Nižší cenu energií zajistí akviziční ceníky, retenční nabídky ne

Ceny elektřiny dále pozvolna klesají, což se dodavatelé snaží využít k udržení stávajících a získání nových klientů. Ne každá „výhodná nabídka“ se však skutečně vyplatí.

V září získali klienti Ušetřeno.cz, největšího českého srovnávače energií, megawatthodinu elektřiny za průměrných 3592 Kč bez DPH oproti 3787 Kč za MWh v srpnu. Meziměsíční rozdíl pěti procent je přitom méně výrazný než snižování cen ze začátku letošního roku. Na burze totiž elektřina v posledních šesti měsících zlevňuje jen velmi mírně, a to z úrovně ve výši 135 eur za MWh na současných 125 eur za MWh. Dopad tohoto zlevňování na peněženky českých domácností navíc tlumí slabá koruna.

V posledním půlroce stagnuje také cena plynu, jejíž průměrná obchodní hodnota se drží pod 1500 Kč za MWh bez DPH. Důvodem jsou poměrně vysoké náklady spojené s přepravou LNG plynu, přičemž zásobníky plynu se brzy opět začnou vyčerpávat. I vzhledem k současné geopolitické situaci tak rozhodně nelze očekávat zlevňování, a to ani elektřiny.

V současné době každopádně většina domácností nakupuje plyn za ceny výrazně pod vládním stropem, jehož výše je oproti průměrné obchodní ceně více než dvojnásobná. Velcí dodavatelé tuto situaci reflektují a v posledních týdnech svým zákazníkům buď zlevnili, nebo jim nabídli přechod k produktům s cenami pod vládním stropem. Zároveň je v současné době na trhu patrný trend, kdy se dodavatelé snaží udržet klienty při přechodu k jinému dodavateli formou retenčních nabídek. Zatímco akviziční ceníky bývají cenově zajímavé, ostatně slouží k nalákání nových zákazníků, u těch retenčních tahají domácnosti za slabší konec.

Je to smlouvání na jako tureckém tržišti, při kterém je dodavatel ve výhodě díky svojí znalosti trhu. Zákazníkovi často nabídne výrazně méně výhodnou nabídku, než kterou by získal u jiného dodavatele prostřednictvím akvizice,“ uvádí Tomáš Vrňák, energetický analytik Ušetřeno.cz, a zmiňuje další častou praktiku. „Dodavatel zákazníkovi nenabídne lepší ceník, ale nějakou formu bonusu, například 1500 Kč, a odcházejícímu klientovi tvrdí, že tím ušetří. Tato sleva však není rozpočítaná po dobu celého závazku, tedy na dva či tři roky. Klient nejenže neušetří, ale akceptací retenční nabídky si tak připlatí.“ 

Nejrychlejší a nejlepší možností je proto použití důvěryhodného srovnávače, kde lze získat celkový přehled na trhu. Například prostřednictvím Ušetřeno.cz lze dokonce získat i výrazně výhodnější, jinak neveřejné akviziční nabídky.

You may also like...