31. ročník Festivalu Krumlov skončil. Další termín je zveřejněn, program a hlavní hvězdy se zatím tají
Koncertem Operní gala skončil letošní 31. ročník Festival Krumlov. 15 koncertů hlavního programu festivalu a 21 doprovodných koncertů a aktivit ve Festivalové zóně navštívilo přibližně 10 000 diváků. Po závěrečném koncertu Operní gala byl také oznámen termín 32. ročníku.
Závěrečný týden festivalu nabídl dva vyprodané koncerty předních českých komorních souborů Dvořákova tria a Zemlinského kvarteta. Ovacím ve stoje se těšil také komponovaný Barokní večer, který propojil taneční a hudební umění této epochy. Soubor Barocco sempre giovane dostál svému jménu a zaplněné Zámecké jízdárně dokázal, že baroko nestárne. Sólisty večera byli houslista Jiří Vodička, trumpetista Marek Zvolánek a sopranistka Helena Hozová a vybrané skladby doprovodily tanečníky souboru Hartig Ensemble – tance tří staletí v opulentních barokních kostýmech. Závěrečné Operní gala pak na podium v Pivovarské zahradě přivedlo jedny z nejlepších českých operních pěvců mladé generace.
Plánovaný program závěrečného koncertu Operní gala zasáhla na poslední chvíli změna z důvodu indispozice jednoho z interpretů. Za Pavola Bršlíka, vynikajícího slovenského tenoristu, který pravidelně vystupuje na největších světových operních scénách, však pořadatelé doslova během několika hodin dokázali najít plnohodnotnou náhradu. Po boku hvězd českého operního nebe sopranistky Jany Šrejmy Kačírkové, držitelky tří cen Thálie, a basbarytonisty Borise Prýgla, nakonec vystoupil Pavel Černoch, kterého v nadcházejícím roce čeká debut v Metropolitní opeře v New Yorku.
V doprovodu PKF – Prague Philharmonia pod taktovkou Petera Valentoviče zazněly předehry, árie a duety ze slavných oper W. A. Mozarta, G. Pucciniho, Ch. Gounoda a v druhé ryze české půli opery B. Smetany a Rusalku A. Dvořáka.
„Změna nás zastihla opravdu na poslední chvíli. Pavel Černoch, jeden z našich nejžádanějších tenoristů, už na festivalu vystoupil v roce 2019 a právě byl během svého nabitého programu na čtyři dny v Čechách. Doslova během několika hodin jsme tak díky jeho vstřícnosti a flexibilitě byli schopní oznámit nového interpreta. To přineslo i drobné změny v programu, které ho obohatily o další skvosty operní tvorby – např. árii Josého z Bizetovy Carmen nebo ukázku z Pucciniho Toscy, která při koncertu vzbudila od publika nadšené ovace, jako ostatně téměř každá ze skladeb závěrečného koncertu,“ přiblížila zákulisí změny Gabriela Rachidi, ředitelka festivalu.
Po závěrečném koncertu byl také slavnostně předán výtěžek z prodeje koncertních programů Základní umělecké škole Jaroslava Ježka pro zrakově postižené. Celkem se vybralo 31 200,- Kč, které podpoří aktivitu školního pěveckého sboru a údržbu hudebních nástrojů.
Letošní program 31. ročníku Festivalu Krumlov nabídl celkem 15 koncertů hlavního programu na 9 malebných lokacích Českého Krumlova. Jeho koncerty diváky zavedly do překrásných historických sálů, do zdobného barokního či armádou poničeného románského kostela a také na koncerty pod širým nebem. Festivalu nevídaně přálo počasí – déšť ovlivnil jen jeden z koncertů, a navíc minimálně. Jeho začátek musel být o 20 minut odložen.
Mezi hlavní lákadla festivalu patřil koncert Noc romantismu s mladým slovensko-australským klavíristou Ryanem M. Bradshawem a Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu, Vivaldiho opera Farnace v nejstarším barokním divadle na světě a narozeninový koncert Václava Hudečka s mladými vítězi televizní soutěže Virtuosos V4+ ze 4 států. Festival zakončil koncert Operní gala finální scénou Prince a Rusalky ze stejnojmenné opery A. Dvořáka. Po zahajovacím koncertu Voda a oheň, který se odehrál na hladině zámeckého jezírka, tak festival znovu zavedl své diváky do vodní říše a tematicky tak uzavřel letošní ročník.
32. ročník festivalu začne 14. července 2023, zveřejnění jeho programuje naplánované na prosinec 2022. V dalších letech chce festival nadále přinášet především klasickou hudbu vysoké kvality a koncerty obohatit o taneční a scénografické složky. Příští rok plánuje přivítat další velká světová operní jména. Vedení festivalu si také přeje, aby vznikala díla napsaná přímo pro něj a plánuje připojit hudební akademii pro mladé muzikanty.