Evropským automobilkám hrozí krvavá lázeň v záplavě levného čínského dovozu, varuje šéf Stellantisu

Autopůjčovna Hertz se v USA zbavuje 20 tisíc elektroaut a nahrazuje je vozy s tradičnějším pohonem (viz obrázek 1 níže). Klíčovým důvodem jsou příliš vysoké náklady na údržbu a opravy elektroaut. Ty jsou i zásadní příčinou toho, proč se celosvětově zadrhává poptávka po elektrovozech.

Zle dopadají hlavně jejich evropští výrobci v čele s Volkswagenem, kteří jen paběrkují a jejichž globální prodeje dramaticky zaostávají za tržbami americké Tesly a čínské BYD (viz obrázek 2 níže). Tesla kvůli chabnoucí poptávce jde s cenami prudce dolu. Čínská elektroauta jsou mnohem levnější než ta evropská.


Carlos Tavares
, šéf Stellantisu, společného podniku FiatuChrysleru a Peugeotu s Citroenem, přitom varuje, že pokud evropské automobilky rychle nenajdou rozumnou odpověď na tento vývoj, čeká je “krvavá lázeň” v záplavě levného čínského dovozu (viz obrázek 3). Jedním z řešení by mohlo být vytvoření jakéhosi nadnárodního “Airbusu pro elektroauta”. Společný podnik evropských automobilek by prý mohl čelit konkurenci snáze, jako v letecké výrobě čelí konkurenci Boeingu právě společný evropský Airbus.

…a toto vše se v Evropě má dít ve jménu potenciálního snížení globálních emisí skleníkových plynů o 1 %, tedy v rozsahu statistické chyby…

Lukáš Kovanda, Ph.D.
Hlavní ekonom / Chief Economist, Trinity Bank

You may also like...