Citroën C4: Crossover, SUV a hatchback v jednom

Dlouho očekávaný model, který jsme vám již dříve v základních bodech představili, jsme nyní měli možnost jako jedni z prvních poznat lépe při týdenním testování. A rozhodně jsme nebyli zklamáni, ba právě naopak. K dispozici jsme měli nejsilnější benzínovou verzi o výkonu 155 koní, příští měsíc vás seznámíme ještě se zkušenostmi s dieselovou verzí.

Zdařilý exteriér

Novinka je postavená na nové flexibilní platformě CMP, kterou využívají také Peugeot 208, Peugeot 2008 anebo Opel Corsa a Mokka, přičemž vyplňuje mezeru mezi modely C3 Aircross a C5 Aircross.

Nový Citroën C4 měří na délku 4360 mm, na šířku 1800 mm a na výšku 1520 mm, přičemž rozvor náprav je 2670 mm. Po designové stránce je skutečně vydařený, sází na módní siluetu a kombinuje SUV s dynamickými tvary kupé. V případě tohoto modelu nepůsobí spojení násilně, nýbrž přirozeně, přičemž umocňuje dynamický dojem z vozidla. Na první pohled upoutá vysoká a detailně propracovaná kapota, stejně jako příď vozu jasně poukazující na nový designový trend značky se světelným podpisem ve tvaru písmene V a dvouúrovňovými světlomety. Originální provedení předních světlometů, světel denního svícení a mlhových světel zdůrazňuje inovativní technologii Citroën LED Vision. S nejvyšší výbavou Shine Pack je světelná technika vpředu i vzadu plně diodová, v nejnižších verzích byste však stále ještě našli halogeny.

I když má jít o klasického zástupce nižší střední třídy, dostává standardně zvýšený podvozek a oplastování kolem karoserie, které až nápadně připomíná módní crossovery. Výrazně se svažující střecha vzadu zase navozuje dojem SUV-kupé. Takové karosářské provedení je u mainstreamových automobilek ne zrovna obvyklé.

Interiér plný novinek

Styl interiéru odráží styl exteriéru a přináší posádce okamžitý pocit kvality a elegance. Bohatý a účelný prostor nabízí vzdušnou horizontální palubní desku, středový čelní panel s úpravou na míru, seskupující ovladače audiosystému a klimatizace, který je vytvořen z jednoho kusu bez viditelného spoje a dokonale zapadá do tvaru palubní desky, to vše podtržené použitými materiály, jež jsou na nejlepší úrovni v tomto segmentu. Řidič před sebou digitální přístrojový štít a nad ním head-up displej promítající data ne na sklo, ale na výsuvnou plochu. Infotainment využívá 10-palcový dotykový displej.

Ocenili jsme, že u C4 zůstal Citroën v případě klimatizace věrný klasickým manuálním ovladačům. Zcela nový je naproti tomu páčkový volič automatické převodovky umístěný poměrně nízko ve středovém tunelu, je třeba si na něj chvíli zvykat. Vedle je elektrická brzda a volič jízdních režimů – sport, eco a normal. Spolujezdec má před sebou nejen klasický výklopný odkládací box, ale za příplatek i výsuvnou zásuvku. Praktický je držák Smart Pad Support Citroën, který má světovou premiéru. Tento držák na tablet je umístěný na přístrojové desce před spolujezdcem. Vcelku snadno ho lze demontovat a uschovat v šuplíku nad tradiční schránkou. K dispozici jsou starší i novější typy USB konektorů a ve vyšších verzích i indukční nabíjení chytrého zařízení.

Kufr má objem 380 litrů, respektive 1250 litrů po sklopení zadních sedadel, což jej řadí do průměru segmentu, pro každodenní používání je však objem dostačující. Je dostatečně hluboký a s výjimkou dvou nejnižších výbav má dvojité dno. 

Motorizace

Skladba motorů je shodná s Peugeotem 2008, jedná se tedy o tříválcový motor 1,2 PureTech. U benzinových motorů je k dispozici výkon od 100 do 155 koní, u dieselových pak od 110 do 130 koní. Nejslabší motor je kombinovaný se šestistupňovým manuálem a nejsilnější výlučně s osmistupňovou automatickou převodovkou EAT8 nejnovější generace vyvinuté ve spolupráci s japonskou firmou Aisin. Při střední výkonové verzi máte na výběr z obou převodovek. Naftu bude tankovat diesel o 81 nebo 96 kW. Osmistupňová automatická převodovka nabízí tři polohy (R, N a D) pro snadné zařazení zpětného chodu, neutrálu nebo jízdy vpřed, které se nastavují pomocí voliče zdobeného gilošováním.

