Expozice Moser na Dubai Design Week byla duetem mistra rytce a jeho předlohy

Sklárna Moser odstartovala novou etapu na výstavě Downtown Design (9.–12. 11. 2022) v rámci Dubai Design Week, největšího veletrhu designu v oblasti Středního východu. Netradiční prezentace tradičního českého výrobce křišťálu byla napínavou podívanou, ukázkou skutečného řemesla, duetem mistra rytce a jeho předlohy – živého sokola stěhovavého. Výstava byla prvním z mnoha kroků na cestě k nové identitě značky.

V rámci přípravy expozice se Moser zaměřil na prezentaci ruční výroby, její náročnosti a mistrovství sklářů, brusičů a rytců. Obě klíčové techniky zušlechťování skla spojují hodiny precizní trpělivé práce. Její nejlepší výsledky sklárna ukázala na Downtown Design. „Naše instalace měla dvě dějové linie. První mapovala celkový proces vzniku broušené vázy od křišťálové bubliny až po finální vyleštěný kus. Druhá se odehrávala v reálném čase přímo na výstavišti a pro návštěvníky byla opravdovým zážitkem,“ říká Jan Plecháč, umělecký ředitel společnosti MoserNa designově minimalistickém stánku podle jeho návrhu bylo k vidění osm kroků náročného výrobního postupu nové vázy Ananas designéra Lukáše Jabůrka. Propracovaný vertikální brus tohoto křišťálového objektu dává vyniknout preciznímu brusičskému umění, které je pro sklárnu charakteristické. Druhou dějovou linií byla prezentace rytiny, nejnáročnější techniky ručního zušlechťování skla. Přímo na Downtown Design tak za stůl vyrobený pro tuto příležitost zasedl mistr rytec Radek Svoboda. Návštěvníci výstavy mohli sledovat, jak mu pod rukama postupně ožívá jeho předloha – sokol stěhovavý. Tomu byla udělena speciální výjimka, povolení účasti za doprovodu sokolníka. „Pracovní“ zapojení ušlechtilého dravce podléhalo přísným podmínkám reflektujícím jeho potřeby.

Výstavy světového významu byly klíčové při představování novinek v portfoliu značky Moser už na přelomu 19. a 20. století. Byly místem, kde křišťál z její dílny pro sebe objevily mnohé významné osobnosti. Směřování sklárny ve 21. století – to, aby okouzlila i generace budoucí – je úlohou nového uměleckého ředitele. Není náhodou, že její první ochutnávka se uskutečnila právě v rámci mezinárodního veletrhu designu. „Netradiční expozice Moser na Downtown Design pro nás byla počátkem cesty od tradiční značky ke značce živé, sofistikované, vyprávějící příběhy,“ dodává Jan Plecháč.

You may also like...