Kybernetických útoků dramaticky přibývá a jsou stále rafinovanější

Počet útoků na klienty bank se za poslední dva roky zvýšil čtyřnásobně. Škody jdou do stovek milionů a na jednoho poškozeného klienta je to v průměru 161 500 korun. Vyplynulo to z dat České bankovní asociace (ČBA), získaných od jejích členských bank. ČBA proto ve spolupráci s orgány státní správy a s klíčovými firmami českého byznysu spouští rozsáhlou celonárodní vzdělávací kampaň #nePINdej!

Jen za prvních sedm měsíců letošního roku byl počet útoků na klienty bank dvojnásobně vyšší než za celý loňský rok. Dramaticky přitom narostly hlavně podvodné telefonáty, tzv. vishing, které patří k těm nejzákeřnějším. Zatímco před dvěma lety se jejich počet pohyboval v nízkých stovkách, letos mluvíme již o desítkách tisíc. A narostla i jejich úspěšnost. Téměř každý druhý podvodný telefonát v současné době bohužel končí škodou pro klienta. Průměrné částka, o kterou klienti při těchto útocích přijdou, je přitom dost vysoká, zhruba čtvrt milionu korun,“ uvedla Monika Zahálková, výkonná ředitelka České bankovní asociace. Její slova potvrzuje i Lukáš Kintr, ředitel Národního úřadu pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB). „Žijeme v digitální době, která nám mnohé věci usnadňuje, ale také přináší mnohá rizika, a mezi ně patří i rostoucí počet různých kyberútoků. Detekujeme vysoké počty nejen podvodných telefonátů, ale i textových zpráv či e‑mailů, a nelze očekávat, že by se jejich míra měla snižovat. Nejlepší obranou proti těmto pokusům nadále zůstává obecná osvěta, tedy informovanost a poučenost veřejnosti, aby byli lidé schopni vishing a podobné snahy rozpoznat,“ upřesňuje Lukáš Kintr.

Přibývá také způsobů, jimiž se podvodníci snaží své oběti nachytat. Kromě tradičních podvodných e-mailů, SMS a již zmíněného vishingu se stále častěji setkáváme s podvody na sociálních sítích, kdy pachatel může dokonce ukrást identitu reálné osoby a pod ní pak kontaktovat její přátele s cílem vylákat z nich peníze. „Loňskou novinkou jsou také tzv. reverzní inzertní podvody, jejichž počet neustále roste. Terčem útočníků jsou v takovém případě především prodávající, kteří si zvolí jako platební metodu ‚bezpečnou platbu‘, tedy zaslání peněz z karty na kartu, prostřednictvím peněženky zvoleného bazaru. Protože jsou klienti oslovováni údajným kupcem jejich zboží, nepředpokládají, že se z nich někdo snaží získat přístupové údaje k účtům a do jejich internetového bankovnictví. Mají zájem zboží prodat, a aby toho co nejdříve docílili, slepě spolupracují a vyplňují údaje o svých kartách a přístupech na účet v domnění, že nedělají nic špatně, a s vírou, že získají peníze za prodávané zboží. Opak je bohužel pravdou, o všechno přijdou,“ objasnil brig. gen. Tomáš Kubík, náměstek policejního prezidenta pro kriminální policii.

#nePINdej! – celonárodní vzdělávací kampaň v oblasti kyberbezpečnosti 

Kybernetická kriminalita také již dávno necílí jen na seniory a osamělé lidi, ale pachatelé se zaměřují na širokou veřejnost bez ohledu na věk či vzdělání. Česká bankovní asociace proto spouští rozsáhlou vzdělávací kampaň, která má upozornit na sílící nebezpečí podvodů na internetu. Pod názvem #nePINdej! představí nejčastější kybernetické útoky a formou hravého testu na www.kybertest.cz naučí, jak jim nenaletět. Kampaní chce ČBA oslovit širokou veřejnost – mladistvé od 12 let, dospělé i seniory.

Klíčovým prvkem kampaně #nePINdej! je interaktivní vzdělávací Kybertest, který zábavnou formou seznámí veřejnost s nejčastějšími kybernetickými podvody a naučí ji, jak je rozpoznat a jak jim nenaletět. „Název #nePINdej! funguje jako slovní hříčka a je vtipnou výzvou, aby si lidé dávali pozor na své citlivé údaje a chránili své peníze ve světě internetu. Zároveň bude na sociálních sítích i v dalších kanálech aktivizovat veřejnost k tomu, aby si ve speciálně vytvořené online aplikaci otestovala své schopnosti obstát před kyberútoky,“ říká Monika Zahálková, výkonná ředitelka České bankovní asociace.

Kybertest má několik variant, které simulují nejčastější podvodné praktiky dle různých věkových skupin. „Jiné otázky se tedy generují pro teenagery, jiné pro seniory. Stejně tak jako útoky hackerů – jiné praktiky zkoušejí na mladší generaci, jiné pak na střední a jiné na nejstarší spoluobčany,“ vysvětluje Tomáš Trachta, člen představenstva společnosti itego, a.s., která pro ČBA Kybertest naprogramovala a úzce spolupracovala na realizaci celé kampaně. Po spuštění testu dostane každý jeho účastník virtuální peníze do „hry“, které musí před podvodnými útoky co nejlépe ochránit. Po každé otázce se lidé dozvědí správné řešení, mohou se z něj tak poučit a dalšímu simulovanému útoku následně nenaletět. „Naším cílem není lidi nachytat a ukázat jim, jak špatně se v kyberprostoru pohybují. Naším cílem je především vzdělat a naučit co nejvíce občanů, jak praktiky podvodníků odhalit a jak se nenechat hackery okrást,“ vysvětluje Monika Zahálková.

Kampaň #nePINdej! zcela jistě patří k nejrozsáhlejším kampaním v oblasti kyberbezpečnosti, které byly doposud realizovány. Unikátní je i to, že se do ní zapojily jak orgány státní správy, které se kyberbezpečností zabývají, tak klíčové firmy českého byznysu, jichž samotných nebo jejich klientů se podvodné útoky také týkají. Kromě České bankovní asociace, která je realizátorem projektu, jsou do kampaně zapojeny Policie České republiky, Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB), itego, a.s., CISCO, Thein Security, Česká pošta, ČEZ, Mastercard, O2 a České dráhy. Mediálními partnery jsou Česká televize (hlavní mediální partner), Seznam Zprávy, Deník a Cinestar

You may also like...