Swarovski končí s prodejem samostatných krystalů, výrobci šperků hledají náhradu
V Česku se stále větší oblibě těší vlastní výroba šperků. Nejčastěji se k jejich výrobě používají skleněné korálky. K těm nejoblíbenějším patří kousky z dílny Swarovski. S komponenty této značky se ale v polovině tohoto roku budou muset šperkaři rozloučit. Firma mění strategii a s prodejem samostatných korálků a komponentů k výrobě šperků po celém světě končí.
Firma Swarovski mění svoji obchodní strategii a v průběhu roku 2021 postupně přestane s maloobchodní distribucí volných komponentů, krystalů, korálků a perliček. Bude se především soustředit na vlastní produkci designových šperků pro své butiky a spolupráci s módními značkami. „Všechno, co máme od této značky v nabídce, je a bude možné i nadále koupit. Velkou část sortimentu jsme umístili do výprodeje a již ho nebudeme doplňovat. Zbytek sortimentu budeme nakupovat a doplňovat do poslední chvíle. Poslední objednávku doplnění sortimentu můžeme odeslat 31. května a nadále pak budeme sortiment jen doprodávat a nebudeme ho už schopni doplnit. Strategie společnosti Swarovski se dotkne úplně všech obchodů, které prodávají volné komponenty, a to po celém světě,“ uvedl Martin Stibor, zakladatel společnosti Korálky.cz, největšího e-shopu v Česku s komponenty k výrobě šperků, kde elementy Swarovski tvoří kolem deseti procent z celého sortimentu.
O ukončení dodávek samostatných korálků a komponentů k výrobě šperků se odběratelé dozvěděli koncem loňského roku z dopisu. „Společnost Swarovski v současné době mění od základu svůj stávající obchodní model, a to v souvislosti s novou vizí a novou strategií značky. V návaznosti na to celosvětově posuzujeme veškeré aktivity a obchodní spolupráce z hlediska toho, zda odpovídají nově nastavené strategii. To zahrnuje také naši spolupráci s autorizovanými prodejci. Je nám líto, že vás musíme informovat o rozhodnutí ukončit vaši smlouvu,“ píše se mimo jiné v oficiálním dopise, který obdrželi od společnosti její odběratelé.
Korálky Swarovski ale z trhu nezmizí hned k 1. červnu letošního roku. Prodejci mohou své zásoby ještě doprodávat. „Prodej ukončit nemusíme, ale od 1. června nesmíme tvrdit, že jsme autorizovaný prodejce a zboží už nebudeme moci doplnit. Doprodávat a vyprodávat můžeme zboží do chvíle, do které nám to bude obchodně dávat smysl, nicméně po 1. červnu už nebudou některé korálky a komponenty k dispozici vůbec, jiné ve velmi omezeném množství. Předpokládáme, že sortiment přestaneme prodávat koncem letních prázdnin,“ uvedl Martin Stibor.
Oblibě se šperky z precizně broušeného křišťálu Swarovski, jejichž historie se začala psát v roce 1862 v samotném srdci českého sklářství na Jablonecku, těší například v Itálii, ve Francii, dokonce i v Číně a Japonsku. Na celosvětové popularitě získala firma prodejem nejen hotových šperků, ale i samostatných elementů k jejich výrobě. Právě s ním ale v polovině roku 2021 končí. „Společnost Swarovski vyrábí širokou paletu křišťálových komponentů, kterými se nechávají inspirovat mnozí světoví návrháři šperků a oděvů. Korálky a komponenty se vyznačují zejména dokonalou přesností, precizním výbrusem každé perly a ohromnou škálou barev a povrchových úprav. Právě s jejich prodejem ale v letošním roce plánuje skončit,“ popsal situaci Martin Stibor.
Náhradu za oblíbené krystaly Swarovski budou prodejci hledat velmi obtížně. „Aktuálně jsou jedinou vhodnou alternativou stejné produkty od české firmy Preciosa. Ty ovšem pokryjí jen malou část náhrady sortimentu Swarovski, který má tisíce druhů krystalů, přívěsků, perel, korálků a komponentů, vše v několika různých barvách. Preciosa nabízí jen několik základních druhů, tvarů a barev1. Paralelně tedy ještě pracujeme na zajištění další alternativy, která bude na přijatelné kvalitativní úrovni,“ uzavřel Martin Stibor.
1Získali jsme doplňující vyjádření od společnosti Preciosa k jejich sortimentu krystalů: „Portfolio Preciosa Components čítá 25 tisíc katalogových položek, které zahrnují křišťálové komponenty od průměru necelého 1 milimetru až po více než 11,2 milimetru v desítkách barev a povrchových dekorů. Světového věhlasu dosáhla například jedna z nových barev s názvem Red Velvet, tedy světově první červená bez kadmia. Dalších 80 tisíc položek tvoří sortiment speciálních komponentů na objednávku dle specifikací každého zákazníka, tedy produkty na míru. Sto procent produkce je vyráběno v České republice, v prostředí Křišťálového údolí na severu Čech“, uvedl Michal Šťastný, PR manager společnosti Preciosa.