Nadcházejí Dny srážek lyžařů a proto: Na svah bez helmy a pojištění nelez
Lyžování a snowboarding jsou oblíbenými zimními sporty, ale přinášejí s sebou také riziko úrazů. Ačkoliv jdou technologie kupředu a vybavení na zimní sporty je stále lepší, podle statistik je lyžování nejrizikovějším zimním sportem, kdy každý třetí úraz je vážný a na snowboardu dokonce každý druhý. ČSOB Pojišťovna apeluje na všechny nadšence zimních sportů, aby si uvědomili možná rizika hrozící na sjezdovce i mimo ni a před odjezdem na hory si sjednali kvalitní cestovní pojištění.
Během jarních prázdnin se na hory, u nás nebo do zahraničí, vydává stále více lidí. Každý, kdo se na lyže či snowboard chystá, by si měl být vědom nejen toho, že je třeba chránit své zdraví, ale také zdraví a bezpečnost ostatních účastníků na sjezdovce. Podle zahraničních průzkumů Mezinárodní lyžařské federace (FIS) nemá část lyžařů a snowboardistů ani ponětí o tom, že nějaká „pravidla provozu” na sjezdovkách vůbec existují. Přes padesát procent dotázaných se například domnívá, že v případě nehody na svahu nemají žádnou povinnost zastavit, natož jako případní aktéři, svědci či poškození prokázat svou totožnost. Přitom tato povinnost vyplývá i z běžných zákonů.
Dvanáct procent všech nehod na sjezdovkách je způsobeno srážkami. Není divu – nejméně patnáct procent lyžařů si myslí, že na lyžích platí stejně jako na silnici přednost zprava. Lze předpokládat, že obdobně by průzkum dopadl i mezi českými sportovci – tomu ostatně odpovídá každoročně rostoucí počet zraněných. Ve vlastním zájmu by se měl proto každý s bezpečnostními pravidly seznámit.
Deset základních pravidel lyžařského provozu schválených Mezinárodní lyžařskou federací
- OHLEDUPLNOST K JINÝM – Každý lyžař se musí chovat tak, aby neohrozil jinou osobu a nezpůsobil škodu.
- PŘIMĚŘENÁ RYCHLOST – Každý lyžař musí dodržovat rychlost a jet v souladu se svými schopnostmi, podmínkami a počasím.
- VOLBA SMĚRU – Má-li lyžař možnost vybrat si směr jízdy, musí jet tak, aby se vyhnul nebezpečí srážky s lyžařem, pohybujícím se na svahu pod ním.
- PŘEDJÍŽDĚNÍ – Předjíždět se může zleva i zprava, ale vždy s takovým odstupem, aby bylo možno zareagovat na pohyb předjížděného lyžaře.
- PŘEJÍŽDĚNÍ SVAHU A KŘÍŽENÍ CESTY – Lyžař vjíždějící na sjezdovku anebo ji přejíždějící musí dávat pozor a sledovat vše nad a pod sebou, aby tak mohl učinit bez nebezpečí jak pro svou osobu, tak pro jiné. Stejně tak je třeba se chovat při každém zastavení.
- ZASTAVENÍ – Lyžař nesmí zastavovat, není-li to nevyhnutelně nutné uprostřed sjezdovky, na přejezdech a na místech bránících v dobré viditelnosti. V případě pádu se musí lyžař na sjezdovce co nejrychleji zvednout. Zastavit může poté na okraji sjezdovky.
- STOUPÁNÍ – Lyžař stoupající po trati musí postupovat pouze po kraji sjezdovky a v místě se zhoršenou viditelností musí k tomuto kraji ještě více ustoupit. Totéž platí v případě, schází-li lyžař po sjezdovce pěšky.
- RESPEKTOVÁNÍ SIGNALIZACE – Všichni lyžaři musí na sjezdovkách respektovat jejich označení a signalizaci.
- V PŘÍPADĚ NEHODY – Každý je povinen v případě nehody poskytnout pomoc.
- IDENTIFIKACE – Každý účastník, či svědek nehody je povinen poskytnout údaje o své osobě.
Pravidla a ochranné pomůcky na svah patří
Přestože je většina úrazů na sjezdovkách způsobena nepřiměřenou rychlostí a nedodržováním 10 základních pravidel FIS, řada nehod vzniká i v důsledku nevhodné úpravy sjezdovky nebo nezabezpečených sloupů lanovky. Ať už je důvod jakýkoliv, je třeba dbát základních pravidel a používat ochranné pomůcky jako je helma a v ideálním případě také chránič páteře.
Nepodceňte cestovní pojištění
Ačkoliv se mohou ceny skipasů v zahraničí (zejména v oblíbeném Rakousku či Itálii) zdát srovnatelné, diametrálně odlišně mohou nadšence do sjíždění svahů vyjít náklady za zdravotní péči. Zatímco v České republice je péče po případné nehodě hrazena do velké míry z klasického zdravotního pojištění, při cestě do zahraničí je třeba myslet na prevenci.
„Pokud vyrážíte na hory do zahraničí, je nutné si uvědomit, že v místních střediscích je většina klinik soukromá a je proto třeba dbát na dobré cestovní pojištění. To v případě úrazu může pokrýt veškerá ošetření, transporty, spoluúčasti či repatriaci. Při jeho výběru je nejdůležitější klást důraz na to, aby obsahovalo kvalitní asistenční službu, kterou je třeba v případě zranění kontaktovat a řešit další postup v souladu s jejími pokyny. Nezbytným parametrem je také pojištění odpovědnosti, které vás ochrání v případě, že na svahu srazíte jiného lyžaře. To je v Itálii již povinné,“ říká Ivana Nekvindová, produktová manažerka cestovního pojištění ČSOB Pojišťovny.
Samotné léčebné výlohy za úrazy na svazích a sjezdovkách bývají velmi vysoké. Náklady se pohybují v řádech přinejmenším několika desítek tisíc, výjimkou ale nejsou ani částky vyšší. Podle údajů ČSOB Pojišťovny se mohou náklady za zásah horské služby, záchranářů a za případnou léčbu v zahraničí vyšplhat v přepočtu až ke stovkám tisícům korun. Nejvyšší pojistné plnění zapříčiněné úrazem během lyžování pak dokonce převýšilo 1 milion korun – pro takové případy je podle expertů důležité sjednat vyšší limity pojistného plnění. Ceny za péči v zahraničí se mohou výrazně lišit v závislosti na zemi a typu zdravotnického zařízení. Náklady na ošetření mohou být veřejnosti neznámé, neboť jsou často zahrnuty do celkového účtu za hospitalizaci.
„Můžeme potvrdit, že se výše průměrného plnění za poslední roky významně navýšila. Jedná se o důsledek inflace a stoupajících nákladů. Nejvýraznější posun pozorujeme o převozů,“ dodává Ivana Nekvindová z ČSOB Pojišťovny.
S čím pomůže pojištění léčebných výloh
Průměrná cena za transport helikoptérou se pohybuje v rozmezí 3 000–10 000 EUR
Zásah horské služby se odvíjí od počtu záchranářů a paušál tohoto výjezdu je v řádech stovek EUR
Akutní ošetření jako je např. zlomenina (a tomu předcházející rentgen) vyjde na 500–1 000 EUR
Hospitalizace, ať už v soukromé nebo veřejné nemocnici, vyjde v rozmezí 5 000–15 000 EUR
S čím pomůže pojištění odpovědnosti
V případě, že jste označen za viníka nehody, mohou být náklady za újmu v řádu stovek tisíc až milionů korun.