Nová Octavia – bestseller z Mladé Boleslavi. Komfort a bezpečnost na vysoké úrovni

Původně jsme měli v plánu seznámit vás podrobně s dojmy a výsledky z dvoudenního testování nové Octavie v kopcovité i rovinaté krajině na slunné Krétě. Epidemie, karantény a omezení letecké dopravy však vedly k tomu, že se testovací flotila vozů vrátila domů a nám byla automobilkou nabídnuta nejprve půldenní projížďka s novým vozem a později i možnost týdenního testování.. 

Jak je patrno z otištěných fotografií, zvenku přináší Octavie jen málo vysloveně revolučních prvků. Ve srovnání se svým předchůdcem nenarostla Octavia IV příliš dramaticky – liftback o 19 mm, kombík o 22 mm, přičemž obě karosářské verze teď mají shodnou délku 4 689 mm. Stejná je i šířka, která v obou případech narostla o 15 milimetrů na 1 829 mm. Rozvor náprav zůstal zachován, i nadále má hodnotu 2 686 mm. Pokud se ale týká dynamiky, tak tady si Octavia polepšila a součinitel odporu vzduch ji v její třídě řadí mezi auta s nejlepší aerodynamikou vůbec.

Moderní interiér

Velké změny jsou však patrné na interiéru, kde do několika horizontálních úrovní vodorovně členěná palubní deska působí nejen štíhle a vzdušně, ale zároveň elegantně schovává plastový základ a nechává vyznít dekorační materiály. Volant je dvouramenný, na přání může být vyhřívaný, není zcela pravidelný, ale má výstupek ve spodní části. Po stranách má chromované otočné válečky, jejichž prostřednictvím listujete v menu palubního počítače. Základní provedení je bez multifunkčních ovladačů, naopak za příplatek bude k dispozici sportovní tříramenný volant.

Poprvé jsou ve voze značky Škoda volitelně nabízena ergonomická sedadla s elektricky ovládanou masážní funkci. Tato vrcholná verze ergonomických sedadel, jež se může pochlubit pečetí kvality AGR (Iniciativa pro zdravá záda), obsahuje i funkci ventilace.

Samočinná převodovka shift-by-wire

Významnou novinkou je volič samočinné převodovky, kdy volící páku automatické převodovky DSG střídá decentnější malý přepínač se systémem shift-by-wire, který jednotlivé režimy jízdy nestřídá mechanicky, ale elektronicky. Sešlápnutím brzdy a posunutím spínače dozadu se řadí „D“, posunutím na doraz dopředu zpátečka. Převodovka se chová hladce a kultivovaně, zátah motoru začíná ještě před dosažením dvou tisíc otáček za minutu, poté motor přechází do silného středního pásma s plochou křivkou točivého momentu.

Na středové konzole je díky tomuto řešení najednou mnohem více místa, vejdou se sem držáky na nápoje, slot na klíček, který prošel velkou modernizací a díky lesklému povrchu a jednolitému tvaru působí hodnotněji, ale i indukční nabíjení telefonu. Vedle něj najdeme dva konektory USB-C. Těch má Octavia IV celkem pět – dva vpředu, dva vzadu a jeden v úchytu zpětného zrcátka, do něhož lze zapojit externí kameru.

Ovládání dotykem

Dotykem nastavíte celou řadu funkcí, čtyřka totiž dostává dotykové spínače podobné Audi. Dotykové plochy nahrazují tlačítka i na místech, kde byste to nečekali. Zmizel například klasický otočný ovladač pro světla, dotykový je celý stropní panel, ovládání stropní rolety či panoramatického okna. Dotykem se ovládají také stropní diodové lampičky: Jedním ťuknutím se rozsvítí, případně zhasnou a delším podržením prstu lze světlo plynule stmívat. Jediným fyzickým tlačítkem tak je bezpečnostní SOS.

Nedílnou součástí kabiny je pochopitelně i multimediální systém. Nová Octavia nabízí podle stupně výbavy čtveřici různých infotainmentů, prostřednictvím kterých ovládáte jednotlivé funkce vozu. Volně stojící displej infotainmentu o dvou úhlopříčkách (8,25 a 10 palců) a digitální přístrojový štít jsou součástí standardní výbavy, stejně jako dvouzónová klimatizace). Infotainment systémy lze částečně ovládat gesty. Také jako jako Scala a Kamiq je Octavia díky eSIM kartě neustále online. 

Důraz kladený na bezpečnost

Absolutní novinkou ve vozech Škoda je na přání dodávaný head-up displej, který promítá důležité informace jako například aktuální rychlost jízdy, navigační instrukce, rozpoznané dopravní značky nebo aktivované asistenční systémy přímo na čelní sklo. Na přání lze mít inovativní Matrix-LED světlomety umožňující za tmy neustálé rozsvícení dálkových světel, aniž by byli oslněni ostatní řidiči. V nabídce jsou také Top LED zadní světla s osvětlenými krystalickými prvky a dynamickými směrovkami.

Nově jsou k dispozici antikolizní asistent, asistent při odbočování, varování při vystupování z vozu nebo varování před lokálním dopravním omezením. Ve městě varuje Front Assist s prediktivní ochranou chodců a cyklistů opticky, akusticky a lehkým přibrzděním před možnou kolizí a v případě nutnosti začne i sám brzdit. Side Assist až na vzdálenost sedmdesáti metrů ukáže, že se zezadu blíží nebo v mrtvém úhlu jede jiný vůz. Pokud se navzdory všem asistentům nepodaří zabránit nehodě, připraví proaktivní ochrana posádku a vůz na střet, aby se zmírnily následky kolize. Posádku při nárazu chrání až devět airbagů. Po nárazu pak vůz zastaví multikolizní brzda a zabrání tak nekontrolovanému pokračování v jízdě. 

Co říci závěrem?

V modelu Octavia IV přichází elegantní rodinný automobil. Zásluhou nového designového jazyku značky Škoda je vzhled Octavie atraktivnější, když především nový koncept interiéru kombinuje nadprůměrnou prostornost a vynikající funkčnost s kvalitními materiály a clever řešením detailů. Inovativní konektivita a nové asistenční systémy současně povyšují komfort a bezpečnost na novou úroveň. Na špičkové úrovni je praktičnost a jízdním projevem se Octavia IV posunula blíže většímu Superbu. Stanovuje tak nová měřítka ve svém segmentu a má předpoklady navázat na úspěchy svých předchůdců.

Text a foto: Bohumil Brejžek, archiv Škoda Auto

You may also like...