65 % řidičů nerozumí „konektivitě aut“, ale vyměnili by osobní data za levnější pojištění
Průzkum společnosti Salesforce mezi více než 2 000 majiteli a pronajímateli automobilů ve Spojených státech zjistil, že řidiči jsou sice obecně ochotni vyměnit osobní údaje za výhody chytrých automobilů, jako je pokročilá personalizace a levnější pojištění, ale jen málo z nich ve skutečnosti chápe, co to je „konektivita aut“ a jaká data o nich vlastně shromažďují. Pro výrobce automobilů to představuje výzvu, aby lépe definovali a komunikovali jak své zkušenosti s chytrými automobily prémiových značek, tak své zásady týkající se nakládání s daty spotřebitelů.
Proč je to důležité: Automobilový průmysl prochází rozsáhlou revolucí, protože přechází do éry, kterou budou definovat elektromobily a chytré automobily, které mohou hladce komunikovat mezi sebou, se svými výrobci a okolní infrastrukturou, aby zvýšily bezpečnost, efektivitu a celkový zážitek z jízdy. Předpokládá se, že do roku 2030 budou právě tyto automobily tvořit 95 % všech vozidel na silnicích a každý z nich vygeneruje odhadem 25 gigabajtů dat za hodinu – tolik dat, kolik by někdo potřeboval na streamování 578 hodin hudby.
Podívejme se na tento průzkum řečí čísel:
Nízká znalost a využívání výhod konektivity aut je v rozporu s neutuchajícím zájmem spotřebitelů o prémiové zážitky z jízdy.
- Více než dvě třetiny (65 %) řidičů neznají pojem „konektivita aut“, z toho více než třetina (37 %) tento pojem nikdy neslyšela.
- Přesto řidiči považují pokročilé funkce* za téměř stejně důležité jako značku vozu.
- 66 % řidičů přesto uvedlo, že ve svém voze buď nemají, nebo nepoužívají tyto funkce*.
- Téměř stejný počet řidičů (62 %) uvedl, že nemá nebo nepoužívá aplikace jako Apple CarPlay a Android Auto, které jim umožňují například snadno telefonovat, streamovat hudbu a používat preferované navigační aplikace.
- Pokud jde o plánovaný příští nákup vozidla, řidiči ukázali, že jsou nejčastěji ochotni zaplatit vyšší cenu za pokročilé funkce, jako je asistent řidiče (43 %), dotykový displej (33 %) a integrace chytrého telefonu (31 %).
- Pouze 25 % řidičů je ale ochotno připlatit si za elektrická nebo hybridní vozidla, a jen 9 % by platilo více za aplikace, hry a videa v autě.
Řidiči jsou ochotni vyměnit data za personalizaci, ale usilují o autonomii na základě volby
- Více než dvě třetiny (68 %) řidičů se domnívají, že automobilky by měly mít možnost shromažďovat osobní údaje, ale pouze 5 % z nich tvrdí, že by toto shromažďování nemělo být omezeno. Mnohem více respondentů (63 %) souhlasí s tímto sběrem pouze na základě dobrovolného souhlasu.
- Řidiči uvádějí, že jsou ochotni vyměnit osobní údaje za cenné výhody:
- 67 % řidičů je ochotno vyměnit osobní údaje za lepší sazby pojištění (např. nižší sazby za bezpečnější jízdu).
- 43 % řidičů je ochotno vyměnit osobní údaje za pokročilou personalizaci řidiče (např. osobní profily řidiče, aby bylo sedadlo, zrcátko nebo zábava personalizované).
- 36 % řidičů je ochotno vyměnit osobní údaje za vylepšené funkce osobní bezpečnosti, jako je sledování stavu vozidla v reálném čase a upozornění.
Řidiči dávají zelenou údajům o vozidlech, ale brzdí invazivnější sběr dat
- Více než polovině (54 %) řidičů vyhovuje, že automobily shromažďují diagnostické údaje o vozidle.
- Přibližně třetině řidičů vyhovuje shromažďování údajů o používání bezpečnostních pásů (35 %), rychlosti jízdy (34 %) a poloze a historii trasy (31 %).
- Méně než pětina řidičů souhlasí s invazivnějšími typy sběru dat, jako jsou hlasové záznamy (17 %), biometrické údaje (13 %) a textové zprávy nebo údaje z hlasových záznamů (12 %), což je něco, co je dnes pro výrobce automobilů legální.
Pohled společnosti Salesforce: „S tím, jak se auta stávají stále propojenější a mění se v počítače na kolech, jsou nejen bezpečnější a personalizovanější, ale také udržitelnější a příjemnější na řízení. Pro výrobce automobilů je však zásadní, aby efektivně komunikovali hodnotu těchto nových, chytrých vozidel a jejich pokročilých, propojených funkcí a přivedli tak zákazníky do budoucnosti dopravy,“ říká Achyut Jajoo, SVP & GM pro výrobu a automobilový průmysl společnosti Salesforce.
„Výrobci automobilů mají neuvěřitelnou příležitost, aby soukromí svých zákazníků postavili do centra své strategie chytrých vozidel. Tím, že zajistí, aby se s obrovským množstvím dat, která budou propojená vozidla generovat, zacházelo s nejvyšší mírou důvěry a transparentnosti, a umožní řidičům souhlasit se shromažďováním a využíváním těchto dat k poskytování lepších a personalizovanějších zážitků z jízdy, mohou výrobci automobilů v éře propojených vozidel budovat loajalitu ke značce a celoživotní vztahy se zákazníky,“ dodal Achyut Jajoo.