Obliba skútrů roste, přibývá i dopravních nehod
Počty střetů a havárií skútrů narůstají podle údajů pojišťovny UNIQA každoročně o přibližně 10 procent. Fenoménem posledních let je oblíbenost tohoto dopravního prostředku ve městech a v příměstských oblastech. „Zároveň je trendem zapůjčení skútru nebo menšího motocyklu na dovolené za účelem snadnějšího poznání destinace,“ doplňuje tisková mluvčí pojišťovny UNIQA Eva Svobodová.
Vzhledem ke kolonám je jízdní rychlost skútru prakticky srovnatelná s autem, díky své subtilnosti se však může skútr v provozu pohybovat obratněji. A to je bohužel i zdrojem nehod: řidiči na skútrech se často snaží prokličkovat mezi stojícími nebo pomalu jedoucími auty, jenže šoféři v nich je často přehlédnou a jezdce na skútru srazí. Vzhledem k nižší rychlosti bývají zranění menší, má-li jezdec bezpečnou výstroj. „Poměrně velká část těchto kolizí však končí totální škodou na skútru,“ upozorňuje Svobodová z UNIQA.
A jak se podle odborníků nehodě vyhnout? Především defenzivním stylem jízdy. „Takový způsob jízdy by měl být alfou a omegou nejen pro motocyklisty. Platí i pro jezdce na malých motocyklech a skútrech. Ve svém zájmu musí pozorně sledovat ostatní účastníky silničního provozu a počítat s jejich případným pochybením či rizikovým manévrem. Rychlost jízdy by měli volit takovou, aby byli schopni v případě nebezpečí dostatečně zpomalit či dokonce zastavit,“ říká Roman Budský z platformy VIZE 0 s tím, že řidiči by měli pamatovat na to, že brzdná dráha motocyklu bývá delší, než je tomu u osobního automobilu. Zároveň by takoví řidiči měli na silnici jezdit tak, aby byli pro ostatní dostatečně viditelní a jejich chování by mělo být pro ostatní dostatečně čitelné. Nezapomínat by měli i na to, že v určitých situacích by je mohli řidiči automobilů ve zpětném zrcátku snadno přehlédnout a také proto se vyplatí volit pestré zabarvení oblečení i přilby, za snížené viditelnosti reflexní vestu či přinejmenším vhodně umístěný a dostatečně rozměrný reflexní doplněk.
Hlavním účelem oblečení motocyklisty je poskytnout mu maximální možnou ochranu pro případ havárie či pádu ze stroje. Kvalitní oblečení rovněž zvyšuje viditelnost motocyklisty pro ostatní a také zvyšuje komfort jízdy a minimalizuje únavu, čímž mimo jiné přispívá ke zvýšení bezpečnosti jízdy. Náležitou pozornost je tak třeba věnovat výběru helmy, oblečení, rukavic i bot. „Především je nutné chránit hlavu v případě nárazu. Rovněž chrání zrak jezdce v jedné stopě a také snižuje zhoršení sluchu v důsledku proudění vzduchu při jízdě. Musí dokonale sedět na hlavě a pásek se sponou pod bradou nesmí tlačit do krku. Přilba snižuje riziko vzniku smrtelného zranění o téměř 40 procent, těžkého zranění dokonce o více než 70 procent,“ doplňuje Roman Budský s tím, že podle údajů platformy VIZE 0 může kvalitní oblečení snížit riziko vzniku zranění o 33 až 50 procent, což platí zvláště pro méně závažná zranění.