Čeští, němečtí a rakouští diváci mohou společně sledovat stream záznamu oceňované inscenace Sláva a pád krále Otakara

Aby se český král Otakar a první z Habsburků Rudolf I. mohli sejít k mírovým jednáním na půdě „obsazené oběma stejným dílem“, vyfabuloval Franz Grillparzer ve svém historickém dramatu Sláva a pád krále Otakara dunajský ostrov. V roce 2020 je tímto pomyslným ostrovem internet, tedy jediné prostředí, ve kterém se Rakušané, Němci a Češi smí v současné době potkávat. Na serveru nachtkritik.de bude 29. dubna v premiéře uveden záznam oceňované inscenace režiséra Dušana D. Pařízka Sláva a pád krále Otakara, který vznikl v režii Tomáše Kleina na Pražském divadelním festivalu německého jazyka. V hlavní roli exceluje Karel Dobrý.

Dušan D. Pařízek byl v sezóně 2018/19 ve vídeňském Volkstheateru vůbec prvním českým režisérem, který toto rakouské národní drama inscenoval. Zdánlivě proti Čechům namířená hra byla díky tomu poprvé přeložena do češtiny. Před koronou mohla inscenace svou explozivní silou zapůsobit na obou hlavních dějištích – u Vltavy i Dunaje. Vídeňanům byl, coby „lehkověrnému lidu“, ve Volkstheateru vytčen oportunismus a museli přihlížet odhalení švýcarského původu svého prvního vůdce a otce zakladatele. Pražané oslavovali při hostování ve Stavovském divadle svého padlého hrdinu Přemysla Otakara, krále železného a zlatého v podání skutečného hrdiny českého divadla Karla Dobrého. Představení se uváděla s českými titulky a totéž platí i pro plánovaný stream.

Na ostrov Nachtkritik jsou tedy zváni jak německy, tak česky mluvící diváci, kteří se 29. dubna mohou setkat také prostřednictvím chatu v anglickém jazyce (příspěvky je možné vkládat i česky a německy). Průvodcem večerem, který začne ve 20:00, bude redaktor serveru Nachtkritik Christian Rakow a jeho hosty herečka Anja Herden (Kunhuta Uherská), herec Lukas Holzhausen (Rudolf I.), dramaturg Roland Koberg a režisér Dušan D. Pařízek. Nenechte si ujít výjimečnou kulturní událost!

Dušan D. Pařízek k připravovanému streamu:

Po dobu zákazu shromažďování spustila divadla v mnoha zemích online přenosy zaznamenaných inscenací. Ptal jsem se sám sebe, zda jde o slabou náhradu za kolektivní zážitek v divadle, za setkání obce – polis – a bezprostřední nastolení i vnímání názorů, situací, emocí. Je to víc než náhrada. Divadla, jinými slovy živá kultura jako taková, byla hned na začátku krize politikou při třídění zbytného a nezbytného z veřejného života odstraněna. A teď se hlásí, dávají najevo, že jsou stále tady, že ještě mrtvá nejsou. I když s nimi politici někdy tak zacházejí. I když na počátku krize zmizela z veřejného prostoru. I když se o nich přestalo psát. Ale divadla tu stále jsou a dávají o sobě vědět. Institucionalizované městské a státní soubory podporují nezávislou scénu, konají se sbírky a odborníci napříč spektrem diskutují o nezbytných systémových změnách. Kultura je nenahraditelnou součástí naší civilizace. A právě v době krize se ukazuje, že je třeba zajistit její podporu a rozvoj. Společnost to vnímá. Streamy přispívají k udržení kontaktu divadel s publikem. Některé sledují stovky, jiné tisíce až desetitisíce lidí. Státy napříč Evropou reagují a uvolňují prostředky na překlenutí nouze. Divadla tady ještě jsou. A věřme, že budou. Doufám, že i stream naší inscenace, prezentovaný nejdůležitějším odborným divadelním médiem v německy mluvících zemích, k tomu přispěje.

Foto KIVA

Print Friendly, PDF & Email

You may also like...