SOČR zahraje na francouzské vlně

Další z řady komorních koncertů Symfonického orchestru Českého rozhlasu pořádaných ve svatoanežském klášteře slibuje francouzský esprit. Těšit se můžete na hudbu Henriho Tomasiho, Dariuse Milhauda, Francise Poulenca – a také na sólistické výkony houslistky Martiny Bačové a hobojisty Zdeňka Rysa. Diriguje Marek Šedivý. To vše v pondělí 28. března od 19.30. Přímý přenos vysílá ČRo Vltava.

Koncert pro hoboj a orchestr napsal Henri Tomasi roku 1959, inspirován textem Andrého Bolla o dívkách, které se na noc vzdálí z duchovních oslav a zúčastní se rituálního tance satanistů. Hudebně koncert souvisí s baletem Jabadao, na kterém Tomasi v téže době pracoval, a začíná melodiemi upomínajícími na korsické pohřební obřady.

První z Milhaudových houslových koncertů se nese v duchu úsporných, extrémně krátkých kompozic. Virtuózní, místy poetická, pouhých deset minut trvající skladba měla premiéru v roce 1927. (Pro zajímavost – ve stejném roce byly poprvé provedeny také například opera-oratorium Oedipus Rex od Igora Stravinského a Jeana Cocteaua nebo Janáčkova Glagolská mše.)

Poulencova čtyřvětá Sinfonietta z roku 1948 je neoklasicky odlehčená a plná tanečních rytmů. Jde o jedno z mála orchestrálních děl svého autora. I v něm je slyšet, proč někteří Francise Poulenca podceňují, zatímco jiní ho naopak považují za nejzajímavějšího člena avantgardní pařížské Šestky.

Program:

Marek Šedivý, foto Milan Polóny

Henri Tomasi (1901–1971)
Koncert pro hoboj a orchestr

Darius Milhaud (1892–1974)
Koncert pro housle a orchestr č. 1, op. 93

Francis Poulenc (1899–1963)
Sinfonietta 

Symfonický orchestr Českého rozhlasu

Marek Šedivý – dirigent
Zdeněk Rys – hoboj
Martina Bačová – housle

Anežský klášter, pondělí 28.bžezna od 19.30 hod. Přímým přenosem ČRo Vltava Vás provede Jitka Novotná. Záznam nabídne 30. března od 20 hodin ČRo D-dur.

Zdeněk Rys, hoboj, vedoucí skupiny

Zdeněk Rys, foto Khalil Baalbaki

Současný člen Symfonického orchestru Českého rozhlasu Zdeněk Rys (nar. 1966) dosáhl už za svých studií na Pražské konzervatoři mnoha úspěchů a ocenění, a to nejenom jako sólista, ale také jako člen komorních souborů (Duškova soutěž hudební mládeže, 2. a 3. místo).

Nedlouho po absolutoriu se stal hobojistou a uměleckým vedoucím Pražského dechového tria, se kterým dodnes usku­tečnil více než tři stovky koncertů a turné u nás i v zahraničí (Japonsko, Německo, Rakousko, Belgie, Francie). S tímto sou­borem získal v roce 1995 1. cenu v soutěži „Mladá Praha“ a stal se účastníkem světové soutěže komorních souborů v Tokiu. V roce 2002 se stal rovněž členem dechového kvin­teta Academia.

Od roku 1993 je hobojistou pražských rozhlasových symfo­niků. Jeho orchestrální činnost dále zahrnuje stálou spolupráci s předními tělesy, například s Českou filharmonií, Symfonic­kým orchestrem hl. m. Prahy FOK, s Pražským komorním orchestrem, Virtuosi di Praga atd. Stálá je též jeho spolupráce s filmovým studiovým orchestrem. Za svou kariéru účinkoval v 38 zemích světa.

Martina Bačová, housle

Martina Bačová patří mezi přední české umělce své generace. Její sólové koncerty jsou ceněny odbornou kritikou i publikem, které interpretka dokáže upoutat expresivním, dynamickým a vášnivým hudebním projevem. Vystupuje na festivalech, jako jsou Pražské jaro, Smetanova Litomyšl, Mahlerova Jihlava, Festival de Nancy, St. Gellért Festival, Jerusalem Festival, Festival de la Vezere nebo Janáčkovy Hukvaldy. Koncertuje v prestižních sálech v Evropě i Asii. Sólově vystupuje s většinou tuzemských symfonických a komorních orchestrů. V letech 2002–2007 byla sólistkou Janáčkovy filharmonie Ostrava. Spolupracuje také s Českým rozhlasem a Českou televizí. Její debutové CD s klavíristou Alexandrem Starým získalo v renomovaném britském časopise International Record Review Journal prestižní ocenění „Outstanding Recording“.

Martina Bačová, foto Lucie Čermáková

Po absolvování Fakulty umění u profesora Zdeňka Goly pokračovala Martina Bačová na Vysoké hudební škole Carla Marii von Webera v Drážďanech u profesora Ivana Ženatého, kde v roce 2011 absolvovala mistrovskou třídu. Získala první ceny na několika mezinárodních soutěžích (Kocianova houslová soutěž, Prague Junior Note, Beethovenův Hradec) a hlavní cenu poroty mistrovských kurzů v Meissenu. Na základě nahrávky obdržela stipendium na Clevelend Encore School for Strings, kde studovala u Lindy a Davida Cerone. Intenzivně se věnuje také pedagogické činnosti, která je nedílnou součástí jejího hudebního působení.

Od roku 2010 je kmenovou členkou Baborák Ensemble. Paralelně se sólovými a komorními projekty působí jako koncertní mistr České sinfonietty (od 2010) a orchestru Summer Academy Biel (od 2011). Od vystoupení v rámci světové výstavy Expo Milano 2015 je sólistkou multimediální hudební show Vivaldianno, se kterou koncertuje po celém světě. V roce 2018 spolupracovala jako kouč, pedagog a poradce na šestidílné minisérii „Bez vědomí“ komerční televizní stanice HBO. Od roku 2019 reprezentuje Českou republiku také na koncertech v Kuvajtu. V roce 2020 se Martina Bačová stala zakládající houslistkou Alma Ansámbl.

 

You may also like...