Členové SOČRu zahrají sólové party klasiků v Betlémské kapli

Na programu dalšího koncertu rozhlasových symfoniků v Betlémské kapli jsou působivá díla Vivaldiho, Mozarta, Salieriho i Josefa Matěje. Sóla v nich přednesou skvělí hudebníci z řad rozhlasových symfoniků trumpetista Jiří Houdek, houslista David Pokorný, violista Jakub Novák a trombonista Pavel Čermák. Večer v Betlémské kapli diriguje 5. ledna šéf orchestru Petr Popelka.

Antonio Vivaldi komponoval vynalézavě, pokud se týká kontrastů v harmonii, energických temp a rytmů i výrazné melodiky, psal s evidentním potěšením a nechal ze svých děl promlouvat radost ze života. Takový je i Koncert B dur, těžící z obvyklé kontrapozice rychlých vět s pomalou větou uprostřed a z efektů nástrojové virtuozity.

Petr Popelka

Sinfonia concertante Es dur je jedním z plodů Amadeových kompozičních výbojů, kdy mimo jiné experimentoval s koncertantní formou na pomezí symfonie a nástrojového koncertu. První věta je i přes rychlejší tempo majestátní, druhá klasicky pomalá, finále se odvíjí svižně. Pro violový part Mozart předepsal užití scordatury, přeladění nástroje o půltón výš ve jménu svítivějšího zvuku strun.

Sonátu pro trombon, 12 smyčcových nástrojů a klavír dokončil Josef Matěj v srpnu 1965. Jejím adresátem byl Zdeněk Pulec, v letech 1958 až 2001 první trombonista Symfonického orchestru Československého rozhlasu a současně člen těles hrajících swing a taneční hudbu. Během komponování skladby zemřel Jaroslav Ušák, Matějův přítel, zakladatel české trombonové školy. Autora to přimělo k přepracování druhé věty do podoby smuteční (Musica funebre). Podobně zaznívá vzpomínka i na samém konci díla, v závěru vysoce virtuózní třetí věty.

Variace na La Folia di Spagna, publikované v roce 1816, byly poslední rozsáhlou orchestrální kompozicí Antonia Salieriho. Jedná se o cyklus různorodých variací, vynalézavě kroužících kolem předlohy nejrůznějšími stylizacemi – instrumentačními i výrazovými. Jde o jednu ze Salieriho nejlepších skladeb.

Program:

Antonio Vivaldi (1678–1741): Koncert pro trubku B dur
Wolfgang Amadeus Mozart (1756–1791): Sinfonia concertante Es dur, K 364
Josef Matěj (1922–1992): Sonáta pro trombon, 12 smyčcových nástrojů a klavír
Antonio Salieri (1750–1825): 26 variací na „La Folia di Spagna“

Petr Popelka dirigent
Jiří Houdek trubka | David Pokorný housle
Jakub Novák viola | Pavel Čermák trombon

Betlémská kaple, pátek 5. ledna 2024, od 19.30 hodin

Jiří Houdek, trubka:  S hrou na trubku začínal Jiří Houdek (nar. 1979) pod vedením svého otce, také Jiřího. Absolvoval Konzervatoř v Praze a dále studoval na Hudební fakultě Akademie múzických. Vzdělání si doplnil na několika mistrovských kurzech u nás i v zahraničí, pod vedením vynikajících pedagogů a interpretů. V roce 1995, na jubilejním 30. ročníku Mezinárodní rozhlasové soutěže Concertino Praga, získal nejen vynikající 1. místo mezi našimi mladými interprety, ale i 1. místo v mezinárodní soutěži. Sólisticky vystoupil s řadou tuzemských orchestrů, např. s Pražskou komorní filharmonií, Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu nebo Českým národním symfonickým orchestrem.

David Pokorný, housle: Na housle začal hrát David Pokorný (nar. 1985) už ve čtyřech letech ve třídě Vladimíra Krále. Jako čtrnáctiletý se stal absolutním vítězem Soutěže ZUŠ v Trutnově. Po nástupu na Pražskou konzervatoř do třídy Jaroslava Foltýna dosáhl absolutního vítězství v Prague Junior Note a získal ocenění za nejlepší provedení skladby českého skladatele. V roce 2000 zvítězil v rozhlasové soutěži Concertino Praga, obdržel ocenění za nejlepší provedení povinné skladby a Cenu Zdenky Podhajské pro nejlepšího českého účastníka soutěže. V následujícím roce získal 1. místo v Houslové soutěži Josefa Muziky v Nové Pace a 3. cenu na Kociánově mezinárodní houslové soutěži. O dva roky později se stal vítězem Soutěžní přehlídky konzervatoří v Teplicích.

Jakub Novák, viola: Rodák z Prahy (nar. 1983) zahájil svá studia hry na violu na Pražské konzervatoři ve třídě Karla Doležala. Následně si vzdělání rozšířil na konzervatoři Petra Iljiče Čajkovského v Moskvě, kde byl posluchačem třídy Yuri Bashmeta  a Romana Balashova. Vysokoškolské studium završil na Hochschule für Musik v Karlsruhe ve třídě Johannesa Lüthyho. Pod jeho vedením absolvoval i čtyřsemestrální postgraduální studium Solistenexamen.

Pavel Čermák, pozoun: Pavel Čermák se narodil roku 1975 v Ostrově nad Ohří a své první hudební krůčky absolvoval na Základní umělecké škole v Klášterci nad Ohří. Hru na pozoun studoval v letech 1989–1995 na Konzervatoři Teplice ve třídě Miroslava Poláka a v letech 1995–1999 na Hudební fakultě Akademie múzických umění v Praze ve třídě Prof. Zdeňka Pulce.

V letech 1998–2000 byl členem Státní opery Praha, kde zastával místo hráče 3. pozounu. Do Symfonického orchestru Českého rozhlasu byl přijat v roce 2001, o dva roky později začal působit na postu prvního pozounisty. Od roku 2017 je také členem Orchestru Národního divadla. I tady je prvním pozounistou.

You may also like...