Lexus RX450h – Luxus bez kompromisů

V době, kdy se se většina automobilek zaměřuje na elektrocitu svých automobilů, zůstávají Lexus s Toyotou věrni hybridnímu pohonu, který si získává stále větší oblibu. Dokládá to například Toyota C-HR, jež se v hybridní verzi prodává více než v benzínové. Pokud tedy uvažujete o SUV luxusu s hybridním pohonem, tak právě RX450h by pro vás mohla být ta správná volba.

Lexus RX450h jsme si dokonale vyzkoušeli během celého týdne, kdy jsme měli tento model od českého zastoupení Lexusu k dispozici. Zapůsobil na nás hned na první pohled svým nepřehlédnutelným designem, kdy typickým poznávacím znamením  je ohromná rozevřená maska na přídi, na níž navazují úzké diodové světlomety. Ať se na auto podíváte z jakéhokoliv úhlu, uvidíte ostré křivky a agresivnější vzezření ukrývající pořádný kus auta, vždyť RX disponuje rozměry 4890 x 1895 x 1685 milimetrů.

Uvnitř se cítíte jako v bavlnce

Líbivý dojem exteriéru nepokazí ani usednutí do auta, právě naopak. Vnitřek je provedený v nádherné kůži, přičemž kombinace hnědé přístrojové desky se světlými, elektricky ovládanými sedačkami působí nejen luxusním, ale i uklidňujícím dojmem. A skutečně, když jsme za sebou zavřeli dveře, tak jsme o okolním světě téměř nevěděli, neboť Lexusu se u RX podařilo kabinu od vnějších ruchů téměř dokonale izolovat. Docílil toho také tím, že se rozhodl použít trojici mikrofonů umístěnou v předních podbězích a na okraji čelního skla, jež nahrávají hluk odvalujících se kol a aerodynamiky, na což reaguje elektronika přehráváním opačných vln do interiéru skrze reproduktory. Zvolený způsob izolace funguje natolik dobře, že hluk není slyšet ani při vyšších rychlostech jízdy, čímž se cestovní komfort obrovského SUV značně přibližuje slavným luxusním značkám. Podstatnou roli v jízdním pohodlí hraje i tvrdší, ale výborně naladěný podvozek charakteristický houpavou jízdou. Ve voze sedíte vysoko, máte proto větší výhled, v němž vám nepřekážejí ani sloupky, které nejsou nikterak tlusté. Cestování opravdu příjemné a vás pak baví řídit.

Infotainment ovládáte joystickem

Poklidně působící přístrojové desce s jemnými křivkami dominuje na půl dřevěný volant a 12,3“ palcová obrazovka multimédií, kterou neovládáte dotykem, jak jste zvyklí od konkurence, ale maličkým posuvníkem na středové konzole, kterému Lexus říká Remote Touch. Lexus si tady hrál a nám se jeho hravost líbila. Funguje však vše, jak má? Vcelku ano, ale ne vždy jde vše dle plánů, někdy jsme měli problém se „myší“ trefit do černého. Ano, čtete dobře. Žádný dotyk, ale zcela hardwarově řešená myš podobná té u vašeho počítače. Výhodu jsme shledali ve faktu, že jsme se nemuseli naklánět k displeji a stačilo pouze udržet trpělivost, abychom se myší trefili k vytouženému bodu. Je však třeba si na tento prvek zvyknout, proto jsme adresu raději vyťukávali ještě před startem.

Na výběr benzín nebo hybrid

S modelem RX máte na výběr ze dvou typů pohonu – benzinové varianty s výkonem 175 kilowattů a možností volby pohonu předních nebo všech kol. O něco dražší variantou je námi testovaný hybrid, kde s 3,5 litrovým vidlicovým šestiválcem o výkonu 193 kW kooperují dva elektromotory, přední a zadní. Výkon celé soustavy tak činí 230 kilowattů neboli 313 koní. To umožňuje 2,2 tuny vážícímu autu zrychlení na stovku pod osm sekund. Kombinovanou spotřebu uvádí výrobce 5,5 litru, nám se ji však nepodařilo dosáhnout, přesto však můžeme hovořit o slušných 7,7 litru.

Hybridní pohon upřednostňuje elektromotory a šestiválec  pracuje v otáčkách lehce nad volnoběhem, pouze při ráznějším sešlápnutí plynu se vytočí do vyšších otáček a vyšle signál elektronicky řízené osmistupňové převodovce s plynule měnitelným převodem E-CVT, aby podřadila na nižší rychlostní stupeň. Lexus dopovaný instantní silou dvou elektromotorů pak ochotně vyrazí vpřed. Síla RX450h však rozhodně nespočívá v nějaké ostré sportovní jízdě, ale v krásné odpočinkové jízdě, při níž se nachází ve vlastním ničím nerušeném světě. Použitím jednoho motoru na každou nápravu vznikl pohon všech kol E-Four, který je však v činnosti pouze při akceleraci nebo pomáhá stabilizačnímu systému zamezit prokluzu kol. Při běžné jízdě vůz spoléhá pouze na pohon předních kol. 

Dvaadvacet let úspěchů

Lexus RX byl prvně představen před dvaadvaceti lety a aktuálně je nabízen již ve čtvrté generaci, přičemž od roku 2003 pouze v benzínové nebo hybridní verzi, což je filozofie, jíž se značka řídí dodnes. První výhodu hybridního pohonu jsme poznali a ocenili hned při naší první jízdě, když jsme potřebovali v Praze zaparkovat. S automobilem na hybridní pohon totiž můžete parkovat v placených zónách kdekoli po městě zdarma. Vůz stačí zaregistrovat na úřadě a zaplatit stokorunový administrativní poplatek.

Co říci na závěr

Při úvahách o pořízení si Lexusu RX450h bude hrát u mnohých samozřejmě cena, která s ohledem na luxus ve všech směrech, který automobil nabízí, ani nemůže být jiná než vyšší. Pokud však hledáte něco opravdu krásného a jedinečného, spolehlivého s nižšími provozními náklady, tak nemůžete volit jinak.

Text a foto: Bohumil Brejžek

Print Friendly, PDF & Email

You may also like...