Elektromobilita se pomalu rozjíždí i v Česku, naskočte včas na její vlnu 

Druhá letošní akce Sustainable Business Fóra, které založila Francouzsko-česká obchodní komora na podporu ekologického a sociálně odpovědného podnikání, proběhla 20. září v ukázkově udržitelných prostorách Home of AV ve Voděrádkách.

Na akci vystoupili zástupci firem považovaných za lídry v oblasti elektromobility: Renault Trucks, TotalEnergies, Schneider Electric, EQUANS a Société Générale Equipment Finance (SGEF). Představili ucelený koncept zavádění elektromobility do firem. Pro více než 80 účastníků byl připraven pestrý program nabitý informacemi i praktickými ukázkami.

Trend se postupně stává realitou

Elektromobilita je trend, který už pravděpodobně nic nezvrátí. V roce 2022 bylo v Evropě 12 % všech prodaných aut plně elektrických a křivka stále stoupá. Závazky firem ke snižování CO2, stále silnější regulace, energetická bezpečnost a fluktuace cen pohonných hmot i nástup nové generace, to jsou ukazatelé, které napovídají, že rychlému rozvoji elektromobility nestojí nic v cestě.

Především potřebu snižování emisí je třeba brát vážně. A jelikož doprava jich produkuje kolem 55 %, je jasné, že právě na ní se upírá pozornost.

Spolupráce Francie a Česka 

Francouzská strategie pro příští léta je stát se tahounem elektromobility a počítá při tom s námi. Jsou to především kvalifikovaní pracovníci, dostupnost lithia a otevřenost vůči jaderné energii, které činí z České republiky významného partnera. Již nyní vytvořily francouzské firmy v ČR cca 75 tis. přímých pracovních míst a Francie plánuje v ČR další investice.

Rozvoj elektromobility v ČR

Není to jen nižší kupní síla obyvatelstva, ale i tradiční konzervativismus, který drží Česko na chvostu prodejů elektrických aut v Evropě s pouhými 2 %. Nutná jsou systémová opatření pro podporu rozvoje elektromobility. Stát má připraven národní akční plán pro čistou mobilitu, který zahrnuje posilování infrastruktury i dotace. Zásadní je posílení dobíjecí infrastruktury, na kterém se již pracuje.

Společnost Schneider Electric představila závěry z exkluzivního průzkumu ve firmách. Podle něj firmy v ČR spíše vyčkávají, chtějí nižší ceny a delší dojezd elektromobilů. Pouze třetina dotázaných firem má ve svém vozovém parku elektromobily. Nejčastější překážky pro pořízení jsou pro ně pořizovací cena, malý dojezd aut, energetická náročnost či nutnost vybudovat vlastní nabíjecí infrastrukturu. Dalšími nejčastějšími důvody, proč do firmy elektromobil neplánují pořídit, jsou časová náročnost nabíjení a cena elektřiny. Téměř 60 % firem pořízení elektromobilu v budoucnosti neplánuje nebo není o jeho nákupu rozhodnuta. Přitom jsou to právě firmy, které v ČR elektromobilitu posouvají dopředu. Patří jim 77 % všech registrovaných elektromobilů, kterých bylo ke konci roku 2022 v Česku evidováno 14 316.

Nákladní doprava je klíčová

Pro zásadní změnu ve snižování emisí je třeba změnit nákladní dopravu. V ČR je elektromobilita v této oblasti na bodě 0. Na západ od nás už ale transformace začíná. Belgická Coca-cola obměnila svůj vozový park pořízením 30 nákladních vozů pro distribuci, další vlaštovkou je firma XPO Logistics ve Francii a další.

Budoucnost patří elektromobilitě

Stejně jako všechny jiné investice i elektromobilita potřebuje nějakou dobu na amortizaci.  Jsme v podobné situaci, jako když nastupovaly barevné televizory. Nejdřív byly velmi drahé a pořídilo si je jen pár vybraných jedinců. S rostoucím počtem se jejich cena snižovala. Přirozenou cestou je tento proces velmi dlouhý. Potřebujeme státní pobídky a dotace, aby se proces urychlil. V tomto případě totiž není v sázce jen ekonomická prosperita, ale především klimatická změna a záchrana naší planety.

You may also like...