Test vozu Opel Grandland X Hybrid: SUV, které vás dostane

O Opelu Grandland X jsme již psali na podzim loňského roku a po jeho týdenním testování jsme došli k závěru, že technicky a egonomicky patří k tomu nejlepšímu, co může koncern PSA v tomto segmentu nabídnout (https://www.vecerni-praha.cz/opel-grandland-x-dostatecne-prostorny-a-spolehlivy). Ač se jedná o německý automobil, je vyráběn na stejné výrobní lince ve francouzském Socheausu spolu se svým sourozencem, autem roku 2017, Peugeotem 3008, s nímž sdílí nejen shodnou platformu EMP2, ale i celou řadu konstrukčních prvků. 

Nyní jsme od českého zastoupení Opelu dostali možnost vyzkoušet si Opel Grandland X také v plug-in hybridním provedení, díky němuž ujede pár desítek kilometrů čistě na elektřinu.

Automobil, který zaujme na první pohled

Grandland X Hybrid je správné plug-in hybridní SUV, na něž jste čekali. Od Peugeotu 3008 je jeho design zcela odlišný, dá se říci uhlazenější a rozhodně méně avantgardní, což koresponduje s dlouhodobou filozofií značky Opel. Vzhled Grandlandu je nejlepší s volitelnou černou kapotou v kombinaci s černou střechou, kterýžto trend můžeme v poslední době pozorovat u celé řady jiných SUV a crossoverů. Sportovní design zvýrazňují dvoubarevné 19-palcové litinové disky s diamantovým výbrusem. Více zábavy za volantem přináší osmistupňová převodovka s ovládačem řízení v podobě elektronicky ovládaného systému automatické převodovky. Kožený volant s plochou spodní částí a řídícími páčkami dodává jízdě ještě více sportovnější ráz. A zásluhou osmipalcové barevné dotykové obrazovky již ve standartní výbavě, jejíž součástí je navigační systém a specifické stránky Hybrid, máte vše, co potřebujete, na dosah ruky.

Decentní interiér

Standardně je Opel Grandland X Hybrid vybavený čalouněním v kombinaci kůže/látka, přičemž verze, kterou jsme měli na testování měla příplatkové výhradně kožené čalounění, takže kůže byla přítomná na sedadlech, opěrkách i volantu, částečně pak i ve dveřích a na středovém panelu. Tato výbava s sebou nese i jednu velmi praktickou věc zejména v letních měsících – odvětrávání sedadel. To platí ale jen pro přední sedadla, jež jsou také ovládána elektronicky. U sedadel, jež jsou vyhřívaná, lze nastavit i bederní opěrku. Volant je standartní jako v ostatních autách Opel a nabízí dobré rozložení tlačítek na ovládání základních funkcí – na pravé straně infotainmentu, na levé jízdních asistentů.

Výborné zrychlení

Hybridní Grandland X používá za spalovací základ benzinovou šestnáctistovku s turbem, která je standardně laděná na 133 kW/180 koní. Soustava pak vyvine 165 kW/224 koní a 360 Nm točivého momentu. Verze 4×4 je ještě silnější – v tomto případě bude mít benzinová jednotka výkon 200 koní a celá hybridní soustava dokonce rovných 300 při 6000 otáčkách za minutu a maximálním točivém momentu 520 Nm. Tomu odpovídá i zrychlení na stovku za 6,1 vteřin a maximální rychlost 225 km/hod. To na osmnáctimetrákové auto je vskutku úctyhodný výkon.

Kouzlo silnější verze ( slabší verze je dodávána s pohonem pouze předních kol) je skryté ve dvou elektromotorech – ten důležitější je umístěný vzadu na nápravě a pohání auto při jízdě čistě na elektřinu, druhý najdete vpředu u převodovky spalovacího motoru. Grandland nabízí čtyři jízdní režimy, kdy si můžete zvolit čistě elektrickou jízdu až do dálniční rychlosti 135 km/h, sportovní režim s využitím obou elektromotorů, hybridní řízený elektronikou a režim pohonu všech kol. 

Dojezd a spotřeba

Spojení dominantního charakteru SUV s inovační plug-in hybridní technologií posouvá úspornost ještě o něco dál. Grandland X Hybrid jako čistý elektromobil dokáže ujet značnou vzdálenost jen na elektrický pohon – při zcela nabité baterii s kapacitou 13,2 kW je to podle normy WLTP v elektrickém režimu 55 až 57 kilometrů, což je mírně vyšší hodnota, než na jakou jsme u plug-in hybridů běžně zvyklí. Dalším jízdním režimem je hybrid, kombinování využívání spalovacího a elektrického pohonu v situacích, kdy je to nejúspornější – vozidlo samo přepíná jeden či druhý pohon podle rychlosti, ale hlavně podle stavu baterie.

Spotřeba je hodně variabilní, jak už to u plug- in hybridních aut bývá, a je odvislá od toho, jak často využíváte dobíjecí stojany. Výrobce udává kombinovanou spotřebu 1,6 litru, k té jsme se za týden, kdy jsme měli auto na testování, nepřiblížili. Dostali jsme se na slušných 3,9 litru, přičemž jsme absolvovali především kratší jízdy ve městě a dobíjeli takřka při každé příležitosti, kdy to bylo možné. Plug-in hybrid je prostě ideální pro toho, kdo dokáže SUV připojit do sítě, kdykoli je třeba a zejména přes noc v garáži. Optimální řešení je domácí wallbox a příplatková dobíječka o výkonu 7,4 kW za 13 tisíc korun. 

Závěrem

Je třeba si uvědomit, že hybridní ústrojí si vybírá svou daň také na prostoru. Nádrž je o deset litrů menší (vejde se do ní 43 litrů), takže je zapotřebí častěji tankovat. Mělčí je i kufr, a to o citelných 124 litrů (má jich jen 390). Naproti tomu s chytrým dobíjecím plánem můžete jezdit za pakatel, parkovat v rezidentních zónách a ještě šetřit plíce kolemjdoucích. Musíte si ale dobře spočítat, jestli vám komfort, síla a ekologie vynahradí u Opelu poměrně vysoký „hybridní příplatek“. Námi testovaný model v nejvyšší výbavě Ultimate s řadou doplňkových funkcí jako je například panoramatická parkovací kamera či adaptivní tempomat s funkcí StopandGo, stál 1,304.000 Kč. To rozhodně není málo, když uvážíte, že úplně základní dvanáctistovku se 130 koňmi v manuálu pořídíte v akci do půl milionu korun.

Text a foto: Bohumil Brejžek

Print Friendly, PDF & Email

You may also like...