračné dítě, dnes patří k nejvýraznějším houslistům své generace. S vášnivým nábojem a nadšením hledá a studuje nové skladby. S důvěrou se na ni obracejí mnozí současní skladatelé jako John Adams, Esa-Pekka Salonen, Colin Matthews a Steven Mackey, aby na premiérách představila jejich novinky, nejednou psané speciálně pro ni. Vystoupila s Newyorskou filharmonií, Washingtonským národním symfonickým orchestrem, Bostonským symfonickým orchestrem, Losangelskou filharmonií, spolupracovala s Cleveland Orchestra, Tonhalle-Orchester Zürich, BBC Symphony Orchestra, Royal Concertgebouw Orchestra.
Tentokrát ji tedy uslyšíme v doprovodu rozhlasových symfoniků z Prahy, a to v mimořádně působivém koncertu „Památce anděla“. Alban Berg ho zkomponoval v posledním roce svého života (1935), v době narůstající úzkosti z nacismu. Dílo psal se vzpomínkou na předčasně zesnulou osmnáctiletou dceru Almy Mahlerové a architekta Waltera Gropiuse. Skladba kombinuje dodekafonii s tonalitou i s Bachovým odkazem a zůstává nejčastěji hraným dílem svého autora.
Večer v Rudolfinu uvede předehra k opeře Rozbitý džbán od Viktora Ullmanna, terezínského autora, který ani v nepředstavitelně obtížných podmínkách nepřestal tvořit a dodával tak svým spoluvězňům sílu ke zdolávání krutého údělu. Operu Rozbitý džbán dopsal ovšem těsně před deportací do Terezína. Komponoval ji na vlastní libreto podle Heinricha Kleista a opeře předsadil rozměrnou předehru.
Po přestávce vyslechneme Brahmsovu První symfonii c moll, kterou dirigent Hans von Bülow v nadsázce, leč trefně nazval Beethovenovou Desátou. Přináší hudbu dramaticky dravou a údernou, v pomalé větě poklidnou, ve třetí bezstarostnou a ve finále vítěznou.
Program:
Viktor Ullmann (1898–1944): Rozbitý džbán, předehra k opeře
Alban Berg (1885–1935): Koncert pro housle a orchestr „Památce anděla“
Johannes Brahms (1833–1897): Symfonie č. 1 c moll, op. 68
Leila Josefowicz – housle
Alexander Liebreich – dirigent
Dvořákova síň Rudolfina, 10. března, 19.30 hod.
Vstupenky na koncert můžete zakoupit na www.socr.rozhlas.cz
Záznam koncertu vysílá ve středu 11. března ČRo D-dur
Foto: Chris Lee
Leila Josefowicz
Když počátkem osmdesátých let dvacátého století přesídlili manželé Wendy a Jack Josefowiczovi z kanadského Ontaria do Los Angeles, určitě netušili, jaké překvapení jim tam jejich tehdy maličká dcera Leila Bronia záhy připraví. Matka bioložka a otec fyzik totiž poměrně záhy zjistili, že je jejich potomek ve vědecké kariéře určitě následovat nebude… Leilin hudební talent byl tak zjevný, že se ve třech letech začala učit hrát na housle, a už v sedmi se stala studentkou významného pedagoga Roberta Lipsetta na The Colburn School.
Se třináctiletou Leilou se manželé Josefowiczovi pro jistotu rovnou přestěhovali do Philadelphie, aby tu mohla jejich dcera navštěvovat prestižní Curtis Institute of Music a zdokonalovat se v houslové hře u Jaime Lareda, Jaschy Brodského, Felixe Galimira a Josepha Gingolda. Ještě jako teenager se pak Josefowicz představila jako sólistka se symfonickými orchestry v Evropě, Asii a Severní Americe, kde oslnila publikum ve Philadelphii, Clevelandu, Los Angeles, Houstonu, Chicagu, Bostonu, Montrealu a Torontu.
Ve slavné Carnegie Hall debutovala Leila v roce 1994, téhož roku pak podepsala exkluzivní nahrávací smlouvu se společností Philips Classics. Natočila pro ni Čajkovského a Sibeliovy houslové koncerty, aby pak v průběhu dalších let realizovala úctyhodnou řadu nahrávek také
u labelů Warner Classics, Nonesuch Records a Deutsche Grammophon.
Josefowicz je respektována zejména jako nadšená interpretka nových houslových kompozic. V oblibě má díla takových skladatelů jakými jsou Oliver Knussen, Thomas Adés nebo Luca Francesconi. V dubnu 2009 uvedla v Los Angeles Philharmonic světovou premiéru houslového koncertu, který pro ni napsal Esa-Pekka Salonen, v roce 2015 se stala senzací newyorská premiéra skladby Scheherazade.2 Johna Adamse, v níž Leilu doprovodil orchestr New York Philharmonic. S nejslavnějšími orchestry světa ale Josefowitz často hraje i klasický repertoár, a jedno se stěžejních děl dvacátého století zazní v jejím provedení i 10. března 2020 v pražském Rudolfinu.
Autor textu: Robert Rytina