Auta se stočenými kilometry se mohou v Česku prodávat až o čtvrtinu dráž

Český trh s ojetými automobily čelí problémům s transparentností, protože mnoho vozidel má pozměněný počet najetých kilometrů. Nejnovější průzkum společnosti carVertical odhalil, že vůz se stočeným počtem najetých kilometrů se může prodávat až o 21 % dráž, než je jeho skutečná hodnota. To znamená, že mnoho Čechů při koupi vozidla zaplatí více, aniž by věděli, že se stali obětí podvodníků.

Cena vozidel se stočeným tachometrem se v různých zemích liší

Řidiči preferují auta s nižším počtem najetých kilometrů, protože očekávají, že tyto vozy budou v lepším stavu a nebudou vyžadovat rozsáhlé opravy. Pokud není cena vozidla, které má najetý vyšší počet najetých kilometrů výrazně nižší, může být vcelku obtížné najít kupce. Proto se nepoctiví prodejci dopouští podvodů se stočenými kilometry, čímž uměle navyšují hodnotu vozu ve snaze zajistit si tak vyšší zisk.

V Česku se hodnota vozů se stočenými kilometry navyšuje v průměru o celých 24 %. To znamená, že čeští řidiči mohou zaplatit až o čtvrtinu více, než je skutečná hodnota vozidla, a přijít tak o desítky tisíc korun.

Přesto je situace v Česku lepší než ve Spojeném království (29 %), Itálii (29 %) a Litvě (25 %), přičemž v těchto zemích je průměrné zvýšení hodnoty nejvyšší z 15 zkoumaných zemí.

Na druhé straně se pak nachází Ukrajina (17 %), Polsko (19 %) a Rumunsko (20 %). Nicméně stále se jedná o vysoká čísla, která naznačují, že podvodné praktiky zřejmě v dohledné době neztratí na popularitě.

Čím novější auto, tím větší ztráty

V případě zfalšovaných údajů na tachometru je stáří vozu úzce spjato s potenciálním finančním dopadem na kupujícího. V případě 15 let starého vozu se stočeným počtem najetých kilometrů stojí za zmínku, že tento podvod může hodnotu vozu uměle navýšit v průměru o 27 %.

Pro lepší představu, za každých 100 000 kilometrů chybějících na tachometru může kupující nevědomky přeplatit přibližně 50 000 Kč. Pokud tedy tachometr ukazuje 200 000 km namísto skutečně najetých 400 000 km, může to potenciálně znamenat, že kupující za takové vozidlo zaplatí až o 100 000 Kč více.

Ačkoli se toto navýšení ceny může zdát u modelu z roku 2008 poměrně závratné, tyto hodnoty byly vypočteny na základě dat z platformy carVertical, kde uživatelé obvykle kontrolují více prémiových vozidel a méně vozů ekonomické třídy.

Čím dražší je vůz se stočenými kilometry, tím více peněz kupující nakonec přeplatí. Tím se zdůrazňuje důležitost kontroly historie před koupí vozidla. V opačném případě může být příliš pozdě a získat peníze zpět od prodávajícího může být velmi komplikovaný proces,“ říká Matas Buzelis, automobilový expert a vedoucí komunikace společnosti carVertical.

Stočené kilometry mají rozdílný vliv na různé značky automobilů

Různé značky automobilů reagují na stočené kilometry rozdílně: zvýšení hodnoty se může pohybovat od 15 % u vozů Mazda či Dacia až po 27 % u vozů značky Land Rover.

Při koupi vozu Dacia mohou řidiči přeplatit až o 50 000 Kč více, pokud u vozidla došlo ke stočení 100 tisíc najetých kilometrů. U jiných značek však mohou být finanční ztráty ještě vyšší.

Zájemci o vozidla značky Renault mohou přijít až o 56 000 Kč, dojde-li ke stočení tachometru o 100 tisíc kilometrů, u Opelu pak o 54 000 Kč a u vozidel značky Škody o 104 000 Kč. Na stočené kilometry o 100 tisíc kilometrů poté nejvíce doplácají kupující prémiových vozidel: Audi (147 000 Kč), Volkswagen (110 000 Kč), BMW (172 000 Kč) a Mercedes-Benz (261 000 Kč).

Následky podvodu s tachometrem se mohou na hodnotě vozu projevit rozdílně, přičemž u některých značek a věkových skupin vozů jsou finanční ztráty výraznější. Nejen pro kupující v České republice představuje důkladné prověření historie vozu zásadní krok v ochraně před potenciálně nákladnými nástrahami, které skrývají podvody se stočenými kilometry.

You may also like...