Téměř sto padesát tisíc pro potravinové banky je výtěžek z propadlých stravenek

Propadlé papírové stravenky Sodexo Gastro Pass, jejichž platnost vypršela s koncem roku 2023, neskončí ani tentokrát v odpadkovém koši. Společnost Pluxee totiž firmy a jejich zaměstnance opět vyzvala, aby jí je vrátily. Sešlo se jich za téměř 150 tisíc korun. A v této hodnotě poskytne finanční dar České federaci potravinových bank.

Iniciativa Propadlé stravenky pomáhají je již zavedenou tradicí, letos totiž proběhla již počtvrté. V roce 2021 dosáhl výtěžek z vrácených propadlých stravenek 138 tisíc korun, o rok později to bylo 295 tisíc korun, loni 210 tisíc korun. „Letos nám lidé vrátili papírové stravenky Sodexo Gastro Pass s prošlou expirací za 143 683 korun. I když je konečná suma nižší než v předchozích dvou letech, výsledek je to pořád velmi dobrý a považujeme ho za úspěch. Je totiž třeba vzít v potaz, že uživatelů papírových stravenek každým rokem ubývá, protože firmy přecházejí na moderní digitální řešení, kterým jsou benefitní karty,“ říká Tereza Knířová ze společnosti Pluxee (dříve Sodexo Benefity), která je největším poskytovatelem zaměstnaneckých benefitů v České republice.

Šek z rukou generálního ředitele Pluxee Daniela Čapka (vpravo) převzali Aleš Slavíček, předseda České federace potravinových bank a Vendula Seifertová (Marketing a komunikace, Česká federace potravinových bank), foto: Pluxee

V součtu částka za čtyři roky činí již více než 786 tisíc korun. V roce 2022 výtěžek směřoval na obědy pro seniory, kdy Pluxee na akci spolupracovalo se společností Seniorem s radostí. V letech 2021 a 2023 si jako partnera zvolila Českou federaci potravinových bank. A právě tam celá suma 143 683 korun poputuje také letos.

Počet těch, kteří pomoc z potravinových bank potřebují, totiž rapidně roste. „Jsme proto rádi, že můžeme v naší spolupráci s potravinovými bankami pokračovat,“ uvedla Knířová. „A to díky těm, kteří nám propadlé stravenky zaslali. Věříme, že stejně jako my budou i nadále pokračovat v pomoci těm, kteří v životě momentálně nemají tolik štěstí.“

Pro představu, v roce 2023 pomohly více než 400 tisícům lidí v nouzi. Jedná se o meziroční navýšení počtu podpořených lidí o 30 procent, tj. o 70 tisíc osob. A k tomu je samozřejmě potřeba také výrazně větší množství potravin. I to se podařilo. V roce 2023 potravinové banky shromáždily13 200 tun potravin, které rozdistribuovaly do 1 381 organizací starajících se o potřebné a rozdaly prostřednictvím 163 výdejen potravinové pomoci balíčky potřebným po celé České republice. Meziročně se tedy podařilo navýšit obrat potravin o 1900 tun.  

„Loňský rok nám v potravinových bankách přinesl řadu výzev, na které bylo nutné reagovat. Prudce stoupla poptávka po potravinové pomoci a také jsme zahájili přímý výdej potravin v našich 163 výdejnách. Sbírky potravin na jaře a na podzim vynesly rekordní množství trvanlivých potravin, a tak jsme mohli doplnit sklady o tolik potřebné zboží,“ potvrzuje Aleš Slavíček, předseda České federace potravinových bank. „Jsme vděčni, že jsme společnými silami, za laskavé podpory našich partnerů a neskutečném zapojení dobrovolníků, dokázali pomoci více lidem v jejich těžké situaci.“

Potravinové banky poskytují pomoc například samoživitelům, seniorům nebo lidem v tíživé sociální situaci. A v té se bohužel už loni nejednou ocitli i lidé ze střední třídy, a to především vinou drahých energií, potravin a dalšího zboží každodenní potřeby. Dokládá to rovněž nárůst žadatelů o sociální dávky. Ze statistik MPSV vyplývá, že například tak často skloňovaný příspěvek na bydlení, což je dávka ze „škatulky“ státní sociální podpory, loni v říjnu dostalo více než 266 tisíc domácností, v říjnu rok před tím jich bylo 188 tisíc. Fakticky by ale na pomoc mělo podle odborníků nárok mnohem více domácností. Celkem je přitom v ČR zhruba 4,8 milionu domácností.

Od ledna 2024 se Sodexo Benefity v České republice přejmenovalo na Pluxee. Sodexo Benefity, přední světový partner v oblasti zaměstnaneckých benefitů a angažovanosti, dostává nové jméno Pluxee proto, aby lépe pomohl firmám se změnami na pracovním trhu a s očekáváním jednotlivých zaměstnanců v oblasti well-beingu a pracovního naplnění a aby podpořil svou strategii růstu prostřednictvím vytvoření větší hodnoty pro všechny cílové skupiny.

You may also like...