Nová tramvajová trať Divoká Šárka – Dědina je v provozu

Dopravní podnik hl. m. Prahy slavnostně uvedl do provozu další tramvajovou trať Divoká Šárka – Dědina. Je to letos už třetí a nejdelší zprovozněná nová trať v Praze o celkové délce 2,23 kilometrů. Její výstavbou se podařilo naplnit více než 40leté plány hl. m. Prahy. Nachází se na ní pět párů zastávek a je zakončena smyčkou Dědina. Od ranního výjezdu od pondělí 23. října 2023 začnou na nové trati na Dědinu jezdit pravidelné spoje na tramvajových linkách č. 20 a 26. Obyvatelé rezidenční oblasti díky tomu získají přímé, kapacitnější a lokálně bezemisní spojení do centra své městské části i samotné Prahy. Zhotovitelem stavby byla společnost Subterra. Předpokládané náklady výstavby tratě činí 839,5 mil. korun, část z nich pokryjí dotace Evropské unie z Operačního programu Doprava 2.

„Propracovaným systémem městské hromadné dopravy patří Praha k evropské špičce. Zprovozněním této tramvajové trati – letos již třetí – dává vedení hlavního města najevo, že tento systém chce dále rozvíjet. Jsem zastáncem rovnoprávného přístupu ke všem druhům dopravy, ta veřejná má samozřejmě své specifické postavení,“ říká Bohuslav Svoboda, primátor hl. m. Prahy.

„Zprovoznění nové tratě na Dědinu je dobrou zprávou také pro životní prostředí Prahy. Postupným rozšiřováním lokálně bezemisní veřejné dopravy a nahrazováním naftových autobusových spojů přispíváme k naplňování Klimatického plánu hl. m. Prahy. Dalším příspěvkem již brzy bude náhrada naftových autobusů za bateriové trolejbusy na lince na letiště. Další skvělou zprávou je plánovaná výsadba 176 stromů a bezmála 8,5 tisíce keřů, byť část z nich bude v následujících týdnech teprve realizována. Z pohledu životního prostředí je to úctyhodné číslo,“ říká Jana Komrsková, náměstkyně primátora hl. m. Prahy pro oblast živ. prostředí a klimatického plánu.


„Holyně – Slivenec a Divoká Šárka – Dědina, dvě stavby, dvě nové tramvajové tratě uvedené do provozu v rozpětí zhruba jednoho týdne a dva naprosté protiklady. V případě druhé jmenované trať vznikala z hlediska celého procesu přípravy nejkomplikovanějším možným způsobem. Když město rezignuje na výstavbu dopravní infrastruktury současně s obytnými budovami nebo celou čtvrtí, každý posun na pozdější termín a výstavba v intravilánu, kde v mezidobí vyrostly dvě generace obyvatel vše značně komplikuje. Je pochopitelné, že část místních si na dočasný stav trvající desítky let už zvykla. Je to dobrá lekce pro nás, abychom plánování, rozvoj a zejména výstavbu města realizovali koncepčně, o což se uplynulé zhruba tři roky snažíme. Na druhou stranu jsme v případě Vlastiny ulice díky výstavbě tramvajové tratě dostali šanci zmodernizovat celý uliční profil podle současných měřítek. Unikátně jsme zasadili tramvajovou trať kolem stávající aleje stromů, kterou v rámci probíhající výsadby nových stromů brzy prodloužíme až ke křižovatce s Drnovskou ulicí. Parkovací místa, která kvůli výstavbě tratě a modernizace ulice zmizela, budou brzy k dispozici v parkovacím domě, který odbor investiční HMP začal stavět mezi ulicemi Vlastina, Drnovská a Ciolkovského,“
 doplňuje Petr Hlaváček, náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast územního a strategického rozvoje.

„Faktická příprava této tratě trvala přes 12 let, doba od zahájení stavby do zahájení provozu 16 měsíců. Poměr rok přípravy = měsíc výstavby jsme zatím změnili jen nepatrně. Důležité je, že stavba proběhla opravdu mimořádně rychle, vždyť podobné projekty v zahraničí, například v Berlíně se staví o mnoho let déle. Pro nás je prioritou zahájit provoz co nejdříve, i když nejsou dokončené všechny části stavby a jejich dokončování bude ještě nějaký čas probíhat. Současně bych na tomto místě rád poděkoval za spolufinancování této důležité stavby z dotací Evropské unie z Operačního programu Doprava 2,“ doplňuje Jan Šurovský, člen představenstva a technický ředitel DPP – Povrch

„Stavba, kterou dnes otevíráme, je mimořádným dílem hned z několika úhlů pohledu. Z toho našeho jako zhotovitele kladla především mimořádné nároky na koordinaci jednotlivých prací a subjektů, které tyto činnosti prováděly. Jen za naši společnost se na stavbě podílely tři divize. Pracovalo se nejen nad zemí, ale i pod zemí, kde byly mimo jiné provedeny přeložky vodovodů velkých profilů (DN 1200 mm) a vybudována retenční nádrž pod ulicí Drnovská (DN 1800 mm), na níž bylo nezbytné provést i přeložku komunikace. Tím, že jde o zastavěné území, byly kladeny vysoké nároky na zachování jeho obslužnosti a na minimalizaci dopadů na životní prostředí. Ta byla jednou z našich priorit. Každá stavba však do životů obyvatel daného místa nějak zasáhne a za jejich trpělivost děkujeme. Věřím, že jim i ostatním uživatelům bude dílo dobře sloužit,“ uzavírá Jiří Tesař, člen představenstva a obchodní ředitel zhotovitele, společnosti Subterra.

Dopravní opatření v souvislosti se zprovozněním nové tramvajové tratě Divoká Šárka – Dědina 

Od pondělí 23. října 2023 od ranního výjezdu začnou tramvajové linky č. 20 26 jezdit na nově vybudované trati na Dědinu, tj. ve směru z centra budou prodlouženy o úsek Divoká Šárka – Vlastina – Sídliště Na Dědině – Ciolkovského – Dědina. Na Dědinu budou obě linky jezdit denně, v noci bude oblast zatím obsluhována autobusovou linkou č. 910.

Změny v provozu autobusových linek

  • Linka č. 108 je zkrácena do trasy Dejvická – Divoká Šárka.
  • Linka č. 225 je zkrácena do trasy Velká Ohrada – Sídliště Na Dědině.
  • Na lince č. 300 jsou v pracovních dnech od cca 5:00 do zhruba 20:00 zavedeny vložené spoje, které obslouží úsek Nádraží Veleslavín – Nové Vokovice.

Přejmenování autobusových zastávek: Zastávka Dlouhá Míle je přejmenována, její nový název je Dědina.

Foto: DPP – Petr Hejna

You may also like...