Vůz je k dispozici také ve verzi se stoprocentně elektrickým pohonem. Elektromotor má výkon 100 kW/136 koní a okamžitě dostupný točivý moment 260 Nm. Dobití do osmdesáti procent kapacity baterie trvá 30 minut a dojezd je až 350 km dle metody WLTP. K dispozici jsou rovněž 2 tlačítka: P pro parkování a M pro manuální režim u vozů vybavených spalovacími motory nebo B pro režim brake u elektromobilů.

Výbava

Základní výbava C4 zahrnuje šest airbagů, palubní počítač, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, elektricky ovládaná přední i zadní okna, manuální klimatizaci nebo dotykový pětipalcový displej pro ovládání hlavních funkcí auta. Dále jsou tu 16“ ocelová kola, rádio se čtyřmi reproduktory a bluetooth, aktivní upozornění na vybočení z jízdního pruhu nebo tempomat. Za příplatek 15.000 korun dostanete Live Pack, který přidává multimediální systém s 10“ dotykovou obrazovkou.

Ve variantě Feel už můžete vybírat také mezi dalšími spalovacími motory, v kombinaci se silnějším tříválcem 1.2 PureTech (96 kW) stojí tento stupeň 439.900 korun, respektive 494.900 korun při objednání osmistupňového automatu. Feel dále přidává zadní parkovací čidla, digitální palubní přístroj s 5,5“ TFT obrazovkou, kožený volant, dvouzónovou automatickou klimatizaci, dešťový senzor, 18“ ocelová kola nebo diodové mlhovky. S paketem Feel Pack máte navíc zadní parkovací kameru, automatickou clonu vnitřního zpětného zrcátka, navigaci, 18“ kola z lehkých slitin nebo head-up displej.

Stupeň Shine pak umožňuje i pořízení vrcholného tříválce 1.2 PureTech naladěného na 114 kW a standardně spárovaného s osmistupňovým automatem. Stojí 594.900 korun, přičemž přidává přední parkovací senzory, hlídání mrtvého úhlu, bezklíčový vstup nebo automatické přepínání tlumených a dálkových světel.

Vrcholný Shine Pack pak nabídne rovněž asistent pro jízdu na dálnici, hudební systém s osmi reproduktory, indukční dobíjení chytrých telefonů nebo vyhřívaná přední sedadla.

Jízdní vlastnosti

Posed za volantem je poměrně vysoko, odpovídající spíše SUV, díky němuž je i dobrý výhled z auta. Ocenili jsme pohodlí díky sedadlům Advanced Comfort, která jsou nejen krásná, jak bývá ostatně u Citroënů zvykem, ale i funkční, výborně drží tělo v zatáčkách a ani po dlouhé cestě nás nebolela záda. Zážitek z komfortu posiluje i dvacet technologií asistenčních systémů řízení včetně Highway Driver Assist, systému poloautomatického řízení druhé úrovně a šest technologií konektivity. Potěšily nás obrovské kapsy ve dveřích i úložný prostor ve středové konzole. 

Kabina automobilu je skvěle odhlučněná a podvozek odladěný tak, že zvládá většinu nerovností při jakékoliv rychlosti a vzbuzuje pocit vznášení se na létajícím koberci. V městě se s automobilem výborně manipuluje, což jsme ocenili zejména při projíždění úzkými uličkami a při parkování. Na silnici se při prudším projíždění zatáček nenaklání a i jízda po dálnici vyšší rychlostí je příjemná.

Závěrem

Výrazné linie nové C4 přitahují. Kvalita provedení je pozoruhodná a v mnoha směrech splňuje očekávání soukromých, ale i profesionálních zákazníků, kteří hledají vždy to nejlepší. Vedle vynikajících jízdních vlastností hovoří pro Citroën C4 i bezpečnost, která byla v testech EuroNcap oceněna pěti hvězdičkami. Kromě karoserie zajišťující rozložení energie v případě nárazu je vůz sériově vybaven šesti airbagy (řidič, spolucestující na předním sedadle, boční a hlavové).

Citroën by měl hrát spolu s Fiatem v rámci koncernu Stellantis roli spíše dostupnější značky, což je na nastavení cenové strategie nové C4 jasně patrné. V základu totiž novinku pořídíte již za 369.900 korun, a to se základním benzinovým tříválcem 1.2 PureTech o výkonu 74 kW kombinovaným s šestistupňovým manuálem. Třeba taková Škoda Scala se základním 1.0 TSI (70 kW) vás přijde o třicet tisíc dráž.

Text a foto: Bohumil Brejžek

You may also like...