Obliba sdílených aut stoupá, počet uživatelů v Evropě přesáhne 15 milionů

Počet uživatelů carsharingu v Evropě letos překročí 15 milionů, což je o 70 procent více než před dvěma roky. Na starý kontinent tak připadá přibližně polovina celosvětového trhu sdílené mobility. Počet sdílených aut se v roce 2020 zvýší o polovinu na 150 000 vozů. Vyplývá to z předpovědi společnosti Deloitte.

Sdílení osobních vozů zažívá v posledních třech letech strmý růst. Carsharing se za tu dobu nově objevil v téměř 1 000 městech, což představuje nárůst poskytovaných služeb o 47 procent. Současný boom lze částečně přičíst technologickému pokroku a rostoucí poptávce spotřebitelů po nákladově efektivních a pohodlných mobilních službách. Hlavním důvodem jsou ale příznivé vládní politiky spolu se zvýšenou dostupností a povědomím o mobilních službách na vyžádání.

Čas fúzí

V minulém roce byly podle studie kanadské společnosti Movmi největší změny na trhu spojeny s fúzemi, akvizicemi a příchodem nových hráčů. Největší pozornost vzbudilo spojení služby car2go Daimleru a DriveNow od BMW. Další významnou akvizicí bylo ovládnuté francouzské Drivy americkým velkým poskytovatelem Getaround. Díky této akvizici je Getaround nyní k dispozici ve 300 městech v USA a Evropě (Francie, Německo, Španělsko, Rakousko, Belgie a Velká Británie).

Česká republika zažívá v posledních dvou letech příchod nových silných hráčů. Největším je nadnárodní Anytime, který loni začínal se stovkou hybridních vozů Toyota Yaris a do konce letošního roku chce mít 500 aut. Vedla Yarisů přitom sahá i k větším modelům, jako je například Toyota Corolla.

Čekají se další hráči

Letos a v příštích letech by měl podle expertů ještě narůst počet firem, které budou diverzifikovat svoje portfolio směrem ke carsharingu prostřednictvím fúzí, akvizic nebo strategických nových podniků.

Ke změně pohledu lidí na vlastnictví aut směrem ke sdílené mobilitě je potřeba spolehlivá síť alternativních poskytovatelů. Obyvatelé měst si uvědomují, že pro mnohdy náročnou přepravu v dopravních zácpách nepotřebují vlastní silné luxusní auto, ale stačí jim sdílet menší úsporný vůz, se kterým navíc snadno zaparkují po celém městě,“ říká ředitel českého zastoupení Anytime Carsharing Milan Beutl.

Jedno sdílené auto nahradí až 15 vlastněných vozů

Sdílená mobilita by mohla velkým městům výrazně odlehčit, protože počet vozidel i intenzita dopravy v metropolích výrazně roste. Například v Praze podle Technické správy komunikací loni přibylo 30 000 osobních aut a jejich počet se zvýšil na 912 000. Na území Prahy loni řidiči najezdili 23 356 milionu kilometrů, což je o asi 300 000 km meziročně více.

Lidé přitom podle statistik aktivně využívají svůj vůz jen čtyři procenta z času. Náklady na servis, údržbu, tankování i parkování ale musí hradit i v době, kdy auto vůbec nepoužívají. Podle studie EY může jeden sdílený vůz nahradit až 15 soukromých aut, což výrazně přispívá ke snižování ekologické zátěže. Celkem 69 procent českých motoristů navíc auta raději sdílí, než si je půjčuje.

Carsharingové firmy navíc často využívají ekologičtější hybridní vozy, které ve městech dokáží jezdit i 70 procent doby provozu čistě na elektřinu.

Třetina Pražanů už nechce vlastní auto

Jezdit po Praze vlastním autem se už nevyplatí třetině pražských řidičů. Nejvíc jim vadí problémy s parkováním a vysoké náklady na provozování vlastního vozu. Najít parkovací místo nebo si zajistit parkování v rezidentské zóně vidí jako problém 69 procent řidičů, vysoké provozní náklady pak trápí 60 procent z nich. Sdílení auta si vyzkoušelo přes šest procent Pražanů a dalších 24 procent o něm uvažuje.

You may also like...