Fenomenální houslistka Patricia Kopatchinskaja vystoupí se SOČRem
100. výročí narození jednoho z nejvýznamnějších skladatelů 20. století Györgye Ligetiho připomene SOČR a jeho šéfdirigent Petr Popelka 13. února v Rudolfinu. Zazní Concert Românesc, Lontano a také Houslový koncert s fenomenální interpretkou Patricií Kopatchinskou. Večer završí suita z baletu Podivuhodný mandarín Bély Bartóka. Přímý přenos koncertu vysílá ČRo Vltava, záznam nabídne ČRo D-dur.
Když v prosinci 1956, po potlačení maďarského povstání sovětskou armádou, emigroval skladatel György Ligeti z Budapešti do Vídně, vzal s sebou jen některé své partitury – ty, které považoval za nejdůležitější. Concert Românesc, Rumunský koncert z roku 1951, byl mezi nimi. Je založen na skutečné rumunské lidové hudbě i na autorově vlastní tvorbě napsané v duchu hry vesnických kapel. Připomeňme, že Ligeti se mj. věnoval etnografickému výzkumu v rodné Transylvánii a s kompozicí začínal jako autor sborových skladeb i úprav lidových písní, ovlivněný hudebním jazykem Bély Bartóka.
Přestože Ligetiho Concert Românesc vyjadřuje skladatelovu lásku k rumunské lidové hudbě, byl kvůli vtipným místům označen v komunistickém Maďarsku za „podvratný“, okamžitě zakázán – a znovu uveden až s odstupem mnoha let. Koncert pro housle a orchestr s podobně strhujícím finále vznikal sice ve svobodných poměrech, ale také měl složité osudy. Skladatel ho totiž postupně výrazně přetvářel. Definitivní podoba měla premiéru v roce 1993. Hrál proslulý bulharsko-německý houslista Saschko Gawriloff a Ensemble InterContemporain pod taktovkou Pierra Bouleze.
Lontano z roku 1967 je mistrovská kompozice, ve své době výjimečná koncepcí i zvukem. V italštině znamená toto slovo „V dálce“. K charakteristikám Ligetiho stylu, který i v této kompozici vyplouvá jasně na povrch, patří „mikropřesnost“, komplexní rytmy, proměnlivá dynamika, neklid a napětí, alternativní systémy ladění i citace a pseudocitace jiných skladeb. (Část skladby Lontano využil režisér Martin Scorsese v psychologickém thrilleru Shutter Island.)
Večer završí suita z baletu Podivuhodný mandarín Bély Bartóka, klasika maďarské hudby, který měl na Ligetiho silný vliv. Děj křiklavě modernistické baletní pantomimy vychází z příběhu Melchiora Lengyela, ztvárňujícího poměrně brutálním způsobem téma sexuality a násilí. Není divu, že premiéra v roce 1926 v Kolíně nad Rýnem vyvolala skandál a byla zakázána. Dílo potom ještě dlouho zaznívalo převážně jen v podobě koncertní suity. Ta dodnes uchovává podstatnou část pasáží z expresivně vyhrocené Bartókovy hudby.
Program:
György Ligeti (1923–2006)
Concert Românesc
Koncert pro housle a orchestr
Lontano
Béla Bartók (1881–1945)
Podivuhodný mandarín, suita z baletu
Petr Popelka dirigent
Patricia Kopatchinskaja housle
Dvořákova síň Rudolfina. pondělí 13. února v 19.30 hod. Přímý přenos koncertu vysílá ČRo Vltava, záznam nabízí ČRo D-dur ve středu 15. února ve 20.00 hodin.
Patricia Kopatchinskaja
Kombinací hloubky, brilantnosti a humoru nabízejí vystoupení Patricie Kopatchinské neopakovatelný zážitek hudební a do značné míry i divadelní. Ať už hraje houslový koncert od Čajkovského, Ligetiho či Schönberga, nebo prezentuje originální projekt, její specifický přístup vždy vystihuje jádro daného díla. Ve svých rozmanitých inovativních počinech jako Bye Bye Beethoven či na videonahrávce dadaistické básně Ursonate Kurta Schwitterse uvádí skladby žijících autorů, ako jsou Luca Francesconi, Michael Hersch, György Kurtág a Márton Illés. V programu Dies Irae nabízí zase hudební úvahy nad současnou ekologickou krizí.