Jak zasáhne druhá vlna pandemie restaurace, jsou na ni připraveny?

V Česku každým dnem sílí druhá vlna pandemie koronaviru. Opatření na ochranu zdraví se mění z hodiny na hodinu a pro majitele restaurací i dalších gastro podniků, tak přichází další období velké nejistoty. O datech, náladě mezi majiteli a provozními podniků a také o řešení inspirovaných zahraniční zkušeností, hovořili v úterý 22. září na tiskové konferenci zástupci společnosti Storyous. Ta pro restaurační zařízení vyvíjí pokladní systémy a zpracovává 10 % obratu českého gastra.

Po obrovském propadu tržeb v březnu a dubnu, které pro tuzemskou gastronomii znamenaly až 90% výpadek příjmů, bylo léto poměrně optimistické. Díky vnitřnímu turismu restaurace v celorepublikovém průměru zaznamenaly dokonce 4% meziroční nárůst tržeb. A to  i přesto, že v Praze byl kvůli chybějícím turistům ze zahraničí a rozšíření práce z domova propad až 20 %.  Ztráty z jarních měsíců se ale nahradit nepodařilo a panují velké obavy o budoucí vývoj.

„Největším problémem by bylo, kdyby se restaurace znovu uzavřely. Provozní restaurací každý den riskují karanténu, kdyby se u někoho z personálu nebo z hostů prokázala nákaza. Měli by proto jít příkladem a upozorňovat na dezinfekce, odstupy, nošení roušek i bezkontaktní placení. Problém je to především při větší  konzumaci alkoholu, nebo sportovních utkáních, kdy lidé ztrácí bariéry. Sami majitelé a provozní by proto měli apelovat na dodržování odstupů a omezovat kapacity vlastních podniků,” komentuje Igor Třeslín, ředitel společnosti Storyous.

Ze společného průzkumu Asociace malých a středních podniků a Storyous vyplývá, že až 81 % majitelů restaurací má vážné obavy o svůj byznys a celá třetina jich pak dokonce zvažuje ukončit činnost. „Majitelům gastro podniků vadí nezájem státu. Sektor pohostinství přitom zaměstnává kolem 190 tisíc lidí. Často také opakují, že by jim pomohl zájem ze strany médií,” dodává Třeslín.

V zemích jako Španělsko, Itálie či Německo, které koronavirová krize zasáhla na jaře nejvýrazněji, zavádějí restaurace do svých provozů v rámci hygienických opatření i digitální technologie. „Podle odhadů našich španělských partnerů má až 95 % restaurací ve městech digitální menu. Hosté si pouze naskenují QR kód do mobilu. Vyhýbají se tak riziku množení virů na papírovém menu nebo na platebním terminálu. Podobná situace je i v Německu a v Itálii,” říká Igor Třeslín.

Podobné nástroje jsou dostupné i v Česku. „Na jaře tohoto roku jsme představili naší službu OneMenu, která umožňuje jak objednávání jídla s sebou a jeho konzumaci v pohodlí domova či kanceláře, tak digitální objednávání a placení přímo v podniku. Aktuálně ji využívá více než 200 restaurací po celé České republice. Služba v neposlední řadě přispívá k hygieně v podniku, která je nyní stěžejní,” dodává Třeslín. Objednání skrze QR kódy je přitom možné využít i ve službách hotelů, vlaků nebo ve Skyboxech na sportovních utkáních. Storyous tyto služby pilotuje ve spolupráci s vybranými subjekty v tuzemsku.

Aby restaurace nemusely zavírat, doporučuje Storyous dodržovat patero hygienických opatření. Největším problémem by pro gastro bylo, kdyby se restaurace znovu zavřely a to nechceme dopustit. V aktuální situaci denně riskujeme karanténu – jakmile se někdo z personálu nebo z hostů nakazí, čeká restauraci zavření. Buďte příkladem pro vaše zákazníky a dodržujte účinná hygienická opatření:

  1. upozorňujte své hosty na dezinfekce
  2. dodržujte dostatečné odstupy mezi stoly a vašimi hosty
  3. dodržujte pravidla nošení roušek
  4. preferujte bezkontaktní platby
  5. zaveďte službu jídlo s sebou jako další zdroj tržeb

Zaveďte ve vaší restauraci službu OneMenu – jídlo s sebou a bezkontaktní menu a budete připraveni na jakýkoliv scénář, který pro nás situace a vládní nařízení připraví – př. omezení kapacity podniku (např. Španělsko má aktuálně povolenou pouze 50% obsazenost a brzké zavírací hodiny). My vás v tom ani nyní nenecháme a budeme dělat všechno pro to, abychom vás podpořili jak našimi službami, tak i u naší vlády.

Společnost Storyous vznikla jako start-up v roce 2012. Od roku 2015 vytváří komplexní manažerský a pokladní systém pro řízení restaurací, který zjednodušuje každodenní úkony spojené s gastronomickým provozem.

You may also like...