První vesmírná turistická mise SpaceX odtajnila shortlist. Je v něm i kreativní producent Yemi AD

Miliardář Yusaku Maezawa se v roce 2023 stane prvním vesmírným turistou v rámci jím financovaného projektu dearMoon a mise organizované společností Elona Muska SpaceX. Zakladatel nejúspěšnějšího japonského retailového e-shopu Zozotown je i vášnivý milovník rozličných forem umění. Proto se v březnu rozhodl nabídnout 8 míst na palubě rakety Super Heavy kreativcům z celého světa. Do výzvy se zařadilo přes milion lidí a nyní zveřejnil seznam lidí, které se dostaly do užšího předvýběru. Figuruje mezi nimi i české želízko v ohni – kreativní producent Yemi A.D. Na týdenním letu kolem Měsíce hodlá reprezentovat barvy České republiky a Nigérie. 

Maezawa a Musk oznámili spuštění projektu dearMoon, který má být historicky první turistickou vesmírnou misí SpaceX, už v roce 2018. V té době se totiž Maezawa měl vypravit na okružní let kolem Měsíce původně. Pouze s malou profesionální posádkou. Muskova SpaceX ale start vesmírného plavidla kvůli technickým komplikacím odložila na rok 2023. V březnu letošního roku byl představen plán, který počítá, že se k japonskému podnikateli na cestě k Měsíci připojí 8 umělců z různých koutů světa.

Následující měsíce proto zasvětili sběru přihlášek zájemců. V polovině července zveřejnil projekt dearMoon na svých komunikačních kanálech kompilaci vzkazů doprovázejících podané přihlášky. Video obsahuje cca 20 kreativců, vybraných z více než jednoho milionu přihlášek z 249 států světa, kteří vysvětlují, co si od cesty kolem Měsíce slibují a jak by tento zážitek mohl posunout jejich tvorbu na novou úroveň. Figuruje mezi nimi i message multidisciplinárního umělce česko-nigerijského původu Yemiho A.D.

„Už jako malý kluk jsem si přál letět do vesmíru. Brzy jsem si ale uvědomil, že bych pro to musel obětovat úplně všechno – dokázat se po všech stránkách fyzicky překonat. Když jsem se dozvěděl o úžasném projektu Yusaku Maezawy, uvědomil jsem si, jak je úžasné žít ve věku, kdy je za jeden život možné ujít cestu z libereckého sídliště, přes Ameriku, až do vesmíru,“ vysvětluje Yemi A.D., který svou životní cestu zmiňuje i ve zmíněném video vzkazu. Neopomíná přitom dosažené úspěchy na poli mezinárodního showbusinessu ani humanitárních projektů na podporu znevýhodněných dětí v rozvojových zemích.

Myšlenka turistické mise dearMoon se do značné míry zrodila z vášně, kterou Yusaku Maezawa chová ke všem formám umění. Businessman a zakladatel nejpopulárnějšího japonského retailového e-shopu Zozotown doufá a věří, že návštěva vesmíru bude pro vybrané umělce nanejvýš inspirativní a motivuje je k tomu, aby dodali své tvorbě zcela nový rozměr. Jejich úsilí chce i po návratu z šestidenního letu důsledně sledovat.

„Co by se asi stalo, kdyby Leonardo da Vinci letěl do vesmíru? Jak by potom vypadalo jeho tvorba? To jsou otázky, na jejichž základě se projekt dearMoon zrodil. Yusaku chce, abychom po návratu vytvořili něco, co nás jako lidstvo posune dopředu. Co třeba v důsledku povede ke konci válek a vymýcení násilí, pomůže nám vyřešit vleklé lidskoprávní problémy nebo navést debatu o klimatické změně novým směrem. Neskutečně si ho vážím za to, že tuto příležitost nabídl právě tvůrcům. Jsem rád, že můžu prozatím reprezentovat Českou republiku a Nigérii alespoň ve zveřejněném videu,“ popisuje smysl celé expedice Yemi A.D., který se tak zařadil do velmi exkluzivní skupiny talentovaných umělců. Patří mezi ně například Steve Aoki, který doufá, že se stane vůbec prvním DJ hrajícím některý ze svých setů v bezprostřední blízkosti Měsíce, nebo německý bavič Riccardo Simonetti, který zas chce na vesmírné misi reprezentovat globální LBGTQ+ komunitu (a vzít s sebou i signaturní duhovou vlajku). Merritt Moore, americká baletka a kvantová fyzička v jedné osobě, věří v neodolatelné kouzlo tance kolem Měsíce, a specifické důvody pohání i zlatou snowboardistku ze Zimních olympijských her v Soči Kaitlyn Farrington. Motivací je zkrátka mnoho a každý se o nich může přesvědčit v uveřejněném videu.

V další fázi proběhne finální výběr 8 uchazečů. SpaceX počítá, že start její první vesmírné turistické mise proběhne v roce 2023. Expedice bude trvat 6 dní. Kromě japonského mecenáše umění a vybraných hostů bude na palubě i nezbytný technický personál sestávající z několika pilotů a mechaniků. Celá posádka by tak měla mít přibližně 12 členů.

Foto: JAD Production

You may also like...